Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 384930 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #255 Gepost op: 31 maart 2013, 21:37:07 »
Update 24a: Opnieuw een tussendoortje :)

Een lokloods kan je gebruiken als werkplaats waar een lok ook onderhouden wordt. Of als tijdelijke stallingsruimte om een lok te laten overnachten. Ik ga voor een combinatie. Dus moet er een smeerput in de lokloods.

.... Ik overweeg een tweede te halen voor in de lokloods. Ik zal eens nadenken over de mogelijkheden. ....

Dat was na de bouw van de slakkenkuil. Daarom nu een tweede verslagje van de bouw van een smeerput. Iets aangepast dat wel :)

....  Je hebt geen lamp in je put gemaakt? ....

Deze vraag van Steef geeft nu aanleiding om toch verlichting te maken in de smeerput. De smeerput kan ik nu beter inbouwen omdat ik nog niet helemaal gereed ben met de bedrading van deze modulebak.

Hoe aan te pakken? Even wat snuffelen in wat bakjes kwam ik nog een aantal SMD-ledjes tegen. Nog wat decoderdraad erbij en we kunnen aan de slag. Ik weet bij god niet meer waarvoor ik ze had aangeschaft. Nu komen ze van pas. Op de normale manier de smeerput in elkaar gezet totdat de twee delen op elkaar geplakt moeten worden. Tijd voor om de verlichting te maken: Een paar SMD-tjes voorzien van draadjes:



Even met dubbelzijdig plakband op een plankje geplakt en dan met de soldeerbout erbij houden. Ik krijg steeds meer respect voor Romar's bouwprojecten zoals de Ombouw Kibri 10204. Wat een gepiel met die SMD's. :)

Dan moeten ze gemonteerd worden: Even met de vijl aan de gang om een paar inkepingen te maken. Daar heb ik dan de draden ingelegd en de SMD-led aan de binnenkant. De SMD-leds zijn voorzien van een laagje zilververf en daarna met een zwarte laag afgewerkt. Ik zit nog te overwegen om ze wit te maken. Of dat nog nodig is?



Na drie SMD-leds is het inbouwen. Gewoon op de standaard manier. Aan de zijkanten ligt de put vast en voor de rest los. Dan kan deze er nog een keer eruit mocht dat nodig zijn.



Over het resultaat ben ik tevreden, hierbij de beelden:

Bij "daglicht":


Bij "nacht":


Nu kunnen aan de onderkant verder bedraden en daarna nadenken over eventuele lokloods e.d. Dit was gewoon een leuk tussendoortje :)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2014, 12:52:24 door Ronald Koerts. Reden: nummering aangepast. »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #256 Gepost op: 31 maart 2013, 22:22:04 »
Áh, dat word mooi.

Alleen, zit er niet wat te veel licht in de smeerput?
En de kleur van de eventuele vaste verlichting was in die tijd eerder geel dan blauw/wit.
Misschien een tipje gele verf over de leds?
Gerrit F

Van de draad af....

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #257 Gepost op: 31 maart 2013, 22:30:02 »
Ha Gerrit,

Ik was al blij dat ik nog smd-leds had. Een andere optie was lichtgeleiders geweest, die had ik namelijk ook liggen. Alleen daar zag ik tegenop vanwege het buigen van de lichtgeleider en dat het te groot zou worden.

Ik had juist het gevoel dat er te weinig licht in zat. Het valt op de foto's nog wel mee. Maar dat kan mijn inbeelding zijn. De kleur was een beetje een gok. Het is wel erg wit. Ik had meer TL-verlichting ingedachte. Dat is voor mij meestal wat witter. Maar iets geler maken kan altijd :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #258 Gepost op: 02 april 2013, 20:30:26 »
Ziet er goed uit 'Poggenronald'  ;D (y) (y)

Mooie oplossing ook voor de schijf ! Ideaal die kogelkoppen. Gebruikte ze vroeger ook in m'n F3A kisten ;)

Grtzz,

Karst

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #259 Gepost op: 02 april 2013, 21:58:09 »
Dank Karst,

Door Steef werd ik op het idee gebracht als oplossing voor de draaischijf. Hij gebruikte een zelfde type bij zijn scheepshobby. Ze zijn echt ideaal voor dit soort zaken.

F3A-kisten: Ook een hele mooie hobby! :) Heeft ook wel wat :)  (y)

Vandaag nog even bezig geweest met de bedrading. Even wat houdertjes gemaakt voor het doorkoppelen van de electra bij de modulebakken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #260 Gepost op: 05 april 2013, 20:15:18 »
Die lange is goed in OH-en, en soms zit er iets bruikbaars tussen  ;D
Mvh Steef

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam"
« Reactie #261 Gepost op: 20 april 2013, 21:31:19 »
update 25: Bedrading, zo goed als gereed....

Nog even verlaat aan Steef: Er zit soms zeker iets bruikbaars tussen. ;) ;D De beste ideeën ontstaan in de kroeg ;)

Een tijdje bezig geweest met het bedraden. Ik heb daar geen haast mee gehad en dat bevalt mij wel ;) Na wat werk is dit het resultaat, in het avondzonnetje genomen :)

Bak 1: Segmentdraaischijf



Deze bak heeft naast de segmentdraaischijf ook de twee inspectiekuilen. Ik hoop dat ik met alles rekening heb gehouden.

Bak 2: Station



Naast de digirails servo-decoder ook de extra hulpstukken voor het polariseren van de puntstukken. Hier hangen twee versies: Degene van Digirails en een alternatief van Conrad.

Bak 4: Opstelterrein



Net als bak 3, de hoekmodule, is aan modulebak 4 niet veel bijzonder te zien ;) Het zelfde als de andere bakken. Alleen nog even de servo's onder de bak schroeven en dan is de gehele baan gereed om te testen :D  (y)

Een opmerking van JAB in een ander draadje deed mij beslissen om iedere bak een eigen bezetmeldprint te geven. Bij deze twee bakken heb ik wel een aantal meldpunten over op de bezetmeldprinten. Bij de hoekbak betekent dat 13 punten over. Eventuele uitbreidingen in de toekomst zijn dan gemakkelijker te maken ;)

Over het elektrische deel: De bakken worden doorgekoppeld met vierpolige stekkers. Met de vieraderige kabel had veel geluk daar was ik al een tijdje op zoek naar. Niet gemakkelijk te vinden. En als het te vinden was zeer dik, niet echt handig. Een maat van mij heeft een eigen winkel. Bij een rondleiding door het magazijn kwam ik bij toeval een rol met vier aderig kabel tegen. Niet te dik en niet te dun. Zo aardig als hij was mocht ik een stuk meenemen. Mooi voor het doorlussen van de modulebakken. Door de kabels gaat het DCC-signaal en de voeding van de servo's.

And Now For Something Completely Different:



Potjes? Ja, ideaal voor het opbergen van klein spul. Afsluitbaar en je kan nog zien wat er in zit. Handig! :) Mijn vriendin gebruikt ze voor haar verfkunsten ook een goede toepassing ;)  Ze komen weg bij neefjes en nichtjes. Zij zorgen met hun goede eetlust voor genoeg potjes. Na levering moeten ze nog wel even schoongemaakt worden, dat is dan mijn klusje. We hebben nu een leuke voorraad.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jakop

  • Gast
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #262 Gepost op: 20 april 2013, 21:44:29 »
Als je de deksels onder een (boeken-of-iets-anders)plank schroeft, hangen de potjes aan hun deksel onder de plank en nemen ze dus geen ruimte op de plank of werktafel  ;)

Jakop

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #263 Gepost op: 20 april 2013, 21:49:30 »
Leuk idee maar daar zijn ze net iets te klein voor Jakop. Dat idee had ik namelijk ook al wel. De deksels van deze potjes draaien daar soms niet lekker genoeg voor. Voor oude pindakaas potten gaat die truuk wel op. ;) Die ervaring heb ik al :D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #264 Gepost op: 20 april 2013, 22:09:43 »
 (y) (y)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
    • Bührtal III
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #265 Gepost op: 21 april 2013, 04:03:01 »
Ideaal die kogelkoppen. Gebruikte ze vroeger ook in m'n F3A kisten ;)

Ik heb er nog een paar liggen die ik in moet bouwen in mijn F3A kist. Tijd ontbreekt  :(

Ja, ik loop wat achter, maar dat krijg je als je aan het andere eind van de wereld (Singapore) zit  :P

Bedrading ziet er goed en netjes uit Ronald  (y) Gebruik jij nu per module een bezetmeld module? Hoe koppel je die per bak, met cat5 kabel?

Hoewel op de foto altijd moeilijk te beoordelen, lijkt mij het licht in de inspectieput wel goed. Komt ook een werkplaats boven (toch?) waarin ook nog licht komt. Dan nog maar eens goed kijken.

Groet,

Jeroen

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #266 Gepost op: 21 april 2013, 10:20:10 »
(y)

Ik volg dit ook!

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #267 Gepost op: 21 april 2013, 12:49:05 »
Ja, ik loop wat achter, maar dat krijg je als je aan het andere eind van de wereld (Singapore) zit  :P

Geen gekke plaats om te zitten Jeroen.

Bedrading ziet er goed en netjes uit Ronald  (y) Gebruik jij nu per module een bezetmeld module? Hoe koppel je die per bak, met cat5 kabel?

Dank! Per module zit er minimaal 1 bezetmelder. Dit na de opmerking van Jan Albert in een dit draadje: DIN connector aansluiting in modules De bezetmelders worden met standaard netwerkkabels doorverbonden.

Hoewel op de foto altijd moeilijk te beoordelen, lijkt mij het licht in de inspectieput wel goed. Komt ook een werkplaats boven (toch?) waarin ook nog licht komt. Dan nog maar eens goed kijken.

Er komt inderdaad nog een werkplaats / lokloods boven. ;) Ik denk zelf dat ik het niet kan zien. Goed een leuk probeerseltje ;) :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #268 Gepost op: 21 april 2013, 12:55:31 »
Netjes bedraad Maatje !!  (y) 8)

Vraagje, zijn die DIN connectoren van het XLR type ( met arretering ) ??

En met welke spanning voed je de 4020's ?? Let wel op dat de puntstuk relais 12Volt uitvoeringen zijn... En dat de voedingsspanning in de 4020 gelijkgericht wordt. -->>  12/1.42 = 9 Volt wisselspanning zou moeten zijn ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 21 april 2013, 12:59:37 door Karst Drenth. Reden: 4024 is de nieuwe versie ;) »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #269 Gepost op: 21 april 2013, 13:11:28 »
@Karst: Thanks :)

Ze komen bij Reichelt vandaan: De XLR 4 polige stekker en de bijhorende inbouwconnector XLR 4 polig. Ik moet het allemaal wat stevig hebben. Die van Neutrik vond ik te duur. Nu schieten ze er niet zomaar uit ;)

De 4020 worden met een standaard conrad trafo 52VA (12V / 18V) gevoed. Ik hoop dat zwaar genoeg is. De puntstukrelais zijn inderdaad geschikt voor 12Volt, daar heb ik bewust naar gekeken.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2013, 13:20:30 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!