Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door BrightonBelle
Vandaag om 21:07:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:45:29
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
  

Auteur Topic: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom  (gelezen 2778 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Gepost op: 20 November 2006, 13:12:02 »
Veel is er al geschreven over de Märklin Motorpost maar wie weet tot wanneer de motorpost voor gelijkstroom is geleverd? Had die motorpost voor gelijkstroom vanaf een bepaalde leverdatum ook een NEM-connector voor een decoder?

Als ik hem kopen wil, dan kan ik daar op letten.
Trouwens, zijn die motorproblemen die ik her en der lees echt zo erg?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2006, 13:17:59 »
Zo veel varianten zijn er voor tweerail niet gemaakt en technisch waren ze allemaal hetzelfde. Geen nem-stekker, stroomafname over maar 4 wielen en een oude Märklinmotor met veldspoel. Die veldspoel is gemakkelijk te vervangen door een Hamo-magneet. Rijdt beter, maar de herrie blijft hetzelfde. Je kunt er ook hoogvermogenonderdelen in zetten (magneet, vijfpolig anker en motorschild). Rijdt nog beter, maar de herrie blijft nog steeds hetzelfde. Het printje met de verlichtingsleds is niet zomaar op een decoder aan te sluiten. Dat moet worden omgesoldeerd of worden vervangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2006, 13:30:12 »
Een hoop gedoe dus. Waarom hebben ze de tweerail versie met zo'n oud soort motor geleverd? Tweerailtje pesten?
« Laatst bewerkt op: 20 November 2006, 21:02:08 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2006, 13:35:37 »
Het model is best oud. Was toen nog de standaard Märklin motor. Het enige vreemde is dat Märklin wel de gewoonte had om de tweerailmodellen met een HAMO-magneet uit te rusten, maar de MP net niet. Het was weer wel het eerste model van een Nederlandse loc met nem-wielen. Rijdt probleemloos over code 83.
Met hoogvermogenonderdelen rijdt het model trouens best goed. Je bent alleen weer wel de nodige tientjes verder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2006, 13:39:05 »
Ik weet dat er verschillende uitmonstering van het model geleverd zijn, al naar gelang van de wisseling van het logo van de PTT o.a.
Wat is het laatste jaar van levering geweest?

wisselstromer

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2006, 15:56:52 »
Ps. kijk voor ombouw van Mp naar 2-rail even in de galerie ;)

Gr.Patrick

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2006, 17:53:25 »
Kan iemand ook nog wat tips geven omtrent de stroomafname.
Is deze nog uit te bereiden?
Enig idee hoe?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2006, 21:12:28 »
Je kunt er ook hoogvermogenonderdelen in zetten (magneet, vijfpolig anker en motorschild). Rijdt nog beter, maar de herrie blijft nog steeds hetzelfde.

Kijk, die ervaring deel ik dus niet. Voor de verbouwing: koffiemolen. Na de verbouwing: een heel stuk stiller. Ding is 15 jaar oud, nooit gesmeerd maar ook vrijwel nooit gebruikt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2006, 21:47:06 »
Het model is best oud.  Het was weer wel het eerste model van een Nederlandse loc met nem-wielen. Rijdt probleemloos over code 83.

Ik heb toch echt een model wat niet goed over code 83 heengaat, rijd meer over de bielzen heen met en hoop geratel, mijn andere MP heeft daar geloof ik geen last van. (heeft kleinere flenzen, maar nog niet over code 83 gereden ermee)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2006, 23:50:29 »
ik heb 2 jaar terug een Hamo Motorpost gehad wel 2e hands gekocht topnieuwstaat 99,-
Helaas omgeruild tegen een Lima DDM panda ( die ik toen mooier vond )

Deze Hamo model zat in een witte doos met een oranje sticker dat die voor gelijkstroom is hij was niet omgebouwd maar de motor was wel behoorlijk stil vond ik tegenover de trix 1100

iemand enig idee welke bouwjaar deze type is?

met kleine PTT logos een paar erop dus niet helemaal vol
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?