Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 19:07:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 19:05:04
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 18:52:56
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 18:44:17
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 18:39:09
Roco smeerolie door TonM
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Peter J K
Vandaag om 18:27:37
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:07:52
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
  

Auteur Topic: De bouw van Maasbrecht  (gelezen 27086 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #60 Gepost op: 05 October 2009, 20:23:13 »
Alleen met wat aanpassingen ben ik bang... Ik weet niet of dat 1,2,3 gaat lukken.... Dat is wel een kleine uitdaging. Je zal op een of andere manier het stangetje van de conrad aandrijving moeten aansluiten op het palletje van de profiwissel. Of dan de kracht op het palletje of de conrad-aandrijving niet te groot wordt weet ik niet. geen ervaring mee.

Over het frame:
Is het wel stabiel genoeg? Moet je geen dwars verbindingen door het midden hebben? Dit zijn panelen die alleen op de hoeken vast zitten. Echt veel stevigheid zal dit niet geven. Je kan beter complete bakken maken en die op losse poten zetten. (zie bijvoorbeeld mijn draadje)

Succes ermee!

Groeten Ronald.

« Laatst bewerkt op: 05 October 2009, 20:25:42 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #61 Gepost op: 05 October 2009, 20:29:32 »
Hoe bedoel je dwarsverbindingen?



Bedoel je dat zo?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #62 Gepost op: 05 October 2009, 20:54:12 »
Nee dat bedoel ik niet... Je maakt twee van die dingen aan elkaar... je hebt geen verstevigde hoeken in het horizontale vlak. waardoor er de hoeken kunnen vervormen. Je moet zorgen dat er ook in het horizontale vlak een aantal driehoeken zitten, deze kunnen niet vervormen...

Bij mijn baan zorgen de platen waarop de rails ligt voor de stabiliteit. Het frame is los vrij gemakkelijk te buigen ook als ze op elkaar zijn gezet. Met de platen vast gespijkerd en gelijmd krijg je dat het frame geen kant op kan en dus stabiel is, maar toch licht. Daarna zijn er losse poten onder gezet. Zie het linkje https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html :)

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #63 Gepost op: 05 October 2009, 21:02:32 »
Bedankt Ronald.

De plaat waar de rails op komt, dient ook voor versteviging van het frame.

De frames houden elkaar ook vast, omdat ze, als ze opgesteld staan, dmv bouten aan elkaar vast.

het kan zijn dat ik je niet helemaal begrijp ;)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #64 Gepost op: 05 October 2009, 21:06:09 »
De frames onderling zitten vast met bouten. Maar hoe fixeer je de plaat op het frame ?

Sander

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #65 Gepost op: 05 October 2009, 21:08:15 »
Ik dacht daar ook aan bouten, 2 per kant?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #66 Gepost op: 05 October 2009, 21:12:16 »
Hallo Bart,

Dan zou het moeten kunnen, de bakken zullen het frame stevigheid geven. Is het alleen niet een zware constructie? Kan je niet beter iets van veredelde schragen gebruiken? van wat voor een soort hout wil je het maken?

Groet Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #67 Gepost op: 05 October 2009, 21:17:58 »
Bart, als ik het goed begrijp heb je een aantal frame-hoekstukken. Die zet je onderling vast met bouten. Maar hoekstukken lijken me heel lastig om te vervoeren, dat kost tamelijk veel ruimte.

Vervolgens heb je een vlakke plaat met rails en scenery. Zeg 12 of 18 mm dik. Zonder enige versteviging of wat dan ook. Die moeten dus perfect vlak kunnen liggen tijdens vervoer en je kunt niets opstapelen. Voor m'n gevoel gaat dit niet erg praktisch werken.

Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #68 Gepost op: 05 October 2009, 21:23:32 »
Bart,

Ik begrijp nu dat je het allemaal los wil hebben om te kunnen vervoeren... kijk hier eens naar :

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17486.msg320174.html#msg320174

Ronald Halma is op het ogenblik bezig met een baan voor tentoonstellingen en moet ook vervoert worden...

Groet Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18614
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #69 Gepost op: 05 October 2009, 22:20:58 »
Dank je voor de opmerkzaamheid! ;D ;)

Ik vind persoonlijk de methode die Bart gebruikt erg omslachtig. Maar dat is puur persoonlijk. Als je niet veel vervoeren wilt zal je constructie best geschikt zijn, maar om dat vaker te doen is het mijns inziens veel te omslachtig. Ik, en anderen die vaker tentoonstellen met hun baantjes, gebruiken dan ook liever meerdere setjes poten onder hun bakken (en dan hoeven ze niet eens zo geconstrueerd te zijn als die van mij, een losse module mag/kan dan ook). De een kiest voor 2 setjes poten onder elke bak, ik doe liever onder de eerste bak 2 setjes en de daaropvolgende bak/module maar 1 setje. Op die wijze heb je en niet al te veel poten en staat het geheel best stevig. Als alles dan staat rokken we meestal de voor- en zijkanten af met zwart doek.

Citaat
Vervolgens heb je een vlakke plaat met rails en scenery. Zeg 12 of 18 mm dik. Zonder enige versteviging of wat dan ook. Die moeten dus perfect vlak kunnen liggen tijdens vervoer en je kunt niets opstapelen. Voor m'n gevoel gaat dit niet erg praktisch werken.

Hier heeft Sander echt een punt. Die plaat is a) veel te dik en zwaar om veel te vervoeren en b) hij is nooit vlak. Op een of andere manier zal daar een raamwerk onder moeten ter versteviging.

Bart, denk niet te moeilijk en te omslachtig, maar denk eenvoudig. Geloof me, ik persoonlijk heb het uit de harde praktijk geleerd...... :) ;) Na 2 modelbanen 10 jaar lang meegesleept te hebben weet ik aardig wat gaat en niet gaat. En ik heb veel constructies voorbij zien komen!
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #70 Gepost op: 06 October 2009, 06:54:53 »
Ik heb nog wel schragen liggen, maar die zijn ingekort.

Dus volgens jullie zijn schragen toch het makkelijkst om bijv. op een beurs te gaan staan etc.

Voor de bakken zelf was een rolcontainer een idee. Dus 2 containers waar ik de bakken kan inschuiven en weg kan zetten.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #71 Gepost op: 06 October 2009, 07:33:44 »
Volgens mij is jouw focus helemaal op schragen en poten en rolcontainers. Leuk, maar kijk eens wat meer naar de treintafel en de plaat. Daar gaat uiteindelijk je trein op rijden.

Sander

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #72 Gepost op: 06 October 2009, 14:44:36 »
Dat snap ik Sander.

Ik ga de baan bouwen op schragen.

Dus vandaag toch geen update.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #73 Gepost op: 08 October 2009, 20:13:50 »
Even wat ideeën op papier gezet.

De tram komt er niet, maar wordt vervangen door een bus waar een magneetje onder zit.
Onder het wegdek komen magneetjes aan een touwtje dat aangedreven wordt door een motortje.

Zo komt door de aantrekkingskracht van de magneetjes de bus in beweging en is de weg ook nog wat aan te kleden met wat vrachtwagens en personenauto's.

Verdere ideeën komen later ;)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #74 Gepost op: 10 October 2009, 11:01:48 »
Ja, daar ben ik weer.

Mijn bed omgebouwd tot werkplaats, omdat ik geen zin had om alles naar buiten te slepen.
Foto's gemaakt met m'n mobieltje, omdat de batterijen van mijn digitale camera leeg waren en niemand die had opgeladen.  :-[



Heb bak 2 van rails voorzien. Deze rails ligt er nog niet definitief.

Een deel wordt vervangen door flexirails.

Ik hoop dat ik de 24e naar Utrecht kan komen, zodat ik een aantal rails kan kopen, zodat ik de rails snel rond heb.