Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Gerard
Vandaag om 15:50:10
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: Liliput NAM Ketelwagen L235969  (gelezen 49562 keer)

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #60 Gepost op: 19 September 2009, 16:05:46 »
Bijzonder mooie wagen!! Nu staat er op de Piko wagen NAM (maar dan voluit) 's GRAVENHAGE en op de Liliput NAM (voluit) Oldenzaal. Heeft dit met de periode te maken of waren er twee verschillende opschriften.

Vriendelijke groet,

Kees

Nu heb ik geen Piko wagens maar wel deze van Liliput besteld. Kan iemand scherpe foto's maken van de Piko opschriften?

Ik vermoed dat dit een versie is die voor mij inzetbaar is omdat er vroeger een klein olieveld in Wassenaar geëxploiteerd werd, waarbij deze ketelwagens gebruikt werden voor het transport van de olie. Deze wagens kwamen in de 60er jaren dan ook regelmatig door Delft





foto's zijn van W.N.T. Jansen

Grt Erwin

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #61 Gepost op: 19 September 2009, 16:14:50 »
Hé, nou snap ik ook waarom de olietrein ,op mijn link naar het Utrechts Archief, in Den Haag reed. Zie een van mijn vorige posts.
Daarom had de Piko zeker ook s'Gravenhage als naam.
Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2009, 17:09:58 door prutser »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2592
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #62 Gepost op: 19 September 2009, 17:00:14 »
Kan iemand scherpe foto's maken van de Piko opschriften?

Erwin,

Bedoel je zo iets? (Klik voor vergroting)







Grtz,
Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2592
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #63 Gepost op: 19 September 2009, 17:13:50 »
Bijzonder mooie wagen!! Nu staat er op de Piko wagen NAM (maar dan voluit) 's GRAVENHAGE en op de Liliput NAM (voluit) Oldenzaal. Heeft dit met de periode te maken of waren er twee verschillende opschriften.

Op het Liliput model staat een revisie- en schilderdatum van december 1951; op het Piko model is dat maart 1956.
Mogelijk dat het in die jaren veranderd is?

Grtz,
Ton

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #64 Gepost op: 19 September 2009, 17:19:32 »
@Ton,

Bedankt voor de foto's.
Piko is helaas niet een correct model qua tankwagen dus dat wordt andere decals maken.

Grt Erwin
« Laatst bewerkt op: 19 September 2009, 17:29:28 door Delftinhetklein »

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #65 Gepost op: 19 September 2009, 18:01:46 »
Ik vermoed dat dit een versie is die voor mij inzetbaar is omdat er vroeger een klein olieveld in Wassenaar geëxploiteerd werd, waarbij deze ketelwagens gebruikt werden voor het transport van de olie. Deze wagens kwamen in de 60er jaren dan ook regelmatig door Delft
Laadpunt was het raccordement Loolaan, bij het viaduct van de Oude Lijn over de Hofpleinlijn (en later de verbindingsbogen vanuit Den Haag CS naar Mariahoeve) aan de "buitenzijde" (noordwest).

o_grenier

  • Gast
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #66 Gepost op: 24 September 2009, 23:58:24 »
Informatie afkomstig van de NAM in de vorm van beeldmateriaal heeft v.w.b. de opschriften een aantal nieuwe feiten opgeleverd. In combinatie met de reeds beschikbare informatie was het mogelijk om de exacte opschriften te achterhalen en dat na 58 jaar. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Oldenzaal als depotstation. Dit was voor degene die betrokken was bij de Piko uitvoering een verrassing.

Daar twijfel ik toch wel heel erg aan. Het depot Schoonebeek hadden deze wagens alleen toen ze onder regie van de BPM reden. Bij de vernummering naar de 5008xx-serie in 1948 werden tevens de depotopschriften gewijzigd in Nieuw Amsterdam. Dat hebben ze (op 2 wagens na die in 1967 het depot Zuidbroek kregen) hun hele leven behouden. Bij diezelfde gelegenheid kregen ze bij het firmaopschrift de naam ’s Gravenhage. Hoewel het hoofdkantoor van de NAM vanaf 1948 in Oldenzaal stond heeft deze plaatsnaam het op de wagens nog enkele jaren volgehouden, mogelijk mede veroorzaakt doordat NS in zijn wagenadministratie tot aan de sloop "NAM Den Haag" als eigenaar genoteerd had. Wat dat betreft is de Piko-wagen dus conform de (kortdurende) werkelijkheid, de combinatie van Oldenzaal met depot Schoonebeek is echter principieel onjuist.

Overigens vind ik het sowieso gevaarlijk om bij een wagen die niet speciaal voor de Nederlandse markt gebouwd is te suggereren dat de opschriften exact zijn. Soms wijken de modellen op kritische punten zodanig af dat de opschriften eenvoudigweg niet juist aan te brengen zijn. Deze NAM-wagens hadden bijv. hun opschriften op aparte opschriftenplaten links en rechts, het model heeft alleen een "halve plaat" links. Dat is dan wellicht de verklaring voor het ontbreken van de witte vertikale streep die alle NS-P-wagens op de linker borden hebben. Al kan dat weer niet de oorzaak zijn dat het witte rechthoekige lijnenraster, dat deze wagens in de gekozen periode nog naast het plakbriefkastje hadden, is weggelaten.

Veel meer kritiek verdient de ketel zelf. Want de lasnaden zijn bij dit model ècht veel te zwaar, alsof er banden om de ketel zitten. Was dit een NS-rijtuig, dat hadden we er ongetwijfeld pagina’s opmerkingen over gekregen....;D

GG

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #67 Gepost op: 26 September 2009, 01:01:19 »
 (y) goed gefundeerde kritiek GG, daar kunnen we wat mee!

Het blijft tenslotte 'maar' een modelvariant op een Duitse ELK. IK heb het model als VTG-wagen (DB tijdperk 3) en daar zijn de genoemde 'halve platen' wel conform voorbeeld.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

dieselsjaak

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #68 Gepost op: 15 October 2009, 23:57:21 »

Hallo Jeroen (Thowra),

onlangs vroeg je naar foto's van een setje NAM-ketelwagens in N.
Sorry maar er was niets van gekomen om ze eens te fotograferen.
Zojuist even snel gedaan. Daarvoor een 3700 uit de lade gehaald.





Ik heb alles onlangs opgeruimd en ge-ïnventariseerd i.v.m. aanpassingen aan
mijn vitrinekast. Oja voor de critici, de lampen voor op de lok moeten nog verplaatst worden,
evenals het schilderen van de houten deuren aan de voorzijde van het machinistenhuis.

Gr. Sjaak

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #69 Gepost op: 30 October 2009, 07:35:45 »
Hoi Allemaal,

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus deze keer maar eens iets met een sluitlicht en een ketelwagen  ;D

Eerst, zoals gewoonlijk, moet de stroomafname weer voor elkaar gemaakt worden...



... de Digirails contactstrippen zijn werkelijk voor zo ongeveer alles op stroomafname gebied te gebruiken...



... doorknippen en vastlijmen met Olba. Eerst het plastic en de strips HEEL goed ontvetten met b.v. thinner ...



... dan de uiteindjes afknippen, draadjes er aan en met een permanent marker de blikjes even zwart maken.



Tijd voor het sluitlichtje...



... een 1206 ledje met lensje is hier met Olba op het sluitseinijzer gelijmd, maar niet voordat er twee stukjes koperlakdraad aan gesoldeerd zijn.


Dan heel veel gepriegel later...



... komen alle draden aan de goede kant uit en worden ze aangesloten op een functie decoder. Hier een Uhlenbrock, een beetje overkill: Decoder met 4 uitgangen en 1Amp per uitgang voor een ledje wat met 22k aangesloten is ( < 1 mA )  ;D ;D Maar tja, de NanoFD is nog niet uit ;)


Na een likje zwarte verf...



....




In het donker...




Ik heb het licht laten knipperen, of dat correct is ? Maar het staat wel goed ! :)


Nou, dat was weer een stukje ombouw !

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 30 October 2009, 08:54:29 door Karst Drenth »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #70 Gepost op: 30 October 2009, 08:36:22 »
Potverdorie Karst, dat is wel heel erg gaaf!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #71 Gepost op: 30 October 2009, 09:39:54 »
karsth,

wat ook heel mooi is is het setje van Weinert.
Artikelnummer 7202.
Daar heb ik al verschillende wagens mee uitgevoerd en zit een knipper printje bij.

grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #72 Gepost op: 03 November 2009, 12:46:33 »
Als iemand deze ketelwagens nog wil hebben, ik heb er net nog 2 zien liggen bij Willies in Eindhoven.

Grt.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #73 Gepost op: 03 November 2009, 13:47:32 »
Als iemand deze ketelwagens nog wil hebben, ik heb er net nog 2 zien liggen bij Willies in Eindhoven.

Helaas erg ver van de Veluwe en Amsterdam (waar ik de hele week nog zit :( )
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #74 Gepost op: 03 November 2009, 13:48:49 »
Misschien willen ze de wagens wel opsturen......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974