Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53

Auteur Topic: Wissels weigeren opeens  (gelezen 2857 keer)

C Kocken

• Offline Offline
Wissels weigeren opeens
« Gepost op: 17 September 2009, 17:46:56 »
Hallo Allemaal
Van forum koploper naar dit forum

Tijdens het rijden valt eensklaps de wissels uit ,trafo gewisseld maar nog steeds wijgeren de wissels
koploper opnieuw opgestart en het loopt weer
de volgende dag weer het zelfde  trafo nagezien  en gewisseld koploper opnieuw opgestart en de ene sectie werkt wel (Booster schaduwstation)maar de andere niet (hoofdbaan)
Heb al div. tips gehad maar geen oplossing

Rob verwijst me naar BNLS electro maar ik weet niet wat dit is
op koploper forum staan wat meer gegevens
hopelijk kom ik wat meer over dit probleem te weten zodat ik zaterdag  het kan gaan oplossen

M.vr.gr.Kees

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Wissels weigeren opeens
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2009, 19:04:09 »
Kees, de spanning uit de trafo heb je die al eens gemeten. Verder heb ik gelezen dat je wissels via bi-stabiele relais schakelt. Wat voor wisselaandrijving (merk en type) gebruik je dan om het wissel zelf te schakelen?

Je verhaal wijst in de richting van een kortsluit/overbelasting beveiliging die aanspreekt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

C Kocken

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 September 2009, 00:14:12 »
Hallo Wim
Het loopt al een jaar zo en ik heb er niets aan veranderd trafos heb ik reeds gewisseld,koploper schakeld ze nooit tegelijk  en 15 wissels op een Fleischmann trafo moet toch mogelijk zijn.
Het enige wat ik de laatste tijd heb gewisseld zijn 2 terugmelders omdat er een uitgang niet van werkte.
Ik snap niet waarom de ene keer de IB wissels weigeren en dan de Booster bijde. hebben een apparte trafo voor de wissels.
De wissels blijven onder spanning maar reageren niet op de bevelen die koploper geeft.
De 2e keer dat het probleem zich voordeed was ook na 2 uur rijden.
zou het een lichte kortsluiting zijn of lekstroom hoe moet ik dat meten,ga eerst maar een nieuwe meter kopen mijn andere is als sneeuw voor de zon verdwenen.
Waar moet ik zoeken.

Kees

C Kocken

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2009, 00:29:57 »
Hallo Wim
 Vergeet te melden decoders zijn  S-Dec en SA-=Dec van LDT

Kees

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 18 September 2009, 00:30:10 »
koploper schakeld ze nooit tegelijk  en 15 wissels op een Fleischmann trafo moet toch mogelijk zijn.
Het aantal wissels doet er niet toe. Want zoals je zelf zegt, er wordt er altijd maar 1 tegelijk geschakeld.

Citaat
De wissels blijven onder spanning maar reageren niet op de bevelen die koploper geeft.
Wat bedoel je hier nou toch weer mee? Als er spanning op de wisselspoel staat, dan heeft Koploper het bevel toch al gegeven?

Ik vind je verhaal enigszins verward, en ik vraag me af of je zelf wel begrijpt hoe je installatie in elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 18 September 2009, 01:01:59 »
Als er spanning op de wisselspoel blijft staan, blijft hij stroomverbruiken, en zal warm worden en op den duur doorbranden, en kortsluiting veroorzaken.

Welke type/merk terugmelders heb je vervangen, en waarmee heb je ze vervangen?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

C Kocken

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2009, 12:53:55 »
Hallo Wim
De wissels hebben een eindshakeling dus als je ze probeerd om te zetten lukt dat niet omdat een bistabiel relais nu eenmaal de stroom blijft doorgeven (SA -Dec )
van doorbranden is dus geen sprake
Wat de terugmelders betreft is gewisseld RM G B 8 voor een RM G B 8 nog de oude uitvoering zonder  de loc net aansluiting ( Bus ???? )
Moet nu  naar Noordwijk en ben pas weer vannacht thuis

Kees

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 18 September 2009, 13:46:36 »
Kees, op een RM-GB-* zit zeker geen loc-net aansluiting. Daar zit een aansluiting op voor een Patch-kabel volgens de aansluitgegeven die beschreven staan in de s88-N aansluit schema's.

Kees waarom zet je een wisselaandrijving om via een bistabiel relais? Wat is daar het nut van vraag ik me zachtjes af.

Mvg
Wim.

C Kocken

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 September 2009, 16:10:42 »
Hallo Wim
Ik heb nog de oude aansluitingvan de RM GB 8  6 polige stekker rechtsstreeks op de IB en wat de wisselaansluitingen betreft waarom op bistabiel relais die had ik nog enkele liggen (SA-Dec 4 dc) en de conrad wisselmoter is er makkelijk op aan te sluiten.
Gaan vanavond de baan helemaal doormeten  en hoop dan uit de probleemen te komen
M.vr.gr.Kees

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2009, 16:28:13 »
Kees, het spijt me erg, maar in je informatie ben je niet echt duidelijk met wat je nu precies gebruikt en wat en waar iets op is aangesloten. Je bent dus, als dat al mogelijk is met dit soort problemen nauwelijks te helpen op afstand.

Maar we gaan ons best doen, als jij ons een kompleet plaatje geeft van alles wat je gebruikt, en waar en hoe het is aangesloten.

Mvg
Wim.

C Kocken

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2009, 23:38:52 »
Hallo Wim
Sorry maar ik heb nog al wat moeite met taal  en breng het soms wat moeilijk over.
Maar vanavond is hopelijk mijn probleem opgelost  een doorgebrande wissel is waarschijnlijk de oorzaak,natuurlijk een van de laatste die niet in het zicht lag.
Rest alleen de vraag kan dit ook invloed hebben op het stuk wat door de Booster word gevoed.
Dit omdat de hoofdbaan en het schaduwstation appart van stroom word voorzien voor de wissels en het probleem zich in bijde stukken voordeed.
Bedant voor alle adviezen en hopelijk wil je weer helpen als er iets fout gaat.
M.vr.gr.Kees
PS. bent u dezelfde Wim als de Wim van Zeelandnet.nl

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 21 September 2009, 00:29:17 »
Kees, klik eens op het wereldbolletje onder mij trein plaatje in mijn berichten.  ;)

Mvg
Wim.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 21 September 2009, 00:31:16 »
Hallo Wim
Sorry maar ik heb nog al wat moeite met taal  en breng het soms wat moeilijk over.
Maar vanavond is hopelijk mijn probleem opgelost  een doorgebrande wissel is waarschijnlijk de oorzaak,natuurlijk een van de laatste die niet in het zicht lag.
Rest alleen de vraag kan dit ook invloed hebben op het stuk wat door de Booster word gevoed.
Dit omdat de hoofdbaan en het schaduwstation appart van stroom word voorzien voor de wissels en het probleem zich in bijde stukken voordeed.

Kees, ik kan je hier geen sluitend antwoord opgeven, ik weet namelijk niet hoe je het aangesloten hebt, en wat allemaal aan elkaar geknoopt zit.

Mvg

Wim