bron De Telegraaf dd 27-09-2009’Risico treinramp bewust genomen’door Harry van Gelder AMSTERDAM – De autoriteiten, ProRail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat hebben bij Barendrecht willens en wetens het risico van een treinbotsing genomen. Ze waren ervan op de hoogte dat het druk bereden goederenspoor hier zeer gevaarlijk was, maar namen geen extra veiligheidsmaatregelen. Zoals elders op gevaarlijke stukken van het spoor wel geschiedde. Dat zeggen spoordeskundigen die anoniem willen blijven. Op de ongevalplek, een invoegpunt waar vier goederensporen naar drie terugmoeten, werkt nog het oude ATB-beveiligingssysteem. Bij dit systeem worden treinen die door rood licht rijden niet automatisch gestopt als ze langzamer dan 40 kilometer per uur rijden. En dat is precies wat het fatale ongeval, dat één dode tot gevolg had, donderdag veroorzaakte. De trein van DB Schenker, een dochter van Deutsche Bahn, miste met een gang van 30 kilometer per uur een rood licht en botste zo frontaal op de tegemoetkomende goederentrein van ERS Railways, die volgens de vervoerder ongeveer 80 kilometer per uur reed. Leemte Pijnlijk is dat net op deze ongevalplek, het drukste goederenknooppunt van ons land, niet het nieuwe beveiligingssysteem ligt dat ongelukken uitsluit. Dit ERMTS-systeem ligt wel op de rest van de goederenroute. Maar juist op deze drukke plek zit een leemte in de beveiliging. Volgens een woordvoerder van Keyrail, de beheerder van de Betuweroute, is dit een complex stukje spoor, waar vele sporen samenkomen. „Spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Verkeer hebben in het verleden besloten alleen ATB neer te leggen.” ProRail kon nog geen commentaar geven.Volgende kolom Op aandringen van minister Eurlings van Verkeer worden vele seinen en baanvakken versneld uitgerust met het betere beveiligingsysteem ATB-vv, dat ervoor zorgt dat ook treinen die minder dan 40 kilometer per uur rijden worden afgeremd als ze een rood sein missen. Op dit overvolle goederenstuk is geen verbeterde beveiliging, omdat een criterium daarvoor is dat treinen er minstens 100 kilometer per uur moeten rijden. En dat doen goederentreinen vrijwel nooit. Kamerlid Roemer van de SP is woedend. Hij vindt dat de minister nooit verteld heeft van dit slecht beveiligde stuk bij Barendrecht .
Ik ben gisteren middag nog in Barendrecht geweest om bij het trein ongeluk te kijken maar, je kon weinig zien dat viel eigenlijk tegen.
Als je door een rood sein rijdt kan je toch niet op hetzelfde pad terecht komen, ik denk zelf dat hierbij wel meer heeft gespeelt dan alleen een rood sein over het hoofd zien. Er moeten sowieso wissels verkeerd hebben gelegen of er moeten wissels opengereden zijn door de door rood rijdende trein.
Had je kunnen verwachten, het is geen toeristische attractie.
ramptoerist
Mocht ook dit niet voldoende zijn om de 2 treinstellen, waarvan 1 met een gewicht van 140 ton
Interessant artikel, maar helaas weer de fout met treinstellen. Het gewicht van 140 ton lijkt me ook wat veel voor het spoorwegnet hier.
Het is gewoon belangstelling voor de wijze van berging.
je kon weinig zien dat viel eigenlijk tegen.