Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 04:37:58
Ontraxs 2026 door Miniature Holland
Vandaag om 04:08:04
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
25 December 2025, 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
25 December 2025, 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
25 December 2025, 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
25 December 2025, 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
25 December 2025, 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
25 December 2025, 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 December 2025, 12:58:11
  

Auteur Topic: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom  (gelezen 2924 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Gepost op: 20 November 2006, 13:12:02 »
Veel is er al geschreven over de Märklin Motorpost maar wie weet tot wanneer de motorpost voor gelijkstroom is geleverd? Had die motorpost voor gelijkstroom vanaf een bepaalde leverdatum ook een NEM-connector voor een decoder?

Als ik hem kopen wil, dan kan ik daar op letten.
Trouwens, zijn die motorproblemen die ik her en der lees echt zo erg?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2006, 13:17:59 »
Zo veel varianten zijn er voor tweerail niet gemaakt en technisch waren ze allemaal hetzelfde. Geen nem-stekker, stroomafname over maar 4 wielen en een oude Märklinmotor met veldspoel. Die veldspoel is gemakkelijk te vervangen door een Hamo-magneet. Rijdt beter, maar de herrie blijft hetzelfde. Je kunt er ook hoogvermogenonderdelen in zetten (magneet, vijfpolig anker en motorschild). Rijdt nog beter, maar de herrie blijft nog steeds hetzelfde. Het printje met de verlichtingsleds is niet zomaar op een decoder aan te sluiten. Dat moet worden omgesoldeerd of worden vervangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2006, 13:30:12 »
Een hoop gedoe dus. Waarom hebben ze de tweerail versie met zo'n oud soort motor geleverd? Tweerailtje pesten?
« Laatst bewerkt op: 20 November 2006, 21:02:08 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2006, 13:35:37 »
Het model is best oud. Was toen nog de standaard Märklin motor. Het enige vreemde is dat Märklin wel de gewoonte had om de tweerailmodellen met een HAMO-magneet uit te rusten, maar de MP net niet. Het was weer wel het eerste model van een Nederlandse loc met nem-wielen. Rijdt probleemloos over code 83.
Met hoogvermogenonderdelen rijdt het model trouens best goed. Je bent alleen weer wel de nodige tientjes verder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2006, 13:39:05 »
Ik weet dat er verschillende uitmonstering van het model geleverd zijn, al naar gelang van de wisseling van het logo van de PTT o.a.
Wat is het laatste jaar van levering geweest?

wisselstromer

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2006, 15:56:52 »
Ps. kijk voor ombouw van Mp naar 2-rail even in de galerie ;)

Gr.Patrick

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2006, 17:53:25 »
Kan iemand ook nog wat tips geven omtrent de stroomafname.
Is deze nog uit te bereiden?
Enig idee hoe?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2006, 21:12:28 »
Je kunt er ook hoogvermogenonderdelen in zetten (magneet, vijfpolig anker en motorschild). Rijdt nog beter, maar de herrie blijft nog steeds hetzelfde.

Kijk, die ervaring deel ik dus niet. Voor de verbouwing: koffiemolen. Na de verbouwing: een heel stuk stiller. Ding is 15 jaar oud, nooit gesmeerd maar ook vrijwel nooit gebruikt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2006, 21:47:06 »
Het model is best oud.  Het was weer wel het eerste model van een Nederlandse loc met nem-wielen. Rijdt probleemloos over code 83.

Ik heb toch echt een model wat niet goed over code 83 heengaat, rijd meer over de bielzen heen met en hoop geratel, mijn andere MP heeft daar geloof ik geen last van. (heeft kleinere flenzen, maar nog niet over code 83 gereden ermee)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Productiedatum/kenmerken Märklin Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2006, 23:50:29 »
ik heb 2 jaar terug een Hamo Motorpost gehad wel 2e hands gekocht topnieuwstaat 99,-
Helaas omgeruild tegen een Lima DDM panda ( die ik toen mooier vond )

Deze Hamo model zat in een witte doos met een oranje sticker dat die voor gelijkstroom is hij was niet omgebouwd maar de motor was wel behoorlijk stil vond ik tegenover de trix 1100

iemand enig idee welke bouwjaar deze type is?

met kleine PTT logos een paar erop dus niet helemaal vol
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?