Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig  (gelezen 11040 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig
« Reactie #15 Gepost op: 11 September 2009, 11:44:24 »
Hoi Freddy,

NSR heeft de Duitse rijtuigen (die hier in NL ICK en ICL heetten) bijna allemaal alweer terzijde gesteld. De ontwikkelingen hier in Nederland zijn dusdanig dat je mag verwachten dat getrokken treinen op termijn tot het verleden zullen gaan behoren. Als ICRm en de locs serie 1700 op termijn aan vervanging toe zijn, zullen het ongetwijfeld treinstellen gaan worden. Ook de getrokken trein naar berlijn staat op de nominatie om een ICE te worden. Het is nu alleen nog een kwestie van tijd.

Erg jammer, maar ik vrees dat we rond 2020 geen getrokken treinen meer zullen hebben in ons land.

Tenzij NSR weer een materieeltekort krijgt wat accuut opgevangen moet worden, verwacht ik ook niet dat zij nog langer investeren in rijtuigen of locs.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS/NMBS fan uit Oostenrijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re:Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig
« Reactie #16 Gepost op: 11 September 2009, 13:02:28 »
Hoi Jeroen,

Ik kan mij niet vorstellen dat de NS vanaf 2020 geen getroken treinen meer in dienst zou hebben. ???
Ze hebben toch de heele ICRm rijtuigen opgeknapt, ik denk niet dat ze zo snel uit de dienst worden genommen, als ze er zo veel geld in hebben gestopt, toch ???

Wat ik mij wel kan vorstellen is dat de rijtuigen motorwagens zo als de DD-AR krijgen, meschien ook nog in de stuurstandwagen stijl?  (y)

Eduard

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig
« Reactie #17 Gepost op: 11 September 2009, 13:43:19 »
Ze hebben toch de heele ICRm rijtuigen opgeknapt, ik denk niet dat ze zo snel uit de dienst worden genomen

Ik hoop dan ook Héééél graag dat die ICRm's het ook langer dan 2020 volhouden. Waar zou dat toch aan liggen dat ik nog lang niet wil dat ze weggaan ;D

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig
« Reactie #18 Gepost op: 11 September 2009, 15:26:32 »
Marc,
Ik vermoed dat Cor met zijn opmerking doelde op de BDs koppen die tegen de ICR rijtuigen zijn gezet.
Een voorzetkop hoeft niet per definitie van kunststof te zijn.
Jeroen

Jeroen, wat betreft een voorzetkop hoeft niet per definitie van kunststof te zijn daar heb je gelijk in,
maar bij de BDs waren het geen voorzetkoppen maar een gedeelte van een rijtuig (kop + balkon+ een klein gedeelte reizigerafd.) en dit maakte één geheel van de totale dynamische staal constructie van het bestaande rijtuig (oude BKd).

Wat Michiel bedoelde van de Bimdzf'jes deze koppen zijn van kuststof en behoren niet tot de dynamische constructie,
want dat zit achter de kunststof voorzet kop, door middel van een zware dynamische stalen constructie en bots proef. En als de voorzetkop beschadigd is en niet de constructie erachter dan kan de voorzetkop gedemonteerd worden en een nieuwe kop kan geplaatst worden. Men kan dit altijd zien door de brede naad onder en achter de voorzetkop, daar is het tot een geheel gemaakt met rubber (gevulkaniseerd) of een andere kunststof. Daarom zijn de koppen tegenwoordig van kunststof, veel goedkoper, mooier van lijn en uitvoering en sneller te vervangen.

Met andere woorden een voorzetkop is altijd te vervangen, zonder de dynamische staalconstructie. En bij de Bds behoort de kop tot de dynamische staalconstructie van het rijtuig en als hij vervangen moet worden dan alleen door een zware botsing en dan wordt de kop hersteld of vernieuwt.
 

bij deze rijtuigen zijn de koppen er trouwens ook volgens de zelfde wijze op gezet als bij de BDs'en van NSR.
Groetjes Michiel

Michiel zie bovenstaande uitleg over de koppen van de BDs'en en de Bimdzf'jes
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
  • Spoor N
Re:Van Duits stuurstandrijtuig naar NS-stuurstandrijtuig
« Reactie #19 Gepost op: 11 September 2009, 16:31:51 »
Ze hebben toch de heele ICRm rijtuigen opgeknapt, ik denk niet dat ze zo snel uit de dienst worden genommen, als ze er zo veel geld in hebben gestopt, toch ???
De revisie van het ICR was rond 2005 en ongeveer halverwege de geplande levensduur, dus het einde van ICR zal waarschijnlijk tussen 2020 en 2025 zitten. Vergeet niet dat de oudste ICR nu al bijna 30 jaar oud zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.