Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 384904 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #690 Gepost op: 22 november 2015, 18:24:32 »
Mooi man! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #691 Gepost op: 29 november 2015, 19:19:09 »
Update z21

@Jaap: dank je wel voor het compliment!

Ook hier komt de nieuwe technologie nu aan. Van een bekend forumlid zijn z21 (de witte) kunnen overnemen. Gewoon leuk om te testen. Wat kan het ding allemaal en is het handig om met je telefoon of tablet te rijden?

Dus dit weekend stond in het teken van de z21. Een complete set bestaande uit de z21, de TP-Link-wifi-accesspoint/router, de voedingen (de z21 met 2A voor baan) en de diverse kabels. In principe kan je de boel aan elkaar knopen en dan werkt het zo. Dat wil ik dus net niet ;) Want dan heb je geen internet meer op de telefoon en/of tablet. Dat kan ook anders.  ;D Na het verlengen en splitsen van de netwerkkabel door middel van een switch op zolder kan de boel ingesteld worden.

Roco heeft de z21 zo gemaakt dat het bijna altijd werkt met bijhorende router. Een vast IP-adres en eigenlijk ook een vast gateway-adres (de TP-link accesspoint). Deze gegevens moet je dus veranderen voor je eigen netwerk wil het in je netwerk werken. Eerst via de standaard opstelling en configuratie de boel aansluiten om de gegevens aan te passen. Die gegevens kan je via het "maintenance-tool" van de z21.  Roco geeft aan dat het niet wijs is om het IP-adres aan te passen en dat ze geen ondersteuning meer bieden. Dan weten we dat ook.  :) De juiste gegevens voor mijn netwerk ingesteld. De z21 op het thuisnetwerk aangesloten. Dan aan de gang met telefoon en tablet. De z21 een firmware update naar versie 1.27 gegeven. Wat de wijzigingen zijn is niet te zeggen. Het is meestal wel beter om een update uit te voeren.





De eerste ervaringen.

Kort: Die zijn goed.  (y)
Langer: Even wennen  :) Het is leuk om te zien dat je met je tablet en telefoon een trein kan besturen.  (y) Er zit een verschil tussen de apps voor de telefoon en de tablet. Dat viel mij al wel op. Voor de wissels moet je een soort van schakeltableau maken. Dat vergt even wat werk. Ik denk dat ik nog een instelling goed moet zetten dit omdat de wissels niet altijd goed omgaan via het tablet. Het lijkt erop dat de puls te kort is. Via op de z21 een aangesloten multimaus zet het wissel wel altijd goed om. Dat is voor mij nog een puntje om na te kijken. Experiment tot nu toe geslaagd. Wat handig is dat je naast je lok ook het wisseltableau kan tonen op het scherm van het tablet. Is het stabiel? Ja, zover ik het kan beoordelen. Het ding draait vrolijk mee in het netwerk.

Wat verder?
Ik ga eens dieper kijken naar de wissels en hoe dat allemaal zit. Het instellen kost even wat tijd en werk. Je kan een aantal dingetjes per wissel instellen en kijken hoe ik mijn segmentdraaischijf verwerk. Daarnaast een mail naar Roco sturen of ook de standaard oudere trafo's van 50VA aangesloten kunnen worden. Ik heb daar nog nergens info over kunnen vinden. Het ding zou 3A op de baan kunnen zetten. Ook wil ik nog mijn multimausen een update naar 1.04 geven. Dat kan nu met de z21. Altijd handig  ;D

Dus we gaan vrolijk verder met uitproberen en testen.  ;D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #692 Gepost op: 29 november 2015, 19:34:33 »
Ik zie dat hij goed terecht is gekomen. Veel plezier ermee! (y)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #693 Gepost op: 29 november 2015, 19:42:09 »
Mijn dank is groot Ronald!  (y) Het is gewoon lekker testen en uitproberen. Uit eindelijk zal het wel een combi worden tussen Multimaus, z21 en S88XpressNetli. Er is nog genoeg te ontdekken en uit te proberen. :)

Trouwens wel aardig om te zien dat met alleen de BR218 in rust zonder verlichting zo 30 mA wordt verbruikt op de baan. Met verlichting 130 mA aan stilstaand en rijdend 175 mA.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2015, 19:45:05 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #694 Gepost op: 29 november 2015, 19:56:08 »
Ik volg met interesse :)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
    • Harold Content
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #695 Gepost op: 30 november 2015, 07:38:24 »
Lekker bezig geweest zo te lezen!
Ben benieuwd hoe het je bevalt ;D

Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #696 Gepost op: 02 december 2015, 21:41:24 »
Vandaag de pagina's doorgenomen waarin je laat zien hoe je de modules hebt gemaakt. Wat is de reden dat je de fries laat uitsteken boven de baan? Bij de forum baan loopt dit gelijk.

Ik heb af een idee voor een paar modulebakken met fiddleyard en ben me wat aan het oriënteren.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #697 Gepost op: 02 december 2015, 22:05:22 »
Verlichting.... dan heb je de zekerheid dat ook je voorkant goed uitgelicht is.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #698 Gepost op: 03 december 2015, 18:18:11 »
Hoi,

Wat is de reden dat je de fries laat uitsteken boven de baan? Bij de forum baan loopt dit gelijk.

Ronald H heeft het bij het rechte eind. :) Het is een experiment Ik had het al neergezet in een bijdrage ;)

De fries is iets breder dan de bak zelf. Dit is een experiment van mij :D Op de beurs in Leipzig hadden Karst en ik over de fries, schaduwwerking en verlichten van de voorkant van de baan. Deze wordt nog weleens onder "belicht" De fries iets over laten steken om zo ook de voorkant mee te nemen in het verlichten. Ik moet nog even zien of het gaat werken.

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #699 Gepost op: 03 december 2015, 19:35:09 »
Ik moet nog even zien of het gaat werken.

En, werkt het?  ;D

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #700 Gepost op: 03 december 2015, 19:37:21 »
Volgens mij wel... het is inmiddels al zo normaal voor mij :) Of ik het bij een andere baan weer zou doen?  ::) Dat weet ik zo niet. Het is een mooi experiment

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #701 Gepost op: 03 december 2015, 19:51:25 »
Ja, het werkt. En goed ook. Zie Sdr. Omme.
Mvh Steef

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #702 Gepost op: 05 december 2015, 13:50:04 »
Hallo Allemaal.

Ik kreeg per Persoonlijk Bericht wat vragen over mijn bakken. En niet voor de eerste keer ;) :) Mogelijk is het voor meer mensen interessant en daarom zet ik hier de antwoorden neer ;)

Een kleine overzichtsfoto van de bouw:



En een doorsnede van mijn bakken:



Citaat
Hoe dik zijn de platen die je gebruikt voor de top, de achterwand etc?  Is het multiplex?

De bovenplaat van het rijgedeelte, waar de baan op gebouwd wordt, is 12mm dik. De achterwand is 15mm dik. Het is multiplex. In mijn geval populieren-multiplex. Dat is niet het goedkoopste multiplex wat je kan krijgen. Berkenplex is meest gebruikt voor modelbaan.

De fries (waar de verlichting in hangt) is eigenlijk te zwaar uitgevoerd. Met 6mm dik multiplex kom je ook wel uit en is een stuk lichter. Ik had hem zo zwaar omdat er TL-verlichting in zou komen maar ik ben overgestapt op LED-verlichting.

Citaat
Hoe dik en hoog zin de ribben van de bakken?  Ook multiplex?

De rand van de bakken zijn 50mm hoog. Deze zijn ook 15mm dik net als de achterwand.

Citaat
Zit dat balkje (maten?) die je tussen bak en achterwand hebt, vast aan de achterwand of juist de bak?

De lat, van 23mm dik, 44mm hoog en zo lang als de bak, zit los. Geklemd tussen de bak en de achterwand. De bak en achterwand zijn door middel van een boutverbinding verbonden.

Citaat
Ik neem aan dat dat balkje voor versteviging is? en om de wand te kunnen demonteren om aan de rest te kunnen werken?

Nee, niet voor de stevigheid. Meer om meer diepte in de bak te krijgen. De lat zorgt ervoor dat de achterwand niet direct tegen de baan aan zit. Door de afstand tussen de achterwand en de baan krijg je meer diepte.

Voor de stevigheid heb ik uiteindelijk aan de uiteinde van de baan 2 U-tjes gemaakt. Dit naar het idee van Ronald H. Deze zorgen ervoor dat uiteinde van de fries niet teveel zakt. De hoekbak geeft veel stevigheid maar het uiteinde van de baan zakt de fries iets van 3 tot 5mm. Puur door het gewicht van de fries. Dat irriteerde mij ;) Met een Extra U-tje heb je dat probleem niet meer.

Citaat
Zijn de verbindings bouten M10?

Alle verbindingen zijn boutverbindignen. Alles kan uit elkaar gehaald worden. Zeer gemakkelijk als je eens weg moet met een bak. Ook als je aan de achterzijde wil gaan werken ;)  ;D Tussen de bakken heb ik twee keer M8. De achterwand is met 4x M10 aan de bak gemonteerd. De fries heeft weer 4xM8 en ook daar tussen de bakken weer 2x M8.

Een tip voor iedereen die een baan ontwerpt of met bakken wil gaan werken: Teken alles uit. Maak schetsen met maten. Je kan het op ruitjes papier doen of met de computer. Door het uit te tekenen kom je vanzelf dingen tegen die opgelost moeten worden. Dat geeft je ook houvast voor wat je aan hout nodig hebt.

Over plaatmateriaal en diktes daarvan: Een tripje naar de houthandel en/of bouwmarkt is altijd handig. Loop eens naar binnen en bekijk de verschillende plaatmaterialen. Dan zie je ook de diktes. Til ze eens uit het vak, voel hoe zwaar het is, bekijk de afwerking. Bij hout uit de grote bouwmarkten moet je oppassen of het niet krom is. Een echte houthandel heeft meestal rechtere stukken ;) Wil je alles precies op maat gezaagd hebben: Neem dan eens contact op met een meubelmaker.

Zo alle vragen beantwoord :) Hopelijk is het een en ander duidelijker geworden ;)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2015, 14:16:04 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Herman de Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #703 Gepost op: 05 december 2015, 14:14:24 »
Ronald,

Dank je voor het uitgebreide antwoord. Dat voorkomt een hoop gepieker. Ik voorzie een goed gevulde kerstvakantie ;D

Mvg

Herman

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #704 Gepost op: 06 december 2015, 10:02:41 »

Een tig jaar terug liet ik het onderstaande zien. Kleine potjes van de babyvoeding. Inderdaad nog steeds handig ;)

And Now For Something Completely Different:



Potjes? Ja, ideaal voor het opbergen van klein spul. Afsluitbaar en je kan nog zien wat er in zit. Handig! :) Mijn vriendin gebruikt ze voor haar verfkunsten ook een goede toepassing ;)  Ze komen weg bij neefjes en nichtjes. Zij zorgen met hun goede eetlust voor genoeg potjes.

Ik kreeg toen al de opmerking dat je kan ophangen onder een plank. Een goed idee. :) Dat zou kunnen als de deksels allemaal goed sluiten. Of beter gezegd, gemakkelijk sluiten. Dat doen ze niet van die kleine babyvoedingpotjes, het moet met beleid. Ik durf ze daarna niet te laten hangen aan de deksel. Dat gaat niet goed. Met pindakaaspotten moet het wel gaan. Ook andere potten, zoals  groentepotten, gaat het. Nu na zoveel jaar heb ik daar ook een hele serie van ;) Tijd om het idee weer op te pakken:



Een plank erbij. Ik heb de grotere pot achteraan en de kleinere potjes vooraan. Verspringend zodat je altijd de inhoud van iedere pot van voren kan zien. Ik kan twee of drie rijen kwijt. Ook omdat er iets van ruimte tussen moet zitten om de pot vast te draaien.  Alles op de plank geschroefd. Sticker erop voor de inhoud. Dan je krijgt uiteindelijk het volgende resultaat:



Weer wat meer ruimte op de planken en de boel is weer wat netter op de werkbank ;)  ;D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!