Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 10:58:05
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door Treinbestuurder
Vandaag om 10:51:04
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02

Auteur Topic: revell email verf verdunnen?  (gelezen 23463 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #15 Gepost op: 28 September 2009, 12:14:17 »
Toch nog even een reactie van deze kant. Mij wordt nu weer het hebben van lange, overgevoelige tenen verweten, en eerder al het uitlachen en respectloos reageren, zonder nuttige onderbouwing, terwijl ik toch niet degene was die ha ha ha zei, maar wel uiteen zet waarom ik bedenkingen heb bij het gebruiken van alleen het bezonken laagje verfstroop. Het zal wel lukken, maar er blijft dan een potje verf over waar te weinig pigment (heb je er al uitgehaald) in zit. Als je zegt dat toch te gebruiken, dan is het geen wonder dat die verf juist wel teveel olie bevat en gaat glimmen. De rest van het potje is dus gewoon onbruikbaar als je dat laagje op de bodem al afgeschraapt hebt.

Ik blijf erbij dat met een potje goed geroerde verf - en dan moet je soms veel langer dan een paar minuten roeren - , waar je iets uithaalt om te verdunnen in een ander potje (want op een palet of schoteltje verdampt de verdunner te snel), minstens net zo goed resultaat boekt, maar je moet dan wel twee dunne lagen aanbrengen. Wacht een dag voor de tweede laag. Dat heeft bij mij tot nu toe altijd al in een mooi strak, mat resultaat geleid, zonder strepen en glansvlekken.

Als beide methoden blijken te werken, waarom dan niet gewoon doen waar jij de voorkeur aan geeft? Maar zeggen dat roeren uit de tijd is? Mwa, vind ik dus niet. Ik gebruik zowel Revell als Humbrol, en merk niet veel verschil.

En kunstschilders gebruiken ook wel van die verf uit tubes, die is al dik genoeg. Maar ook acrylverf wordt wel steeds meer door kunstschilders gebruikt. Ik hoor niet vaak van kunstschilders dat ze Humbrol of Revell gebruiken. ??? Twee verschillende takken van hobby worden dan wel iets door elkaar gehaald.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2009, 19:31:46 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #16 Gepost op: 28 September 2009, 12:21:44 »

Verf zit er pas 8 jaar op...

...en hier maar 2 jaar.

FF ontopic

wauw (y) ziet er super uit!!

Ontopic:
Ik gebruik altijd de Vallejo verf op acrylbasis.
Die vind ik erg prettig, en bijna alle kleuren zijn al mat.
MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 September 2009, 12:34:22 »
Ik gebruik altijd de Vallejo verf op acrylbasis.
Die vind ik erg prettig, en bijna alle kleuren zijn al mat.

Hallo Dave,

Het is dat ik nog zoveel van die Revell "rommel" op voorraad heb, maar Vallejo is idd super om mee te werken. Ten eerste een enorme keuze uit kleuren die naadloos op elkaar aansluiten, idd altijd mat, en goed doseer/afsluitbaar door de handige knijpflesjes. Dit kon ook voor ons modelspoorders wel eens de verf van de toekomst worden. Ondanks de goede ervaringen van anderen met Tamiya en de acrylverf van Revell kan ik er slecht mee werken. Met Vallejo ligt dat op de één of andere manier anders. Daarmee lukt het me wel. Zal wel aan het baasje zelf liggen, denk ik...  ;D

Mvg,

Henk

PS - bedankt voor het comliment...  (y)
Cheers,

Henk

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #18 Gepost op: 28 September 2009, 12:46:30 »
Tipje dat ik ook weer ergens anders van dit forum haalde:
Voor het omroeren van enamel verf is een zogenaamd schuimmixertje (of zoiets, voor de melk voor de cappucino enzo) dat ik zelf bij de Blokker haalde voor een paar Euro, heel handig.
Het ziet eruit als het mini equivalent van zo'n verf of gips mixer die ze in bouw in een boormachine zetten om een emmer om te roeren, maar dan op batterijtjes.
Wel een klein beetje buigen aan het metalen roerdingetje om 'm passend te krijgen. Ziet er trouwens niet uit dat ding, heeft de vorm van een bakker met koksmuts, waarschijnlijk ook de reden dattie zo weinig kostte...

Over de 'Artitec manier' van verven door alleen het pigment uit het potje te vissen:
Een reden dat ik dat ook wel toepas is omdat je met dikke verf anders de details verpest bij bijvoorbeeld een huisje tussen de steentjes of het smoelwerk van een poppetje in schaal N.
Ook is de verf naar mijn idee 'matter', waarschijnlijk omdat er inderdaad minder olie in de verf achterblijft.
Ik kan me voorstellen dat dit bij grotere schalen wat minder een probleem is, maar ook daar levert het vast een gedetaileerder en 'matter' en dus natuurgetrouwer resultaat op.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #19 Gepost op: 28 September 2009, 12:47:47 »
Citaat
Ondanks de goede ervaringen van anderen met Tamiya en de acrylverf van Revell kan ik er slecht mee werken. Met Vallejo ligt dat op de één of andere manier anders. Daarmee lukt het me wel. Zal wel aan het baasje zelf liggen, denk ik...

Klopt Henk, dat gaat voor mij v.w.b. Tamiya ook op. Echter is de Revell Aqua een prima verf om mee te spuiten indien je hun verdunner gebruikt. Het spul spuit absoluut mat en strak. Heb er echter nog niet veel ervaring mee.
Vallejo is de verf die door onze mede-modelbouwers in het plastic veel gebruikt wordt, en met succes. Dus die zal zeker een grote toekomst hebben, mede omdat het een Acrylverf is.

Sibren

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 28 September 2009, 18:01:23 »
nou een ding is mij in ieder geval duidelijk geworden :P Iedereen heeft zijn eigen manier van schilderen...
Ik heb het eerste advies opgevolgd, dus niet verdund en tot nu toe gaat het goed :D De boel is nu aan het drogen, en morgen ga ik kijken of er misschien nog een laagje overheen moet.

Groetjes en bedankt voor al jullie reacties!

Sibren

Bart-1967

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 28 September 2009, 18:45:44 »
"Ze doen het er echt niet in om de kat zijn ballen ermee in te smeren."
Als je mijn kat maar met rust laat Huub  (y)

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 28 September 2009, 19:36:14 »
Dan begrijp jij mij verkeerd. Ik smeer het niet op kattenballen, maar ik roer het er heel goed doorheen. Dus geen zorgen om jouw kat.  ;)   ;D

En dat lachen van jou 'ha ha ha', dat kreeg ik in mijn schoenen geschoven. Zeg me liever wat je daar nou van vindt.  ;D  ;)
Ik heb al een trein

Bart-1967

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 28 September 2009, 19:54:23 »
Huub, je vraagt het me op de man af en dat kan ik waarderen.
Ik heb teksten voorbij zien komen met de woorden "respectloos" ed. Ik vind dit allemaal nogal doorslaan. Als het "men" uitkomt is "men" opeens moraalridder geworden.
Ik reageerde op de oorspronkelijke topic van Sibren. Die had problemen met het toepassen van de verf. Ik denk namelijk (en dat bleek dus ook) dat hij gewoon een huisje wilde schilderen zonder al te veel poespas.
Veel valt er eigenlijk niet over te zeggen. Natuurlijk moet een ieder weten hoe hij of zij de verf aanbrengt
Maar in het kader van dit topic, en de ervaring van Sibren in acht nemende zeg ik: Gewoon het potje doorroeren, verven en klaar.
De (katte) ballen van Bart  (y)

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 28 September 2009, 20:13:49 »
Bart, wat je zegt!  (y)

Sibren zit waarschijnlijk te genieten van zijn pas geverfde huisje...  :)

Mijn poes Sophia zit tevreden te spinnen op de sofa; ik moet de groeten overbrengen van haar aan die katar op jouw avatar. (heeft toch wel balluh?)

En wij ik maak me druk om een potje verf...

Mijn conclusie is: het komt altijd wel goed. (y)

Of je nou roert of niet.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2009, 01:25:16 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 28 September 2009, 20:25:13 »
Mijn poes Sophia zit tevreden te spinnen op de sofa; ik moet de groeten overbrengen van haar naar die kat op jouw avatar. (heeft toch wel balluh?)
Het is geen katten datingbureau hier.

Ikzelf gebruik zelden revell of humbrol thuis, echter bij Railz veelvuldig humbrol gebruikt en daar deed ik het altijd roeien voor het schilderen van kleine deeltjes en mengen voor de luchtspuit. Thuis gebruik ik veel tamiya en die word ook flink geschud voor gebruik.

mvg,

Lennert

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #26 Gepost op: 29 September 2009, 00:51:26 »
Vrijgezellen mannen met een poes..... kweet ut nie hoor.....  8)
Maar Lennart toch, ga je nou zeggen dat Tamiya goeie verf is om te kwasten?? nee toch hoop ik ??  :)
Dan zet je een beginner wel op het verkeerde spoor hoor
ik gebruik de schraap methode op een plankie, werkt voor mij prima, maar wil je roeren om het hele potje op wil maken ook goed hoor.
Stel je voor dat je 30 cent van een potje van 1.50 weg moet donderen, kost je al gauw een extra lok  ;D
Persoonlijk vind ik de doorroermethode minder omdat ik dan minder controle over het uitvloeien ervan, dus hoe ik het lekker dik.
en als het dun moet, dan schilder ik het niet, dan drybrush ik gewoon heeeeel veel  :)
Mvg Marty,

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 29 September 2009, 01:24:25 »
Alles wat een ander hier zegt, wordt tegen mijn kat gebruikt.  ???  8)

Ik had nog niet eens aan het geld gedacht. Het is gewoon niet praktisch om slechts ¼ te gebruiken en ¾ weg te gooien. Ik proef steeds weer dat vleugje ongeduld: het moet in één keer dekken, want we hebben nog meer te doen.  :-X
Ik heb al een trein

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #28 Gepost op: 29 September 2009, 07:55:13 »
Ik moet zeggen, ik begrijp de discussie niet helemaal, waar het volgens mij om gaat is het effect.
Dus als ik direct dekkend wil of het maakt niet uit; potje roeren en gewoon verven.
Als je dunne verf wilt met zoveel mogelijk pigment, de plankje met verdunner methode.
Om het effect van tevoren te beoordelen, stukje afval plastic of -styreen gebruiken en testen.
Doel bij mij is dat het er natuurgetrouw uitziet!
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 29 September 2009, 08:56:07 »
@ Hans, het gaat inderdaad om het resultaat wat je boekt en voornamelijk dat je er ook zelf tevreden mee bent. Snelheid en/of zuinigheid is volgens mij niet eens een punt van overweging. Het is maar gewoon hobby,hèh...  (y)

En wat betreft het smeren van olie op kattenballen en tandwielen, moraalridders en gekwetste (katten)ego's zou ik willen zeggen, go see the dokter. Stel je nou eens voor dat er toch buitenaards leven zou zijn en die lezen hier per ongeluk mee, dan zou ik zeggen "laten we in vredsnaam maar doorvliegen, ze hebben het hier al moeilijk genoeg met zichzelf"...  :'( ;D

@ Sibren, welke methode je ook gebruikt hebt, ik hoop dat het er een beetje goed uit komt te zien en dat je met de antwoorden toch iets kon. Laat dat ff weten/zien alhier...

Mvg,

Henk
Cheers,

Henk