Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 15:08:55
Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 14:59:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 14:50:56
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
  

Auteur Topic: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails  (gelezen 8802 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Gepost op: 20 november 2006, 18:26:30 »
Vanmiddag twee stukken rechte rail gehaald van Tillig Elite en Roco Rocoline. De Tillig spoorstaven zijn makkelijker te bewegen in het bielzen bed dan bij de Roco rails. De vorm van de Tillig spoorstaaf is wel veel mooier dan die van Roco.

Maar het buigen van de flexrails van Tillig Elite, gaat dat redelijk zonder dat de spoorstaven uit de bedding springen of dat de spoorwijdte niet meer klopt? Is Tillig Elite in het gebruik (rijden van treinen, stroomafname door materieel, kans op beschadigen) sterk genoeg?

Kortom, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het werken met Tillig Elite materiaal, voordat ik een keuze maak welk materiaal ik ga gebruiken. (overigens, de website van Maaskant heb ik al bekeken)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2006, 10:00:43 »
Beste,

Ik heb thuis ook tillig elite en roco flexrails. de roco rails liggen in het schaduwstation zodat ik aan iedere rail zichtbaar de stroomdraden hebt gesoldeerd. De tillig flexrailsen hebben inderdaad 4 stukken bedding die je gemakkelijk kan verschuiven. Dus je legt je rail tegen de vorige, legt je eerste stuk bedding goed, markeer op de rails doormiddel van een stift waar de aansluiting van de stroomdraad moet komen. Neem de rail schuur de onderkant van je railstaven daar waar de markering is en soldeer de draden erop. Monteer de rails tegen de vorige en boor de gaatjes van de draden en klaar is kees. Van de spoorwijdte heb ik geen last aangezien mijn bochten radius 1.20 ongeveer hebben. Stroomafname is perfect ( elk stuk rail krijgt bij mij een aansluiting). En wat moet er beschadigt worden/zijn?
Trouwens ik dacht dat maaskant op zijn website vermelde dat tillig een stuk moeilijker is om mee te werken maar dat vindt ik toch meevallen.

MvG

Dave 
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2006, 10:05:27 »
Nou, een bemoedigend bericht, als ik het zo lees.
Tot nu toe vind ik Tillig het mooiste compromis tussen uiterlijk en berijdbaarheid. Peco code 75 levert denk bij mij problemen op.

Peco heeft nu ook code 83 rails, bedoeld voor de Amerikaanse modelbaan. Waarom zouden deze rails niet gebruikt kunnen worden op een modelbaan naar Europees voorbeeld? Ander soort uiterlijk of zo?

Hans Ko

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2006, 21:09:56 »
Gerrit,

Ook ik heb op mijn baan Tillig Elite liggen en heb min of meer dezelfde methode gebruikt als Dave. Geen enkel probleem ondervonden. De rails in de bochten heb ik voorgebogen zodat ze spanningsloos (in mechanische zin) gemonteerd zijn. Ben er zeer tevreden over.

Hans K

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2006, 22:56:03 »
Van de spoorwijdte heb ik geen last aangezien mijn bochten radius 1.20 ongeveer hebben.

Een radius van 1,20 meter? Tjonge, dat haal ik bij lange na niet. Ik hoop dat een radius van 0,66 meter ook nog te halen is met de flexibele rails.

Solderen jullie ook de flexibele rails aan elkaar vast bij de raillas?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2006, 00:29:35 »
Ik hoop dat een radius van 0,66 meter ook nog te halen is met de flexibele rails.

Schril contrast met de 8m radius die ik ga toepassen. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2006, 02:09:31 »
Hoi Gerrit,

Ik heb op mijn baan zowel Roco 83 als Peco 75 liggen. Het blijkt dat ouder materieel meer problemen geeft bij Roco dan bij Peco rails. De railstaaf van Peco is heel laag, maar de schoentjes zijn ook heel laag waardoor er iets meer ruimte is voor de flenzen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2006, 07:18:34 »
Schril contrast met de 8m radius die ik ga toepassen. ;D

Een klein stukje 8m radius of een halve cirkel? Ben benieuwd waar je dat allemaal laat

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2006, 07:29:48 »


Solderen jullie ook de flexibele rails aan elkaar vast bij de raillas?

Gerrit

Nooit doen gewoon elke stuk rail een stroom draad geven maar nooit bij de railassen solderen. Ten eerste rails moet kunnen uitzetten/ krimpen en dat kan je daar al opvangen.


Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2006, 07:38:27 »
Het werd mij als tip aan de hand gedaan om door middel van solderen te voorkomen dat een overgang tussen twee flexibele rails gaat knikken. Een betere methode is om de raillassen ten opzichte van elkaar te laten verspringen?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2006, 08:20:40 »
Gerrit

Nu in de bochten verspringen de rails zowiezo. Knikken van de rails gebeurt omdat sommige bij het monteren van de flexrails de railklemmen wegsnijden, om de railas te kunnen monteren. De afstand wordt te groot waarin de rails geklemd moet worden zodat ie gaat knikken. De kunst is om bij de railassen de bielzen zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen zodat de railsen geklemd blijven op de bielsen. Soms moet je dan wel eens 3 mm wegknippen om toch weer gecentreerd te komen met je railas. En die verspringing is fantastisch omdat je dan vloeiende overgangen krijgt.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2006, 08:54:22 »
Het leggen van de Tillig Elite flexen vereist iets meer concentratie dan bij de Roco rails omdat de Tillig erg flexibel is. Voordeel daarvan is ook weer dat het erg makkelijk in een boog te leggen is.
Qua profiel is Tillig de mooiste. Bij Peco liggen de bielzen voor het oog wel erg dicht op elkaar (maar daar heb ik al een hele discussie met Klaas Zondervan over gevoerd in een ander draadje). Roco is de grofste van de drie. Komt nog eens bij dat Tillig ook de mooiste wissels (zonder scharnier) maakt en die zijn ook nog als bouwpakket verkrijgbaar die makkelijk in elkaar zijn te zetten.
Tillig is ook nog niet eens zo duur: 3,21 euro per flex bij www.lokshop.de. De verzendkosten heb je er al uit als je 2 dozen koopt.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2006, 10:15:24 door Gripen »
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2006, 09:58:29 »
Het werd mij als tip aan de hand gedaan om door middel van solderen te voorkomen dat een overgang tussen twee flexibele rails gaat knikken. Een betere methode is om de raillassen ten opzichte van elkaar te laten verspringen?
Je kunt lengtes flexrail wel aan elkaar doorsolderen om knikken te voorkomen. Ik heb dat bij twee gelegenheden in een artikel beschreven. Maar je noet niet alles achter elkaar aan solderen want je hebt inderdaad ruimte nodig voor thermische uitzetting. Dus hoogstens twee lengtes aan elkaar en dan een paar tiende millimeter ruimte laten.

Ten opzichte van elkaar laten verspringen vind ik niet zo'n goed idee. Je kunt dan een ander probleem krijgen: als er een knik zit in de las van de binnenstaaf krijg je op die plaats een spoorversmalling.
De beste oplossing is volgens mij om het eind van de spoorstaaf met een tangetje voorzichtig met de boog mee te buigen tot het geheel vloeiend verloopt.
Het leggen van flexrail kost nou eenmaal wat meer moeite dan het aan elkaar schuiven van standaard railsecties.

FransS

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2006, 16:46:37 »
Toch nog even een (wat late) reactie over het leggen van Tillig  flexrails. Ik heb nog al wat meters over  rechte stukken gelegd. Ik heb gestrekte baanlengten van ongeveer 11 meter. In deze lengten liggen een paar inhaal sporen en een schaduwstation. Ik heb met behulp van een malletje tussen elke lengte (890 mm) 0.3 mm ruimte gelaten. Bij de aansluitpunten bij de wissels (puntstukken) heb ik de rail tegen het isolatie randje 2 x 0.3 mm ruimte gegeven. Dan ontstaat er ook nog geslepen ruimte (Dremel) bij de detectiestukken, die ik iets heb opgevuld met hars omdat het er optisch beter uit ziet. Ondanks dat ontstonden er buigingen bij de wissels op het afbuigende spoor. Ik ontdekte dit aan het einde van de maand juli van dit jaar toen het zo warm was. Mijn baan ligt op zolder onder een behoorlijk geisoleerde kap. Moraal van dit stuk. Op  banen met korte lengten en veel bochten zal het allemaal wel mee vallen omdat die bochten veel opvangen, maar ga je over grote lengten (b.v. een Nederlands landschap) gestrekt spoor leggen, let dan toch goed op en houd ter dege rekening dat er veel krimp en rek is door temperatuurwisselingen. Ik soldeer ze voor geen goud aan elkaar. Ik heb veel werk gehad aan het opnieuw pas maken van de zaak. Dat was de prijs van een mooie zomer.

Frans  Slootman
Op de klei rijden ook treinen

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Verwerken van/werken met Tillig Elite rails
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2006, 18:45:26 »
Ik heb ook Tillig Elite rail, maar er ligt nog niet veel. 8)
qua sporen heb ik een module lengte (fremo) met deze rail gelegd maar het leggen van de rail gaat wel moeilijker dan de normale Roco rail. Toch stap ik voorlopig niet terug want het ziet er gewoon bijna perfekt uit ;D
Ook in mijn 10 jaren plan komt op het zichtbare deel vooralsnog Tillig Rail, in het schaduwstation wat nu in ontwerpfase is komt Roco code 100 rail te liggen.

Groeten en succes met de Tillig Rail,

Christoph