Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:01
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: oud fleischmann  (gelezen 3158 keer)

zolder

  • Gast
oud fleischmann
« Gepost op: 13 June 2006, 18:37:11 »

Hoi models poorders

Zo af en toe wil ik nog wel een mijn oude Fleischman op de rails zetten.
Het is ongeveer 30 jaar oud.Alleen op Roco line gaat het niet.
Dan lopen de flensen op de dwarsleggers is voor het oude spul ook aangepaste wielen te koop
groeten Zolder  8)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: oud fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 13 June 2006, 21:20:12 »
Bij oudere wagens en rijtuigen kun je meestal de wielstellen omwisselen. Die zijn gewoon in de winkel te koop.
Voor een lok van 30 jaar oud kun je in de regel ook andere wielen aanschaffen, maar het wisselen is wat ingewikkelder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: oud fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 13 June 2006, 21:25:25 »
Goekoper is om de flenzen zelf kleiner te maken.
Afslijpen dus.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: oud fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 15 June 2006, 13:52:52 »
Gaat het om locs met drijfstangen (dus stoomlocs en sommige diesel- en elocs) bedenk dan wel dat je daar niet zomaar de wielen af kunt halen. althans, eraf halen gaat wel, maar terugzetten is moeilijker. Op elke as moeten de wielen namelijk een kwart verdraaid staan ten opzichte van elkaar en dat komt HEEL ERG nauw. Doe je dit niet goed dan slaat de boel steeds vast of zit er een "zwaar" punt in de wielomwenteling, zodat de loc gaat hobbelen en schokken.
Bij Roco-line-rails kun je ook met een flinke vijl over de railbevestigingetjes gaan (als het goed is is 1 haal genoeg) om genoeg ruimte te maken voor de flenzen van ouder materieel.
grtz
Floris

Jean_Hoogstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: oud fleischmann
« Reactie #4 Gepost op: 11 July 2006, 19:15:41 »
Gaat het om locs met drijfstangen (dus stoomlocs en sommige diesel- en elocs) bedenk dan wel dat je daar niet zomaar de wielen af kunt halen. althans, eraf halen gaat wel, maar terugzetten is moeilijker. Op elke as moeten de wielen namelijk een kwart verdraaid staan ten opzichte van elkaar en dat komt HEEL ERG nauw.
grtz
Floris



Zijn de drijfstangen in het grootbedrijf ook gekwarteerd?
Hoe staan ze daar ten opzichte van elkaar?


Groet,
Jean




stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: oud fleischmann
« Reactie #5 Gepost op: 11 July 2006, 19:20:23 »
Jean, in 1:1 werkt het juist zo. Zo voorkom je een dood punt in de aandrijving. En in model heeft men het keurig nagemaakt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: oud fleischmann
« Reactie #6 Gepost op: 11 July 2006, 22:51:15 »
 Daar zou ik nog bij willen zeggen,dat ofschoon jouw lok een motortje heeft voor de aandrijving,die kwartering echt nodig is,zoals een vorige schrijver al benadrukte.
Als je kans ziet,na het wielen omwisselen de wielen vrij kan laten draaien,moet je je lok eens op een gladde plaat zetten ,en heen en weer rijden,zodra de zaak toch zwaar loopt,blokkeren je wielen  meteen op de gladde plaat.  >:(
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen