Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 20:07:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III  (gelezen 15341 keer)

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Gepost op: 13 September 2009, 12:30:35 »
Nadat ik sinds de zomer 2008 aan mijn huidige baan ben gaan bouwen, is het nu (eindelijk) zo ver dat ik er iets van kan laten zien.

Zoals de titel van dit topic al aangeeft betreft mijn baan een n-spoorbaan en rijd ik materieel van de DB uit tijdperk III.

Het wordt uiteindelijk een baan met 3 niveau's, de eerste keer overigens dat ik een baan met hoogteverschillen bouw, dus bij de resultaten moet je af en toe maar denken "al doende leert men".

De baan meet op het 1e niveau 320cmx130cm.
Er is 18mm MDF op balken van 6cmx4cm gezet, het geheel wordt ondersteund door 10 metalen poten.
Ik rij met een IB, die uiteindelijk ondersteund wordt door 3 a 4 boosters.
Ik heb geen vast baanplan, ik kijk per niveau welke plannen ik wil en kan verwezenlijken.

Enige principe/uitgangspunt, wat ik strikt hanteer, is dat er alleen (Fleischmann) radius 3 en 4 bochten worden gebruikt en derhalve ook geen (Fleischmann) meegebogen wissels.

Het eerste niveau is nu klaar en ik ben bijna met het tweede niveau klaar.

Hier alvast wat foto's van het eerste niveau om een idee te krijgen.





Het eerste niveau is een dubbelsporig ovaal, die op het tweede niveau uitkomt.
Links op de foto zijn de twee hellingen te zien, die ik met bouten en moeren heb gedaan, normaal doe je dat alleen bij een spiraal, maar ik wou e.e.a. eens uitproberen.
De hellingen overbruggen ieder bijna 9 cm hoogteverschil en daar is 2m35 rijlengte voor.
Rechts zie je drie opstelsporen per ovaal, elk opstelpoor is aangesloten op de bezetmelder (viessmann 5233), die via de S88 op de IB is aangesloten.
De opstelsporen zijn berekend op een loc plus 130 cm wagonlengte.
De IB verzorgt de stroomvoorziening voor het ene ovaal tot aan het volgende niveau, een booster voor het andere ovaal tot aan het volgende niveau.


Op de foto kan je bij de wisselaandrijving rechtsboven zien dat ik deze extra geborgd heb met 2 spijkertjes, uiteindelijk heb ik dit met alle wisselaandrijvingen gedaan, de reden hiervoor is dat niet alle aandrijvingen meer even strak in de wissel staken en aangezien ik straks slechts 7 cm speelruimte heb nu het tweede niveau er eenmaal op zit en er dus alleen mijn gestrekte hand onder kan steken, moest ik er wel voor zorgen dat de wisselaandrijvingen blijven zitten.



Zicht onder de baan en deze "chaos" is er al na slechts 1 van de 3 niveau's.........om het extra spannend te maken werk ik ook maar met 2 kleuren voor zowel de rijstroom als de wisselaandrijvingen etc etc..........erg snel zal het niet losschieten want het is nagenoeg allemaal met lasklemmen aan elkaar gezet, dus het kan wel wat hebben.........hoop ik

Het draad, massief en 0.75mm2, heb ik gevonden in een klein electrawinkeltje.........het is hiermee goed werken, niet te klein voor de lasklemmen en niet te groot voor kroonsteentjes en/of de stroomklemmen van Fleischmann..........het is van het merk Donne Draad, en is er voorzover ik weet alleen in het wit en het zwart verkrijgbaar

Wellicht ten overvloede, maar langs de sporen heb ik 1cmx1cm latjes getimmerd/gelijmd zodat bij ontsporingen er geen treinen op de grond kunnen vallen of op andere sporen terecht kunnen komen





« Laatst bewerkt op: 13 September 2009, 17:49:00 door jeepney »

m de deugd

  • Gast
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2009, 22:16:13 »
Goeden avond jeepney (y)
 
Dit ziet er al heel goed uit (y)
Lekker veel opstelsporen om de treinen neer te zetten
Zo lang wordt mijn baan ook binnenkort
Het idee zal er op gaan lijken wat de opstelruimtes betreft
Een handig idee om een stel mini camera,s te plaatsen ,
Dan kan je de treinenloop onder in de gaten houden
Ik heb ze zelf ook bij mijn oude baan gebruikt
En ga ze straks weer gebruiken (y)
Zoals ik kan zien heb jij ook een dakkapel waar de treintafel staat
De zelfde situatie als bij mij  (y)
Ik heb rails nu nogvan minitrix maar ga ook op fleischmann over
Het is iets sterkere rails
Van welk merk is julie dakkapel , die van mij is van Davito (y)
Ben er erg blij mee met 3 tuimel combi ramen en twee vaste ramen (y)

         spoor ze groeten van Martin (y)

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2009, 23:49:19 »
Ik zou eerlijk gezegd niet weten welk merk mijn dakkapel is, hij is 7 jaar geleden wel speciaal geplaatst om meer ruimte te hebben voor mijn treinbaan.

Minicamera's meen ik vooralsnog niet nodig te hebben, ik hoop met de bezetmeldingen me voldoende een beeld te kunnen vormen waar de treinen zich bevinden.

Daarbij komt nog dat onder de rails geen geluidsdempend materiaal is aangebracht, dus voor het geval ik niet zie waar de treinen zich bevinden, dan kan ik tenminste me orienteren a.h.v. het rijgeluid waar de trein zich ongeveer op de baan bevind.

Ook ik heb vroeger Minitrix-rails gehad, maar ik heb altijd opgezien om te ballasten tussen de rail en al helemaal de wissels..........met Fleischmann-rails omzeil ik dit.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2009, 23:54:47 door jeepney »

m de deugd

  • Gast
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2009, 13:11:14 »
Hoi (y)

Voorals nog het ziet er heel goed uit
Mijn complimenten (y) (y)
Op de klossen komt zeker de volgende bouwlaag
En ga je ook bovenleiding plaatsen

           M.V.G. Martin

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2009, 14:29:30 »
Nee, ik ga alleen stoom en diesel rijden...........voor het gepriegel met bovenleiding ben ik veel te onbehouwen, maar wie weet misschien later toch nog wat bovenleidingsmasten plaatsen, het hoeft tenslotte niet echt functioneel te zijn, want ik rijd digitaal.

Het tweede niveau zit er inmiddels nagenoeg geheel compleet op en zal daar deze week foto's van plaatsen en ik zal zorgen dat deze foto's wat duidelijker zijn dan de eerstgeplaatste foto's, want ik kwam er achter dat de te plaatsen foto's op dit forum qua formaat begrenst zijn (overigens alle begrip daarvoor), terwijl ik fora gewend ben waar je de foto's zo groot mag plaatsen als je wilt.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2009, 14:44:02 door jeepney »

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2009, 00:00:17 »
Had gisterenavond al geheel het tweede niveau willen afmaken, maar een hardnekkige kortsluiting heeft enige vertraging opgeleverd, om 19h00 ben ik gaan zoeken en om 01h30 had ik het eindelijk gevonden: het was een draadbruggetje van een wissel dat 2 mm was opgeschoven, waarschijnlijk met het schroeven van de rails.

Ben er nu wel achter gekomen dat lasklemmen weliswaar een sterke verbinding vormen tuusen de verschillende draden, maar als je iets los wilt halen om te kijken waar de kortsluiting zit, dan rest je al gauw niks anders dan de draad door te knippen, want een draad uit een lasklem trekken is nagenoeg onmogelijk.

Maar goed, hier alvast een overzichtsfoto van het tweede niveau zoals het nu erbij ligt:



Aangezien er maanden niet op de baan gereden was en vooral wel was geklust op de baan, heb ik eerst met een gewone stofzuiger de baan schoongemaakt en daarna het hele traject gereden met een lux-railreinigingswagen en een lux-stofzuigerwagen. Blijkt dat je de loc wel enigzins op snelheid moet houden op de helling, want met 2 van die lux wagens bleek hij meer moeite te hebben dan met een sleep van 40-50 assen.



Ik had de stofzuigerwagen van Lux nu voor het eerst gebruikt, alhoewel reeds maanden geleden gekocht en ik moet zeggen: hij werkt erg goed als je ziet wat hij toch nog van de baan haalt nadat er reeds goed en grondig met een normale stofzuiger is gewerkt. Hij geeft echter wel een ontzettend doordringende piep-/fluittoon als hij in bedrijf is.

« Laatst bewerkt op: 16 September 2009, 00:04:29 door jeepney »

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #6 Gepost op: 18 October 2009, 14:23:24 »
Na 20 jaar kopen in de diverse winkels en op beurzen met een versnelling in de laatste 6 maanden nadat ik ebay had ontdekt, had ik vorige weekend een soort vervroegde pakjesavond door na al die jaren eens echt alle dozen met m'n materiaal uit te pakken en mezelf een overzicht te vormen met wat ik nu allemaal reeds had aangeschaft.

Al gauw kwam ik er ook achter dat wagons steeds in en uit de doosjes halen, nu niet bepaald bevordelijk is voor de wagons aangezien ze er vaak erg strak inpassen en ik nou niet bepaald over de fijnste motoriek beschik (altijd leuk i.c.m. n-spoor).

Ik heb geen plaats voor een vitrine en de assortimentsbakken die je in de bouwmarkt kan kopen bieden net niet de maat vakjes die je zoekt.

Ik heb daarom zelf maar wat verzonnen en in elkaar gezet en ik ben er niet ontevreden over.

Gebruikt is 12mm mdf (30x61cm), latjes van 12.5mmx36mm en blauwe parketondervloer. Verder had ik wat spijkertjes en houtlijm gebruikt. Per bak kom ik ongeveer op 9 a 10 euro uit aan kosten.

Ik heb expres aan de zijkanten een randje laten zitten zodat ik de bakken niet aan het "lijstwerk" hoef op te tillen

Hier het resultaat van de eerste 3 bakkenresultaat met in de bovenste de overbekende umbautrijtuigen er in.








reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2009, 14:44:47 »
He jeepney,

Dit is de eerste x dat ik je topic lees en ben meteen onder de indruk van de baan.
Al hoe wel ik zelf H0 rijder ben blijf ik dit zeker volgen.

Vraag: hoe heb je je rails bevestigd?

Als ik het goed heb begrepen is het een "fantasie" sporenplan, niet gebaseerd op iets werkelijks?

Veel bouwsucces!
Groet!
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #8 Gepost op: 18 October 2009, 14:49:23 »
Mochtje de draden uit de lasklemmen willen halen.
Maak een heen en weer draaiende beweging met de lasklem en trek gelijktijdig aan de uit te
halen draad.
Heel makkelijk.

Tinus.

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #9 Gepost op: 18 October 2009, 14:50:46 »
Hoi Remarkable,

Uit het zicht is de rails met fleischmann-schroefjes bevestigd, in het zicht met kit, behalve de wissels, die liggen los.

Ja inderdaad fantasie, is absoluut niet een railplan dat aan enige werkelijkheid is gerelateerd, het derde niveau wordt een ovaal met verder alleen maar rangeersporen, misschien nog een locloods of iets van een plek waar de locs onderhoud kunnen krijgen (een werkplaats met waterkraan, kolenbunker, dieselstation o.i.d.), maar dat bedenk ik allemaal wel als ik op het derde en laatste niveau ben aangeland.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2009, 14:54:48 door jeepney »

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #10 Gepost op: 18 October 2009, 14:53:30 »
Mochtje de draden uit de lasklemmen willen halen.
Maak een heen en weer draaiende beweging met de lasklem en trek gelijktijdig aan de uit te
halen draad.
Heel makkelijk.

Tinus.

Bedankt voor de tip Tinus, alhoewel ik hoop dat ik geen kortsluiting meer heb.

Ik werk slechts met zwart en wit draad, maar houd mijn hoofd er goed bij als ik aan het dradentrekken ben, echter met zoiets stompzinnigs als een opgeschoven draadbrug had ik geen rekening gehouden........overkomt me geen tweede keer meer dat ik alles lostrek bij kortsluiting zonder eerst de draadbruggetjes te hebben gecontroleerd.

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #11 Gepost op: 02 November 2009, 19:09:06 »
Eindelijk zijn alle bakken in elkaar getimmerd en heb ik een overzicht op wat ik aan rijdende spullen heb


de locs, voorzover digitaal


de erstwagens


de silberlingen en de TEE


de donderbussen en vt-treinstel


roco-militair...... en de 4 rongenwagens, die ik perse moest hebben.......per duo destijds een dagsalaris voor mij


roco-militair


4-assige bakwagens


2-assige bakwagens laag


o.a. 2-assige bakwagens hoog


o.a. containerwagens


sneltrein-rijtuigen en autotransport


ombouw-rijtuigen


rheingold


d-trein 1e klas en nog wat ombouw-rijtuigen


d-trein 2e klas


d-trein overig




« Laatst bewerkt op: 02 November 2009, 23:27:25 door jeepney »

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2009, 19:42:51 »
Ik zie trouwens in je eerste berichtje dat je 3 tot 4 boosters wil gebruiken.
Dat lijkt mij niet nodig bij mij rijden 8 of 9 treinen gelijktijdig op alleen de IB.
11 treinen red ik ook nog zondere booster.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2009, 19:43:47 »
Marco: op een of andere manier werd ik na het verzenden van mijn posting steeds van de site afgegooid, en later bleek dat ik toch er in was geslaagd steeds te posten........en dat dus 7x........er waren er dus 6 overbodig

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:modelbaan van jeepney, n-spoor, DB, tijdperk III
« Reactie #14 Gepost op: 02 November 2009, 19:45:51 »
Ik zie trouwens in je eerste berichtje dat je 3 tot 4 boosters wil gebruiken.
Dat lijkt mij niet nodig bij mij rijden 8 of 9 treinen gelijktijdig op alleen de IB.
11 treinen red ik ook nog zondere booster.

Groetjes marco

Inderdaad, naast de IB gebruik ik nog 3 boosters; het gaat me niet alleen om de hoeveelheid locs, maar ook om de binnenverlichting van de rijtuigen
« Laatst bewerkt op: 02 November 2009, 19:48:49 door jeepney »