Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: adviezen m.b.t. boogstralen  (gelezen 11361 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
adviezen m.b.t. boogstralen
« Gepost op: 19 november 2006, 18:11:23 »
Vanmiddag zat ik in het boek 'Praktijkboek modelspoorwegen' onder redactie van Gerard Tombroek te lezen over adviezen wat betreft boogstralen in de schaal Ho.

Het advies wat daarin genoemd wordt is om voor een trein met vier lange rijtuigen (ongeveer 310mm lang) met een stoomlocomotief inclusief tender een boogstraal van minimaal 100 cm (!) te gebruiken. Voor een zijlijn zou 70 cm het minimum zijn om het nog realistisch eruit te laten zien.

Volgens de NEM- 111 norm zou bij het gebruik van lange rijtuigen (tot 313 mm) een hoofdspoor van een zijlijn minimaal 66 cm als boogstraal moeten hebben. Voor een hoofdspoor van een hoofdlijn zou de boogstraal volgens deze norm minimaal 74,25 cm moeten zijn.

Dat zijn me nogal afmetingen! En dan te bedenken dat heel veel modelbanen een 'binnenbaan' hebben met een boogstraal van 36 cm.

Zijn de maten uit het boek niet een beetje erg idealistisch?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2006, 18:28:47 »
Zijn de maten uit het boek niet een beetje erg idealistisch?
Of je het idealistisch vindt of niet, feit is dat een boogstraal van 100cm nog erg krap is vergeleken met de boogstralen die ze in het groot toepassen.
Maar ze zijn wel haalbaar als je anders gaat denken. Veel modelspoorders focussen op een plaat multiplex van 122 cm breed en daarop willen ze dan een dubbelsporig ovaal leggen. Dan kom je inderdaad al gauw aan krappe boogstalen.
Maar er zijn een paar manieren om van dat prbleem af te komen, b.v.:

Niet dubbelsporig, maar enkelsporig werken.
Niet een ovaal maken, maar gewoon rechtuit van A naar B (en weer terug uiteraard)
Niet op een plaat werken, maar de spoorbaan langs de wanden rond de kamer plannen.

Kortom: anders gaan denken.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2006, 18:31:47 »
Mhm, ja: ik had een plan om hoog in de kamer een baan langs de muur te maken van 2 bij 2,35m. Met zulke ruime boogstralen kun je nog bijna niets beginnen. Een slanke wissel plaatsen lukt al haast niet. Of zit ik nu teveel te somberen?

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2006, 18:32:58 »
hallo,

Of de maten realistisch zijn weet ik zo niet.

Een ding weet ik wel, uit ervaring. Leg geen te krappe bochten, te kleine radius.
Toen ik begon met rails(fleischmann profi rails), had ik de 6120. De kleinste radius van fleischmann profirails. Dat was een gerommel.
Niet elke loc kan deze radius rijden en de rijtuigen kwamen in de bocht ook nogal eens tegen elkaar.

Ben nu over naar 6131/6133 en 6138. Grote radiusen dus. Geen enkel probleem meer.
Op mijn baan liggen 3 sporen rond langs elkaar. De rijtuigen komen nu in de bocht niet tegen elkaar. Mijn rijtuigen zijn voornamelijk 303mm(1.87).

Bij sommige loc's wordt ook een radius bij vermeld. B.v min. radius 3.

Gelukkig ben ik nu van het gedonder af. Maar ik raad je het aan om grotere radiusen te nemen.
De meeste loc's kunnen nu rijden op mijn baan. Anders had b.v van roco de grote usa stoomloc bij mij dus niet kunnen rijden.

Groeten

Dion
groetjes Dion

Anoniem

  • Gast
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2006, 18:56:03 »
Ik denk dat de kern van al die adviezen de facto is: als de minimum geadviseerde boogstraal niet mogelijk is, houd hem dan altijd zo groot als nog wél mogelijk is.

Wat Klaas aangeeft (anders denken) is ook een belangrijke opmerking. Een ovaal gaat in H0 nu eenmaal niet op een diepte van 1 meter en een beetje (zelfs in N kan dat naar mijn smaak maar nét uit).

En Gerrit: als je langs de muren bouwt met een bouwdiepte van 50 centimeter dan kun je in de hoeken al aan een aardige radius komen. Tegen de muur beginnen, op het hoekpunt aan de voorzijde zijn en weer tegen de muur uitkomen. Plaatje (klik op het plaatje om wél alle lijntjes te zien ;D):



Dit soort trucs werkt doorgaans best goed ;).
« Laatst bewerkt op: 19 november 2006, 18:57:43 door Wesley »

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2006, 19:06:35 »
Ja, dit klopt allemaal. :o
Vergeet ook niet dat de stoomloc's voor de cilinder nog een stang hebben zitten waarvan ik het Nederlandse woord niet ken 8) maar voor een stoomloc wel belangrijk is in verband met de omloop van de drijfstangen in de cilinder.

Groeten,

Christoph

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2006, 19:27:28 »
Zou je kunnen zeggen dat 50 à 55 cm het minimum is voor een mooie boogstraal, die ook nog met flex-rail is te leggen?

Davy

  • Gast
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2006, 20:09:13 »
Zo'n boogstraal is perfect. En materiaal wat daar niet doorheen kan deugt gewoon niet.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2006, 20:29:24 »
@Wesley:

Nou die bogen lukt misschien dan nog wel, alleen hou je dan weinig rechte stukken over om een aantal wissels te kunnen leggen. Ik wou het eens met Tillig Elite rails proberen, maar dat valt met deze oppervlakten nog niet mee. Een ovaal met een inhaalspoor (met twee rechte wissels) is nou niet zo uitdagend om mee te rijden.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2006, 21:06:39 door Peter Korsten. Reden: Excessief citaat verwijderd. »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #9 Gepost op: 19 november 2006, 20:41:01 »
Zo'n boogstraal is perfect. En materiaal wat daar niet doorheen kan deugt gewoon niet.


Dat vind jij... het hangt er maar net van af wat je belangrijk vindt. Er is genoeg materiaal wat door elke boog komt, maar dat deugt dan vaak weer niet op het gebied van correcte weergave van de constructie... Bijvoorbeeld door het weglaten van details of het te wijd monteren van details. Of denk maar eens aan bufferbalken die meescharnieren met het draaistel, wat je op oudere modellen wel zag... dit soort materieel komt door elke speelgoedbocht, maar toch (of juist daarom) deugt het naar mijn mening voor geen meter...
Reinier

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2006, 21:20:46 »
Citaat
Zou je kunnen zeggen dat 50 à 55 cm het minimum is voor een mooie boogstraal, die ook nog met flex-rail is te leggen?

Nee, door een boogstraal van 50 á 55 cm kunnen een aantal mooie modellen niet rijden, tenminste met alle losse onderdelen gemonteerd zoals ze bedoeld zijn. Tenminste ik vind ze mooi, maar deze onderdelen moeten dan wel los gemonteerd zijn, voor degene die een krappere boogstaal hebben zijn deze onderdelen los bijgevoegd en ik weet niet of ze dan wel door de genoemde boogstalen komen.
Ik heb het dan over de grotere model stoomlocomotieven zoals de BR18 (van liliput) of de BR01 en waarschijnlijk ook BR03 (van Roco).

Groeten,

Christoph

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2006, 21:21:58 »
Een boogstraal van 50 a 55 is toch al groot???

mvg,

Matthijs

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #12 Gepost op: 19 november 2006, 21:33:42 »
Sorry Matthijs,

maar een boogstraal van 55cm vind ik niet groot, op mijn zijlijn ga ik al grotere bogen toepassen. Maar voor een ieder is dit heel persoonlijk omdat de bogen zoals ze in werkelijkheid worden gebouwd niet na te bouwen zijn voor iemand met een normale zolder.
Bij mij wordt de kleinste boogstraal 65 cm, dit is dan in het schaduwstation en echt noodgedwongen (ruimte gebrek)
.
Je hebt overigens een redelijke maatlat, dat is een rijtuig. Kijk hoever deze overhangt in de boog en kijk hierna of natuurlijk hiervoor ook eens in werkelijkheid. Een mooie boog in het spoor is overigens de boog bij Weert, ga lekker in de trein zitten (midden van een rijtuig en rechter zijde gekeken in de rijrichting) en kijk als je in deze boog rijd eens uit het raampje (moet wel een trein zijn waar het raampje nog open kan), je zal dan zien dat ook in een vrij scherpe bocht het rijtuig minimaal overhangt.

 Ik heb het dan wel over 1:87, bij een kleinere schaal zoals N praat je meteen over een andere straal. Tevens zijn mijn rijtuigen ook allemaal 1:87.

Groeten,

Christoph

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #13 Gepost op: 19 november 2006, 21:39:32 »
meer ruimte heb ik niet dus pas ik dat soort boogstralen toe, ik gebruik 360mm en 424mm als boogstraal

mvg,

Matthijs

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2006, 21:45:03 »
Ik moet zeggen dat ik deze discussie wel grappig vindt. Een hoop mensen willen alle treinen 100% 1:87, maar de baan, die wordt vaak vergeten. Als je in het echt gaat kijken zijn in hoofdlijnen boogstralen van >650 meter een pré, 180m! is het absulote minimum (bron: Railbouwtechniek,van Kuipers, studieboek voor civiele techniek).
Nog een voorbeeld: voor veel stoomlocs was  een boogstraal van 100m nodig om uberhaupt te kunnen rijden.  
Ik snap dat het voor bijna niemand mogelijk is dit soort stralen toe te gaan passen in model, maar je kan er wel op een andere manier door naar modelbouw gaan kijken. Op een toekomstig project komen zichtbaar alleen grote boogstralen. Onzichtbaar zal de minimum straal toch zeker niet minder worden dan 70cm, dit zodat ook zelfbouwlocs en locs van kits probleemloos kunnen rijden.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda