Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 04:54:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
09 September 2025, 23:01:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
09 September 2025, 22:57:57
roco maus 2 door Ronald Halma
09 September 2025, 22:34:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
Da's Daz 2 door Huup
09 September 2025, 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
09 September 2025, 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 September 2025, 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
09 September 2025, 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
09 September 2025, 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
09 September 2025, 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
09 September 2025, 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
09 September 2025, 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
09 September 2025, 07:40:28

Auteur Topic: Remie's eerste baan  (gelezen 46896 keer)

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
Re:Remie's eerste baan
« Reactie #150 Gepost op: 09 November 2009, 09:39:51 »
Hoi Remie,

Dat heb je leuk gedaan,ga zo door prima werk.

mvgr Evert.

Remie_märklín

• Offline Offline
    • Scale engineering 3D printing
« Reactie #151 Gepost op: 12 November 2009, 20:42:57 »
Er komen zaterdag ook weer foto's van mijn N spoor baan bij ''mijn vader''.  In mijn bijschrift staat de link.
Dus voor geintresseerden...
mijn nieuwe marklin treintafel

groetjes,
Remie_Märklín

Remie_märklín

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 23 November 2009, 15:26:50 »
Ik ga in een klein hoekje van mijn kamer nog een winkelcentrum maken. Met grachtenhuizen enzo :D. Nederlands sfeertje dus. Nu zet ik er een stuk of 10 huisjes neer (ja ik moet er dus nog ongeveer 7 kopen). Met behulp van een spiegel maak ik het zo dat ik alles nog een keer heb. Dit stukje zit tussen mijn bureau, een kast en de plaat. Dus je kan hem maar van 1 kant bekijken. Vandaar de spiegel. Die komt niet midden op de plaat, maar aan de zijkant. Je kijkt dus vanaf 1 kant. Dus op de reclame borden die ik hangend gamaken doe ik misschien op de achterkant een andere naam in spiegelbeeld. Dan zie je in de spiegel toch een beetje een andere winkel, slim hè.
Ik heb ook een beetje een idee om een tram te maken. Gewoon een simpel rondje is al goed. Deze tram gaat ook door de winkel straat. En dan keert hij weer om.Dit gebeurt achter mijn bureau, dus uit het zicht. Deze tram laat ik voor het station langs rijden en dan helemaal achter langs. Dan gaat hij de winkelstraat op. De winkelstraat wordt uitneembaar. Dus het is gewoon 1 bochtje dat de tram dan maakt. De rails leg ik zo dat het op elkaar aansluit. Dus de tram kan 1 heel rondje rijden.
Nu is mijn vraag:
Hoe kan ik nou het spoor zo krijgen voor de tram, Het in de straat zit. Dat ik de bielzen zijn weggewerkt. Zoadat het spoor in de weg ligt.

zoals dit:

Heel graag reacties.

Gr,
Remie(_marklin)
« Laatst bewerkt op: 23 November 2009, 15:28:22 door Remie_märklín »

groetjes,
Remie_Märklín

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #153 Gepost op: 23 November 2009, 19:59:19 »
Hallo Remie,

er zijn ook tramrails te krijgen die al in het wegdek liggen, je kan zelfs kiezen tussen verschillende vormen (asfalt of klinkers). Kijk eens bij Tillig (http://www.tillig-tt-bahn.de/index-2.htm) en klik dan op Produkte (eerst even taal kiezen). Ze hebben H0 en H0m.

Succes

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #154 Gepost op: 24 November 2009, 10:40:11 »
Je kan ook met karton gaan knippen en plakken. Zo heb ik het vroeger wel eens gedaan tenminste
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #155 Gepost op: 24 November 2009, 10:55:50 »
Als je de rails in het asfalt wil leggen, dan kan je gips gebruiken en dit in dezelfde kleur schilderen als de weg. Simpeler is inderdaad om karton of plasticplaat te gebruiken. Kibri heeft hele leuke plasticplaten zoals op je bovenstaande foto. Als je ook de bestrating in de bochten wil leggen, dan kun je het beste een vel papier op de rails leggen en hier met een voorwerp de vorm van de rails in duwen. Dit knip je dan uit en dan heb je een perfecte mal om je bestrating uit te snijden.

Zorg wel dat de kop van de railstaaf 1 millimeter hoger ligt dan je bestrating, anders kan je de rails slecht schoonmaken en beschadig je de straat.

Gr, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Remie_märklín

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 24 November 2009, 16:04:26 »
Kijk eens bij Tillig (http://www.tillig-tt-bahn.de/index-2.htm) en klik dan op Produkte (eerst even taal kiezen).
Succes

Marc
Bedankt voor de reactie. En ook voor de andere reacties bedankt! Leuke link. Maar duur :o. Ik ga zo nog verder neuzen op de site.
Ik denk dat ik dan maar ga expirimenteren met de katron/plastic knip methode.
En gips gieten, hoe hou ik dan ruimte voor de flensen? Daar zat ik ook aan te denken.

groetjes,
Remie_Märklín

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #157 Gepost op: 24 November 2009, 16:38:33 »
Hallo Remie,

ik plakte vroeger 2 messing (kan ook van styreen) hoekprofielen erop van 2 of 2,5 mm en vulde nadat de lijm gedroogd was de tussenruimte op met gips of Rotband. Zo bleven mooi ruimtes over voor de wielen. Eerst even proberen voordat je gaat opvullen, dan is de ruimte nog makkelijk te verbreden of te versmallen, dan zwart verven met schoolbordenzwart (mooi mat en als het eenmaal stoffig is geweest lijkt het erg op asfaltkleur). Inkrassen en laten lijken op klinkers kan ook natuurlijk, maar is wel een secuur werkje. Ik gebruikte toendertijd Fleischmann Modellgleis, maar dat zou ik nu niet meer doen, het messing wordt snel vuil en dan is het contact slecht. Misschien gewoon een nikkelzilveren flexrail? Helaas heb ik nu geen trams meer op mijn baan en vind zo gauw geen foto's. De wissels heb ik overigens altijd buiten de weg laten vallen, dus niet daaraan met gips gewerkt, dat is vragen om problemen.

Marc

Remie_märklín

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 24 November 2009, 16:43:01 »
Ik heb al faller weg verf, dus dat komt wel goed. Echt tegels hoef ik niet, als dat te veel werk is. messing erop, waar op?
En met het gips maak je neem ik aan de weg er omheen hoger?

groetjes,
Remie_Märklín

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #159 Gepost op: 24 November 2009, 17:32:46 »
Ik had op de baan eerst een plaatje hardboard (nu zou ik karton of zo nemen) gelijmd dat net iets lager was als de hoogte van de rails (i.v.m. poetsen en zo) Daar sneed in ruimte in uit voor de rails zodat ik het grootste deel al gevuld had. De ruimte aan de buitenkant van de rails gipste ik gewoon dicht (uiteraard nadat de aansluitdraden e.d. gesoldeerd waren). Dan bleef de ruimte tussen de rails over. Daar lijmde ik die 2 messing profielen in, met genoeg tussenruimte voor de wielen. Als de lijm dan droog was vulde ik de ruimte tussen de profielen met gips. Zo bleven de rails net een paar tienden milimeter boven het wegdek en verder zag je alleen de ruimte voor de flenzen van de wielen.

Marc

De  verf die je hebt is prima.

Remie_märklín

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 24 November 2009, 18:21:01 »
Na googlen weet ik pas wet een messing profiel is ;D
Hoe doe je dat in bochten?
Ik kan ook klei en dan stukje weg snijden.

groetjes,
Remie_Märklín

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 24 November 2009, 18:45:15 »
als je klei gebruikt werkt het het handigst met DAS klei nádat je eerst de rails gelegd hebt.
(heb ik als tip van the master gekregen).  8)

Ik ben zelf nog aan het proberen (en grijze DASklei is wat handiger qua kleur) nou ja, die dingen.
Oh ja, en nadat de klei uitgehard is nog werken aan de afwerking (keitjes erin krassen bijvoorbeeld)

Meer ideeën en een linkje over straatspoor met DAS klei vind je in dit draadje

Maar op deze manier wordt het allemaal wel zelfbouw. Moet je natuurlijk wel willen. Even wat lastiger maar het resultaat is er wel naar.

succes  ;D
met de groeten van Maarten

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #162 Gepost op: 24 November 2009, 18:49:37 »
Kan ook met een styreen profiel. Is wat goedkoper en makkelijker te buigen. Met een profiel erin is het veel makkelijker een strakke lijn te krijgen. Ala je alleen klei gebruikt wordt de rand altijd wat rafelig. Maar het is wel goedkoper  ;D. Werken met karton tussen de rails kan ook natuurlijk, is alleen niet zo stevig als je er ook met auto's en zo overheen wil rijden. (We blijven toch ook spelen immers  ;D).

Marc

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #163 Gepost op: 25 November 2009, 09:42:13 »
Kan ook met een styreen profiel. Is wat goedkoper en makkelijker te buigen. Met een profiel erin is het veel makkelijker een strakke lijn te krijgen. Ala je alleen klei gebruikt wordt de rand altijd wat rafelig. Maar het is wel goedkoper  ;D. Werken met karton tussen de rails kan ook natuurlijk, is alleen niet zo stevig als je er ook met auto's en zo overheen wil rijden. (We blijven toch ook spelen immers  ;D).

Marc

Ik heb het vroeger altijd met karton gedaan. Het is meer dan stevig genoeg. Ik heb er helaas geen goede foto van, maar onderaan zie je nog net 1 railstaaf van het spoor dat in de straat lag:
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Remie_märklín

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 26 November 2009, 16:04:49 »
Ik heb het vroeger altijd met karton gedaan. Het is meer dan stevig genoeg. Ik heb er helaas geen goede foto van, maar onderaan zie je nog net 1 railstaaf van het spoor dat in de straat lag:

Alleen ik zie hem niet. ;D

Ik ben niet vanplan om helemaal zelfbouw rails te leggen. Ik denk dat de tram motor loos wordt. Dan kan ik het spoor de plaat af laten lopen/gaan. Het zal dan alleen een halte voor het station worden en dan evenwijdig met het spoor gaan. Alleen de rails maakt dan een botsing tegen de kast. Spiegeltje en hij gaat verder 8)
Op de halte zal dan 1 tramstel staan. De tram gaat ook door de winkel straat. Ik zal zo nog wat foto's online zetten als ik daar tijd voor heb. Dus ik zal de ruimte moeten opvullen.
Ik ga op houten dan 4 meter rails kopen. Het liefste felxibel. Ik weet niet of dat duurder is? 'k Hoop het niet.

groetjes,
Remie_Märklín