Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 21:00:05
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:49:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 20:47:36
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
  

Auteur Topic: Mogelijk nieuw smalspoortraject  (gelezen 1903 keer)

Ekklesia

  • Gast
Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Gepost op: 17 September 2009, 11:24:46 »
Bij het lezen van één van de vele internet dagbladen kwam ik dit artikeltje tegen.

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article5154003.ece/Trein+via+smalspoor+van+Erica+naar+Duitsland

Groenten Rob

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2009, 11:41:15 »
leuk idee van ze (y)
Ben beniewd of het doorgaat

groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

xanderspoor1

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2009, 13:22:24 »
Wat een belachelijk idee. Wie gaat er nou twee en half uur in een smalspoor rammelbak zitten om van niets naar nergens te reizen. Ok, aanleg van wat fietsverbindingen zie ik nog wel zitten, maar geef wat mij betreft het geld maar uit aan versterking van bestaande OV infrastructuur in deze uithoek, daar profiteren veel meer mensen structureel van!
Ik dacht dat de exploitering van een stoomtrein en stoompark in friesland de ultimo utopische dagdroom was maar het kan dus nog gekker.

Allexander

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2009, 13:28:07 »
.....om van niets naar nergens te reizen.
Dan heb je het bericht niet goed gelezen. De lijn verbindt 2 musea met elkaar. Dat is niet hetzelfde als van niets naar nergens.
Alleen de totale reistijd van 2,5 uur, dat is wel erg lang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2009, 15:19:10 »
Bovendien rijd je ook nog door een prachtig natuurgebied heen. Onderweg is er een stationnetje met een restaurant en uitkijktoren en nog een lokatie om fietsen te huren voor de liefhebbers zoals het artikel zegt.
Het lijkt me dat je niet continue 2,5 uur in een treintje hoeft te zitten. Dus: afwisseling genoeg.
Als het prachtig weer is, heb je vast een heel mooie dag.

Groet,
Johan Zijlstra

Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2009, 15:20:37 »
Oh dit is echt geweldig, beleef de reis als een stuk turf  :D

Nou ik zie het wel zitten !  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10755
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2009, 16:01:09 »
Alleen die snelheid; 30km in 2,5 uur. Dat moet toch wel iets vlotter kunnen?
No dress rehearsel, this is our life.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2009, 16:33:17 »
Het gaat volgens mij om veldspoor om herbouw van het lijntje van de Griendtsveen turfstrooisel Maatschappij
Het kan vast wel sneller met veldspoor, maar of dat comfortabel en veilig is? 

Toen ik een paar jaar geleden bij het ISM was, hadden ze het al over herbouw van die smalspoorlijn. Ik vind het een spectaculair plan. Ik ben benieuwd. Als ik het goed heb waren de oprichters van het ISM ook begin jaren zeventig bezig met een museumlijn op de lijn Assen-Rolde-Gieten. Er was al een Schienenbus, een Wismar zelfs als ik het goed heb. Maar helaas , het mislukte. Als dit doorgaat, hebben ze toch hun museumlijn en een zeer fraaie.


draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2009, 16:37:17 »
Alleen die snelheid; 30km in 2,5 uur. Dat moet toch wel iets vlotter kunnen?

Marc,

Ga eens naar Erica en maak een ritje mee over het hoogveentraject... Dan weet je waarom de snelheid zo laag ligt.. Als smalspoorliefhebber heb ik ook zo mijn bedenkingen bij dit plan... Het traject is te lang om met smalspoor te rijden... Maar het is een mooie droom en een mooi streven..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6750
  • Spaar ze allemaal.
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #9 Gepost op: 17 September 2009, 16:41:46 »
Geinig idee, maar 2,5 uur hotseknotsen in houten bak, ik weet het niet.

Het eerste stuk in Duitsland is ook niet zo erg fraai, daar wordt nog steeds met behulp van soortgelijk smalspoor turf afgegraven, veel eindeloze kale bruine vlaktes dus. Wel leuk zijn dan de eventuele kruising(en) met datzelfde smalspoor.

Groet Stephan.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #10 Gepost op: 17 September 2009, 16:46:03 »
Misschien kunnen het rijtuigjes worden a la Romney, Hythe and Dymchurch Railway. In dit filmpje zie ik zelfs een restauratierijtuig. 

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #11 Gepost op: 17 September 2009, 16:51:18 »
Verbinding tussen twee musea is heel leuk bedacht. Maar om 2,5 uur over 30 km te doen is gewoon te lang. Vergeet niet dat je 5 uur onderweg bent heen en terug. Dat is onhaalbaar. Gemiddeld bezoekt een mens 1 museum per dag en dat vinden heleboel mensen meer dan genoeg. Mocht men toch voor 2 bezoeken gaan dan is die 2,5 uur geen optie. Zelfs als je met een bus of iets dergelijks terug wordt gebracht. Dan is het volgens mij, of het ene museum of de andere. Dan nog zou ik niet eerst 2.5 uur over een hobbelige industry spoorbaan rijden. Niet haalbaar.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #12 Gepost op: 17 September 2009, 17:02:46 »
Dan heb je het bericht niet goed gelezen. De lijn verbindt 2 musea met elkaar. Dat is niet hetzelfde als van niets naar nergens.
Alleen de totale reistijd van 2,5 uur, dat is wel erg lang.

En ook nog een aftakking naar het Erdölmuseum in Rühlertwist.   (y)
Volgens mij heeft Allexander het bericht heel goed gelezen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #13 Gepost op: 17 September 2009, 17:23:29 »
Even wat getallen ter vergelijking met de Romney, Hythe &Dymchurch Railway:

De RH&DR heeft een totale lengte van 21,6 km, en dat traject leggen ze af in 70 minuten. Dat is een gemiddelde snelheid van 18,6 km/h.
Dat is dus 50% sneller dan het geplande turfbaantje, en dat op een kleinere spoorwijdte (38 cm tegen waarschijnlijk 60 cm)

Het lijkt me daarom dat ze op dat turfbaantje de snelheid best kunnen verdubbelen zonder verlies aan comfort. Gewoon een kwestie van het spoor iets beter leggen dan destijds voor veldspoor gebruikelijk was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6750
  • Spaar ze allemaal.
Re:Mogelijk nieuw smalspoortraject
« Reactie #14 Gepost op: 17 September 2009, 17:36:05 »
Dan moeten ze minimaal ballastgrind gaan gebruiken, klopt het alleen niet meer met een veldspoor wat gewoonlijk even snel neergegooid werd totdat het veen op was.