Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 385053 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #270 Gepost op: 21 april 2013, 13:37:45 »
Ok....

Ik zou deze ( en heb die er ook al voor liggen ;) :P ) 45,5 VA, 0-9-14 V
voor gebruiken. Heeft twee voordelen: De 4020 wordt minder warm, omdat de 5V voor de servo's die intern gemaakt wordt dan minder weg hoeft te werken EN dat je de uitgangsspanning van de relais op 12V= houdt op deze manier.

@XLR  (y)

Grtzz,

Karst

P.S. deze 12v= 3.5A schakelende voeding is misschien nog wel beter, geeft minder 'rimpel' voor de servo's maar dan moeten de relais wel bij 10.5V willen aanspreken ;)
« Laatst bewerkt op: 21 april 2013, 13:47:45 door Karst Drenth »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #271 Gepost op: 21 april 2013, 21:02:07 »
Ha Karst,

Dank voor de info. Ik heb nog een 12volt voeding (6A) liggen, volgens mij gestabiliseerd. Die heb ik er nu tussen gelegd. De relais gaan nog steeds om.

Groeten Ronald.
PS: Even voor mijn beeld. Weet jij zo wat is het verschil tussen de 4020 en de 4024? Alleen Softwarematig?
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #272 Gepost op: 21 april 2013, 21:04:43 »
Yep, dat weet ik  ;) :P

- hardware: Extra powerledje
- firmware 1.3: CS2 ready, vrije beginadresinstelling voor DCC en af fabriek op 4 Servo's met 4 losse schakelaars ingesteld.

Grtzz,

Karst

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #273 Gepost op: 21 april 2013, 21:10:00 »
 ;D Thanks! Dat is dan ook weer duidelijk.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #274 Gepost op: 21 april 2013, 21:11:56 »
En natuurllijk een andere productie methode, vandaar de nieuwe, zeer aantrekkelijke prijs ;) :P

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #275 Gepost op: 28 april 2013, 21:50:59 »
Update 26: Proefstukje ballasten

Goed, niet stil gezeten. Weer een buikgriepje overgenomen van een neefje... maar dat is nu weer gelukkig afgelopen.

De treinen kunnen nu over het hele stuk rijden. Nog een servo goed in programmeren voor de draaischijf. Dat komt nog wel :)

Nu eerst eens een paar technieken uitproberen en kijken of iets gaat lukken. De theorie is leuk maar eens kijken hoe het in de praktijk gaat. Dan kan je beter eerst klein beginnen dan meteen volluit. Het ballasten is aan de beurt :) 

De voorbereiding is een proefstukje plaatwerk, in de grondverf gezet, de blauwe-ondervloer erop, zandkleur verven, rails erop inclusief een aansluiting. Dan komt het er zo uit te zien, klaar voor een behandeling:



Nu het ballasten. Ik heb nog ballast liggen, bij een handelaar uit de buurt. Merk weet ik niet. Het is fijn en wat donker. Met voorstrijk vastzetten en dan eens koekeloeren naar het eindresultaat:



Dit is onder de warmwitte configuratie:



In de lengte richtingen:





Tevreden? In eerste aanleg wel :) Morgen maar eens opnieuw bekijken of het dan nog zo is ;)

Ik ga nog wel een tweede proefstukkie maken denk ik.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mallet96

  • Gast
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #276 Gepost op: 28 april 2013, 22:02:42 »
Hallo Ronald,

Het ziet er redelijk uit, wel vind ik dat het op de 3e foto vooraan te dik balast ligt, zelfs over de bielzen heen. Persoonlijk vind ik dat niet mooi, qua balast is het wel mooi. De electriche aansluiting is wel mooi weggewerkt. Ben benieuwd naar je bevindingen morgen. Ga verder zo door.

Groet,

Marcel

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #277 Gepost op: 28 april 2013, 22:31:18 »
Dank marcel voor je commentaar.  (y) De aansluiting zie je inderdaad niet meer, dat valt mij helemaal niet tegen. Het ballast ligt gelukkig wel goed vast. De voorstrijk hecht goed. Ik ga nog eens wat grootspoorfoto's bekijken, voor het beeld ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jakop

  • Gast
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #278 Gepost op: 28 april 2013, 22:40:28 »
Mijn methode is uitstrooien met een theelepeltje en met een kwastje tussen de bielsen vegen. Hoeveel je moet strooien leer je vanzelf  ;)  Doe je teveel dan moet je het het voor je uit vegen. Kost even wat tijd, maar geeft wel een mooi resultaat.

Groet,

Jakop
« Laatst bewerkt op: 28 april 2013, 22:45:56 door Jakop de Bruin. Reden: typefoutje »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #279 Gepost op: 28 april 2013, 22:42:10 »
Ik zou inderdaad ook iets minder ballast op de bielzen doen. Verder ziet het er goed uit. Ga je het ook nog weatheren?

Groet,
Chris

mallet96

  • Gast
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #280 Gepost op: 28 april 2013, 22:48:05 »
Hallo Ronald,

Heb zelf nog wat eigen foto's bekeken, het valt mij op dat bij houten bielzen er bijna geen balast op de bielzen ligt, maar bij betonnen bielzen (deze lopen naar beneden toe in het midden), hier ligt wel balast op. Zie foto's (oud en nieuw)

spoor met houten bielzen. foto langs de moesel tussen Bullay en Neef.


Spoor met betonnen bielzen. Foto genomen te station/halte Hoevelaken.


Hoop dat je het aan de hand van mijn foto's een idee krijg hoe en wat.

Groet,

Marcel


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #281 Gepost op: 28 april 2013, 22:57:28 »
Hoi marcel,

Dank maar dat zijn iets te nieuwe situatie's ;) Ik heb zelf wel een behoorlijke collectie :D



Een stilgelegd traject in oost-duitsland. Nog een beetje te nieuw maar wel een aardig idee.

@Jakop: Met een theelepeltje en kwastje ga ik eens proberen. Nu nog met het handje gedaan, alles.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2013, 23:23:48 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #282 Gepost op: 29 april 2013, 10:13:34 »
Ronald,

Het ballasten werkt ook perfekt met een
suikerpot.Zo een pot waarmee je suiker in de thee doet.
Zit een tuit op en strooien maar.Goed te doseren ook.

mvg Henk

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #283 Gepost op: 29 april 2013, 18:45:03 »
Zo, een nieuw proefstukje voor het ballasten is in de maak. Nu geschilderd en moet even drogen, dan de rails weer erop en we kunnen nog een keer  ;D  (y)

En dan nu een zijsprongetje: Vrij vandaag vanwege morgen. Dus mooi tijd om iets te ondernemen wat ik al langer van plan was. Vanmiddag maar eens richting een Startlab / Fablab in de buurt gegaan. De meeste fablabs hebben een open inloopmiddag. Dan kan je vrij gebruik maken van de machines, in dit geval een 3D-plotter, een Cameo-ploter en lasersnijder. Je kan je eigen materiaal meenemen of daar kopen.

Een proefstukje voorbereid, wat verschillende materialen mee en dan maar eens daar met de lasersnijder aan de hobby. Wat experimenteren. Na een middagje proberen is dit het resultaat aan proefstukjes:



De ene keer ging het iets te hard en de andere keer ging het iets te zacht. Je moet een beetje spelen met de instellingen :D Leuk om een keer te doen, zeker om iets in de toekomst op te pakken. Nu eens kijken wat mijn ega ervan vindt. Voor haar heb ik dit allemaal gedaan. En natuurlijk een beetje voor mezelf. ;)  ;D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

guest7823

  • Gast
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #284 Gepost op: 29 april 2013, 19:19:54 »
Heb zelf nog wat eigen foto's bekeken, het valt mij op dat bij houten bielzen er bijna geen balast op de bielzen ligt, maar bij betonnen bielzen (deze lopen naar beneden toe in het midden), hier ligt wel balast op. Zie foto's (oud en nieuw)

Zowel bij spoor op houten als op beton hoort het ballastbed hooguit gelijk te liggen met bovenkant dwarsligger. De voornaamste reden hiervoor is dat ballast op de railbevesting de levensduur van de railbevestiging nadelig beïnvloed. Hooguit bij versgelegd ballast mag er iets op de dwarsliggers liggen. Indien er een overmaat ballast aanwezig is dient dat in het midden en net buiten de dwarsliggerkoppen te liggen. Dit gebeurt indien de stopmachine er nog een (paar) keer overheen moet. Bij het stoppen ontstaat een tekort aan ballast (dat verdwijnt onder de dwarsliggers). Met een ballastploeg wordt dan het overschot weer op z'n plaatst geschoven. Uiteindelijk gaat de borstelmachine over het spoor zodat er een ballastbed overblijft dat net gelijk ligt met bovenkant dwarsligger. Dat is in ieder geval hoe het hoort te zijn. "Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan" zal ongetwijfeld volstaan met bewijzen voor het tegendeel. Deze wijsheid komt grotendeels uit eigen ervaring en kan worden bevestigd door het lezen van "Railvestigingen, van Jan Roos"

Bij wissels werd, in ieder geval "vroegûh" bij de NS, wisselend omgegaan met ballast rond het wissel. In de zomer goed ingepakt (om het wissel op z'n plek te houden bij spooruitzetting) in de najaar werd de ballast naar de zijkanten gehaald om extra diepte te krijgen voor sneeuwval. Een van de zaken die me opviel in "Wissels in beeld, van Erwin de Graaf" was dat de railstoelen bij het oudere model standaard NS wissel bewust hoog geconstrueerd waren om extra hoogte te creëren om sneeuw kwijt te kunnen. Moderne wissels hebben een veel lagere bevestigingshoogte, dus ook gevoeliger voor sneeuwval  :-\