Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: oud fleischmann  (gelezen 3150 keer)

zolder

  • Gast
oud fleischmann
« Gepost op: 13 June 2006, 18:37:11 »

Hoi models poorders

Zo af en toe wil ik nog wel een mijn oude Fleischman op de rails zetten.
Het is ongeveer 30 jaar oud.Alleen op Roco line gaat het niet.
Dan lopen de flensen op de dwarsleggers is voor het oude spul ook aangepaste wielen te koop
groeten Zolder  8)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: oud fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 13 June 2006, 21:20:12 »
Bij oudere wagens en rijtuigen kun je meestal de wielstellen omwisselen. Die zijn gewoon in de winkel te koop.
Voor een lok van 30 jaar oud kun je in de regel ook andere wielen aanschaffen, maar het wisselen is wat ingewikkelder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: oud fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 13 June 2006, 21:25:25 »
Goekoper is om de flenzen zelf kleiner te maken.
Afslijpen dus.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: oud fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 15 June 2006, 13:52:52 »
Gaat het om locs met drijfstangen (dus stoomlocs en sommige diesel- en elocs) bedenk dan wel dat je daar niet zomaar de wielen af kunt halen. althans, eraf halen gaat wel, maar terugzetten is moeilijker. Op elke as moeten de wielen namelijk een kwart verdraaid staan ten opzichte van elkaar en dat komt HEEL ERG nauw. Doe je dit niet goed dan slaat de boel steeds vast of zit er een "zwaar" punt in de wielomwenteling, zodat de loc gaat hobbelen en schokken.
Bij Roco-line-rails kun je ook met een flinke vijl over de railbevestigingetjes gaan (als het goed is is 1 haal genoeg) om genoeg ruimte te maken voor de flenzen van ouder materieel.
grtz
Floris

Jean_Hoogstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: oud fleischmann
« Reactie #4 Gepost op: 11 July 2006, 19:15:41 »
Gaat het om locs met drijfstangen (dus stoomlocs en sommige diesel- en elocs) bedenk dan wel dat je daar niet zomaar de wielen af kunt halen. althans, eraf halen gaat wel, maar terugzetten is moeilijker. Op elke as moeten de wielen namelijk een kwart verdraaid staan ten opzichte van elkaar en dat komt HEEL ERG nauw.
grtz
Floris



Zijn de drijfstangen in het grootbedrijf ook gekwarteerd?
Hoe staan ze daar ten opzichte van elkaar?


Groet,
Jean




stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: oud fleischmann
« Reactie #5 Gepost op: 11 July 2006, 19:20:23 »
Jean, in 1:1 werkt het juist zo. Zo voorkom je een dood punt in de aandrijving. En in model heeft men het keurig nagemaakt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: oud fleischmann
« Reactie #6 Gepost op: 11 July 2006, 22:51:15 »
 Daar zou ik nog bij willen zeggen,dat ofschoon jouw lok een motortje heeft voor de aandrijving,die kwartering echt nodig is,zoals een vorige schrijver al benadrukte.
Als je kans ziet,na het wielen omwisselen de wielen vrij kan laten draaien,moet je je lok eens op een gladde plaat zetten ,en heen en weer rijden,zodra de zaak toch zwaar loopt,blokkeren je wielen  meteen op de gladde plaat.  >:(
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen