Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: revell email verf verdunnen?  (gelezen 22156 keer)

Sibren

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
revell email verf verdunnen?
« Gepost op: 27 september 2009, 20:00:38 »
Hoi ben ik weer met een vraag :P

Ik ben nog een beetje nieuw in het scenery-gedoe, dus nu mijn eerse bouwdoos (pension alpenblick van faller) gekocht. Alleen... tja die kale plekken van die gietbramen (zo heten die dingen toch :$)
Nu wil ik het dus overschilderen, maar op internet vind ik allemaal tegenstrijdige info. Op de ene site staat: "Open je potje revell email verf en begin lekker met schilderen" en op een andere: "Verdun eerst je email verf tot het makkelijk van je penseel afdruipt!" Om gek van te worden.
De verf heb ik al gekocht, en voor de zekerheid ook een pot revell verdunner, en daar staat op: "meer info, zie de handleiding!" ik helemaal blij en op zoek naar die handleiding die maarliefst 6x wordt genoemd op het potje, nou geen spoor dus...
Jullie zijn mijn laatste hoop! :P Moet ik die verf nu verdunnen of niet? Ik verf met een PENSEEL, niet met de airbrush :P

Groetjes en alvast bedankt,

Sibren

Bart-1967

  • Gast
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2009, 20:04:33 »
Het potje goed doorroeren Sibren,
Dan is de verf vaak dun genoeg om met een penseel aan te brengen.
Als het van je penseel afdruipt is de verf mijns inziens te dun voor verwerking met penseel

Sibren

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2009, 20:19:28 »
Okej heel erg bedankt! Ik zal morgen gaan proberen... :D

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2009, 20:43:51 »
Als ik nog even wat aan mag vullen: de verf moet je heel goed roeren. Niet verdunnen in het potje, dat is niet goed voor de levensduur van de verf.

Het is beter twee keer dun te verven met de penseel, dan in één keer een dikke dekkende laag te doen.

Dus neem wat verf uit het potje (met de roerspatel bijv) en verdun het zo dat je een eerste dunne laag krijgt. Wacht een dag en doe dan de tweede laag, deze mag wat minder verdund. Als je kort na de eerste laag de tweede opbrengt, kan de eerste laag weer oplossen en dan krijg je alsnog bobbels. Dus trek nog één dagje extra uit voor het beste resultaat.

In plaats van de verdunner van Revell had je ook terpentine kunnen gebruiken. Dat is goedkoper. En geschikt voor kwasten.

Ps: het etiket moet je open trekken, dan vouwt de gebruiksaanwijzing uit.

Ontraxs 2009 - 2013

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2009, 20:58:14 »
Ik zou de beide heren hier boven toch willen tegenspreken, als ze er tenminste niet boos om worden. Omroeren is van vroeger en niet echt meer van deze tijd om matte verf op te brengen.

Neem liever een plaatje triplex en haal met een tandenstoker oid de dikke verf onder uit het potje. Verdun dit op het pallet (plaatje triplex) met schone wasbenzine en maak de dikte van de verf zo dat het goed smeerbaar is met de kwast. Te dun, laten indrogen, te dik, wasbenzine toevoegen.

Voordeel van deze werkwijze is dat de olie die in de verf zit in het hout trekt en niet in de verf achter blijft. Daarmee heb je veel minder kans op glimmende plekken en streepvorming. Het plaatje hout niet weggooien. Des te vaker gebruikt, des te beter gaat het werken. Vandaar dat kunstschilders hun oude pallet nietgraag weggooien omdat het zo prettig werkt...

Dus..... Zeker niet omroeren...  (y)

Mvg,

Henk
Cheers,

Henk

Bart-1967

  • Gast
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2009, 21:16:27 »
hahahaha  :D

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15421
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2009, 21:18:05 »
Hoezo hahaha? Denk je dat bovenstaand advies een grapje is??

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2009, 22:37:47 »
Mm, ik weet niet, maar ik heb 't idee dat de olie en andere ingrediënten er niet voor niets inzitten. Wat Henk doet is het pigment en vulmiddel van de bodem schrapen en het vloeimiddel en bindmiddel weggooien ( of er de tandwielen van het rollend materieel mee smeren?). Of het op den duur überhaupt blijft zitten, vraag ik mij dan ook ernstig af.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2009, 22:39:32 door HuubvG »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15421
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2009, 22:51:11 »
Citaat
Of het op den duur überhaupt blijft zitten, vraag ik mij dan ook ernstig af.

Henk zijn banen en gemaakte modelspoorwerk bekijkend kan ik maar 1 ding zeggen; Ja! :)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2009, 23:00:34 »
Dat neem ik direct van jou aan. :) In de praktijk zal dat inderdaad wel meevallen omdat er wel bindmiddel blijft zitten. Als je goed roert heb je echter nooit last van glimmende vlekken, tenzij je te dik of te dun verft. En verdunnen met wasbenzine? Wasbenzine verdampt veel sneller dan terpentine, althans met penselen en kwasten, en daar gaat de vraag over. Dus zou ik toch aanraden om terpentine te nemen, al ruikt het wat sterker en smeriger.

Ontraxs 2009 - 2013

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #10 Gepost op: 27 september 2009, 23:41:27 »
Mm, ik weet niet, maar ik heb 't idee dat de olie en andere ingrediënten er niet voor niets inzitten. Wat Henk doet is het pigment en vulmiddel van de bodem schrapen en het vloeimiddel en bindmiddel weggooien ( of er de tandwielen van het rollend materieel mee smeren?). Of het op den duur überhaupt blijft zitten, vraag ik mij dan ook ernstig af.

Misschien zou je voordat je respectloos iemand uitlacht zonder nuttige onderbouwing eens een kitje moeten kopen van Artitec. Maar, misschien kun je dat ook beter niet doen. Daar weten ze natuurlijk al jaren niet waar ze mee bezig zijn. Lees dan vooral niet de tips in de bouwbeschrijving mbt het schilderen van je modellen. En spreek nou vooral niet met een kunstschilder, wat weten die er nou van, hèh...

Ik gebruik wasbenzine op de kleine delen, terpentine gebruik ik wanneer het grotere delen betreft. Grote muren of eventueel een loc die ik toch met de hand zou willen schilderen. Waarom, omdat terpentine langzamer droogt. Dus, is het nog steeds niet gek dat je ook wasbenzine kunt gebruiken. Echter prijs ik mij gelukkig niet te weten waarover ik spreek en zal in de toekomst mijn tandwielen wel gaan smeren met het vloeimiddel en bindmiddel om je een plezier te doen, goed?...

Mvg,

Henk


Verf zit er pas 8 jaar op...


...en hier maar 2 jaar.

Cheers,

Henk

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2009, 00:24:10 »
Mijn werkwijze is gelijk aan die van Henk.

Een hodder uit het blikje nemen, op een palet kwakken alleen  ik verdun dan altijd met terpentine omdat ik het zo lekker vind ruiken !  (y)

De watererige laag die bovenop ligt niet verwijderen of omroeren dus, zo kan er vrijwel geen lucht bij je verf en dan blijft dit ook heul HEULHEUL heul heul ...... heul lang goed !

Oh ja, ik gebruik Humbrol, ik heb dit veul liever dan Revell  >:(
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #12 Gepost op: 28 september 2009, 01:24:13 »
Henk, ik ben niet degene die lacht. Je beschuldigt mij ten onrechte van lachen en dat neem ik je kwalijk. Mijn toon is heel neutraal. Mag ik misschien alles van het potje verf gebruiken? Ze doen het er echt niet in om de kat zijn ballen ermee in te smeren. Jij begint behoorlijk hatelijk te worden, terwijl je zelf als eerste vraagt of wij niet boos willen worden. Pf, nou ik ben niet boos hoor, ik lach me rot. Jullie halen gewoon het pigment van de bodem omdat dat lekker snel dekt en in één keer alles vol kunt kalken.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #13 Gepost op: 28 september 2009, 02:00:35 »
@ Henk: Natuurlijk mag jij alles van het potje gebruiken: dat doe ik ook.

Je aanname 'Jullie halen het pigment van de bodem omdat dat lekker snel dekt' klopt niet: door het verdunnen van de klonten verf kun je de verf (in mijn ogen) makkelijker naar smaak (niet te letterlijk nemen) verdunnen met terpentine of wasbenzine, waarmee inderdaad glanzende strepen voorkomen kunnen worden (ik heb het ook met potjes gehad die ik helemaal lam geschud heb, minuten lang omgeroerd heb, en toch nog glanzende strepen gaven)

Ontraxs 2009 - 2013

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:revell email verf verdunnen?
« Reactie #14 Gepost op: 28 september 2009, 09:39:52 »
Oh ja, ik gebruik Humbrol, ik heb dit veul liever dan Revell  >:(

Marijntjuh, helemaal mee eens.
Ondanks dat beide merken uit dezelfde fabriek komen is de chemische samenstelling van beiden toch verschillend. Maar, omdat Humbrol een tijdje niet op de markt was had ik in de winkel alleen nog Revell tot mijn beschikking. Toch werk ik ook veel liever met Humbrol ipv Revell.

Hierbij een Link naar de eerder besproken bouw/schilder beschrijving van Artitec... (y)

Mvg,

Henk (...die op niemands (lange) tenen wil staan, maar dit ondanks voorzorgsmaatregelen schijnbaar toch heeft gedaan.  ;) )
Cheers,

Henk