Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door fozziebear
Vandaag om 16:54:09
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Digtaal & bovenleiding  (gelezen 5006 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Digtaal & bovenleiding
« Gepost op: 20 november 2006, 12:38:33 »
Even een vraagje: ik heb weleens gehoord dat digitaal en bovenleiding niet goed samen zouden gaan maar waarom zou ik niet weten.
Ik wil namelijk een deel van mijn baan digitaliseren en zat te denken om de digitale spanning van de rails ook op de bovenleiding te zetten.
Bij mijn e-locs/e-treinstellen kan ik dan de schakelaar voor bovenleiding doorverbinden met de rails zodat die treinen minder last hebben van vuile rails.

Gaat dit problemen opleveren??

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Aad

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2006, 12:47:55 »
Koen,

Stroomvoering(incl. dig info) via bovenleiding is onvoldoende. Gaat niet of nauwelijks werken.

Je vraag stelling was niet helemaal duidelijk .
Had je daarnaast het doel op deze wijze analoog en digitaal gescheiden te houden?

gr.

Aad
Ep.3/4 H0 Flm* Twin en Aster Live steam DB spoor I

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2006, 13:07:41 »
Ik bedoel dus in alle e-locs/e-treinstellen de bovenleiding aansluiting doorverbinden met de sleper aansluiting (ik rij 3-rail) zodat de loc zowel via de rails als via de bovenleiding gevoed wordt.
Op plaatsen waar de rails wat vies is of wat problematische wissels (m-rail :-| ), als de trein even een hapering heeft via de rails, kan de bovenleiding dan mogelijk voldoende zijn...

Mijn vraag was dus of het problemen gaat geven als je je treinen zowel via de rails als via bovenleiding gaat voeden.

Ik maak geen gebruik van boosters en stroomdetectie.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2006, 13:12:52 »
Dat lijkt me geen probleem.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2006, 15:59:27 »
Sluit die draadjes dan wel op de juiste plek aan om kortsluiting te voorkomen zodra je de lok omdraait zijn de + en - andersom...

Bij 2 rail teminste wel...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2006, 16:47:17 »
Normaal gesproken wil je de de stroomafnemers niet hebben in combinatie met digitaal omdat er stoorsignalen op de stroomafnemers kunnen ontstaan doordat deze over de bovenleiding "schuurt". Die spanningen kunnen zorgen voor storingen en zodoende eventueel problemen opleveren bij de aansturing van je locs. Het lijkt me dat op het moment je de spanning ook op de bovenleiding hebt staan, je ook met deze stoorspanningen te maken kunt krijgen en e.e.a. niet gaat werken, maar precies weten doe ik het niet.

Groeten, Marnix

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2006, 17:00:43 »
1/ Een decoder (elk merk) is gevoelig voor contactvariaties en piekspanningen (bv. door vonken). Uiteindelijk na zoveel keer flink voor zijn kiezen te hebben gekregen laat hij het afweten. In het begin schakelt hij af en na wachten weer in, later (leeftijd) raakt hij: defect.

2/ met digitale spanning op bovenleiding, zogenaamd als extra toevoer, veroorzaak je meer stoor- en piekspanningen. Slechte zaak dus.

3/ je rijdt 3-rail, dus de bovenleiding dient als extra bron voor de spanning op de PUKO's. Maar je had toch last van VUILE RAILS ????? Dus het zal niet helpen. Ik heb nog nooit gehoord van slecht contact door de PUKO's, of je moet je baan eens de 10 jaar gebruiken.

4/ Je spant de kar achter de wagen: naast bijkomende problemen los je het bestaande probleem niet op. HOU JE RAILS DUS SCHOON.

Maarten.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2006, 19:42:36 »
Hmm, dan is het toch niet zo'n goed idee. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Ik heb een paar locs met een decoder die mega-gevoelig is voor de minste-geringste stroomonderbreking.
En mijn ervaring is toch dat het, ondanks de puko's, nog weleens voorkomt dat het contact even verbreekt. Met name bij wissels enzo.
En omdat ik toch een deel van mijn baan ga voorzien van bovenleiding dacht ik daar dan direct op deze manier gebruik van te kunnen maken...

Ik ga er geen decoders aan opofferen!

Dan maar wat vaker extra goed schoonmaken

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Davy

  • Gast
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2006, 21:25:22 »
Ik kan dit niet echt aanbevelen. Wat je wel kan doen is analoog op je bovenleiding rijden. En digitaal via je rails.

Als beveiliging kan je van een analoge eloc nog je sleper verwijderen.

Ik heb dit een tijdje op mijn vroegere baan gedaan en het werkt best wel goed.

Bij mij worden volgend jaar al mijn analoge locs digitaal.



« Laatst bewerkt op: 20 november 2006, 21:37:28 door Davy »

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2006, 21:36:28 »
@Davy: dat is op zich een goed idee waar ik eerder al aan gedacht had alleen mijn laatste analoge e-loc ondergaat op dit moment een harttransplantatie in de vorm van een Marklin 60760 decoder...
De andere analoge locs zijn diesel en stoomlocs...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Davy

  • Gast
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2006, 21:40:21 »
Dan heb je er niets aan. En wat jij wilt doen. Ik weet niet of het werkt vraag het Keuterman op zijn spreekuur. Zie de Nederlandse Marklin website wanneer hij zijn telefonische spreekuur heeft.

Tegen mij zij hij toen dat digitaal op de bovenleiding niet werkt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2006, 21:51:48 »
De grote vraag is maar waar je stroomonderbrekingen vandaan komen.
Zitten ze in de sleper, dan kan het nuttig zijn om dat met de bovenleiding te ondersteunen. Dus zoals je zelf had bedacht puko's en bvl doorverbinden.
Maar zit het probleem in het massacontact, dus tussen wielen  en rails, dan zal het niet helpen. Maar het kan ook geen kwaad.
Heb je je overigens gerealiseerd dat een massaprobleem bij draaistellocs ook vaak zit in het contact tussen draaistelframe en bodemplaat?

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2006, 22:44:11 »
omdat ikzelf ook rijd met M rails  herken ik je problemen t.a.v de soms slechte stroom toevoer en haperingen. Toch bied juist het gebruik van M rails veel mogelijkheden om prima digitaal en zonder haperingen te rijden. Een paar tips: neem de lok die het meest hapert, deze wijst je de plekken aan waar de stroomtoevoer problemen geeft. Hier moet je eens kijken of de middenpunten wel ver genoeg omhoog staan. Bij m rails kun je die zonder problem naar boven duwen. Hierdoor was bij mij 95 % van de problemen verholpen. Bij wissels moet je eens meten of erwel spanning op alle punten staat. Vooral de 2 contactpunten verbonden door een rondje kunnen wel eens stroomloos zijn. remedie soldeer de puntjes vast op het rondje. Hiermee was 4 % van de problemen voorbij. Blijft na zorgvuldig rekenen 1 % over en dat is met een roco cleanwagon ook op te lossen. En ziedaar een 100% betrouwbare baan is ontstaan.
succes

groeten |Fred

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2006, 23:50:50 »
Ik zal nog eens extra goed kijken naar de hoogte van de puko's (alleen ligt al mijn rails vastgeschroef  :-| )
Ook de massaverbinding tussen chassis en draaistel zal ik nakijken. Ik heb bij mijn motorpost die al eens verbeterd. Daar zit een soort metalen schijfje tussen met wat vleugeltjes die voor een goed massacontact moeten zorgen.
Alleen waren bij mij de vleugetjes wat te ver ingedrukt door de loop der tijd waardoor het massacontact slechter werd...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Digtaal & bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: 22 november 2006, 10:31:18 »

mijn laatste analoge e-loc ondergaat op dit moment een harttransplantatie in de vorm van een Marklin 60760 decoder...

Hiervoor bestaat een zgn anti-alzheimer schakeling, moet je binnen het forum even zoeken op 60760 of naar X-train. de surfen


Ik zal nog eens extra goed kijken naar de hoogte van de puko's (alleen ligt al mijn rails vastgeschroef  :-| )

Met een (nijp)tangetje kun je ze natuurlijk ook even omhoog trekken  :D

Ook de massaverbinding tussen chassis en draaistel zal ik nakijken. Ik heb bij mijn motorpost die al eens verbeterd. Daar zit een soort metalen schijfje tussen met wat vleugeltjes die voor een goed massacontact moeten zorgen.
Alleen waren bij mij de vleugetjes wat te ver ingedrukt door de loop der tijd waardoor het massacontact slechter werd...

Er wordt hier en daar zelfs geadviseerd om die veerschotels te monteren bij ombouw naar digitaal heb ik gelezen (ik meen ook op X-train)
De groeten van Rob