Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modellbau Lingen 2026 door Caterpillar
Vandaag om 20:19:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 20:12:43
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 20:10:13
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:54:15
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
  

Auteur Topic: Dilemma.....  (gelezen 2032 keer)

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Dilemma.....
« Gepost op: 05 September 2009, 19:27:13 »
Hallo,

De laatste weken druk geweest met het aanpassen ( en slopen  ;D    ) van wat er tot nu opgebouwd was. De belangrijkste reden was het feit dat ik van 2 scherpe keerlussen af wilde die aan beide zijden van de deur waren gebouwd. Dat de deur vrij bleef is natuurlijk prettig , maar de scherpe bogen vond ik storend en niet realistisch ( ivm uithangen )

Daarom een hoop aangepast en er komt een ophaalbrug voor de deur. Hiermee krijg ik langere rijlengtes en wijde bogen.

Langs de wand van de hele kamer is een draagbalk constructie gemaakt waar de modules opliggen. De diepte van de modules is 60 cm.

In het midden komt het station op een module van 80 cm breed. De loopbreedte tussen de modules is ongeveer 80 cm.

Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik steeds meer NL materieel gaan waarderen en een aardige collectie opgebouwd naast het duitse materieel.

Nu ben ik niet heel strikt wat betreft tijdperken , mix van materieel, maar bijv. de Koploper door een berglandschap gaat me net even te ver  ::)

Nu mijn dilemma ; Volledig overgaan naar een NL baan of een combinatie, grensgebied.

Bij het plan van een grensgebied zal langs 1 kant het duitse gedeelte komen, station is sowieso NL. Bij deze optie zal een 2 e brug en een extra module in het midden aan de rechterkant moeten komen om het NL en D materieel enigzins gescheiden te houden.
Nadeel zijn de beperktere vrije ruimte en een extra 2e brug die beweegbaar moet zijn ( kruipen heb ik geen zin in  8)   )

Kan koploper overweg met 2 landen in 1 spoorplan wat betreft seinen e.d. ?



De andere optie , volledig NL, heeft als voordeel dat de 2e brug niet hoeft ( zal een kopstation worden ) en de vrije ruimte blijft. Nadeel is dat ik nogal wat duits materieel , scenery e.d. heb en ook erg leuk vindt, wat dan niet meer bruikbaar is


Het sporenplan is even snel getekend en het is de bedoeling dat er nog wel het een en ander bijkomt ( industrie gebied e.d. )

Natuurlijk is het een persoonlijke beslissing , maar ik ben er nog niet helemaal uit en ben benieuwd naar jullie ideeen , meningen, op en afbouwende kritiek enz.


Vast bedankt voor het meedenken !

Groeten

Ferry


Rudolf2

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Dilemma.....
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2009, 11:54:14 »
zomaar een idee van mij:
Dat kopstation in het midden wordt een grensstation tussen Nederland en Duitsland; rechtaf langs de deur en dan een schaduwstation met keerlus, eventueel onderweg daarnaartoe een centimeter of 5 klimmen.
Linksaf hetzelfde verhaal, maar met een daling van een centimeter of 10, kan het schaduwstation met keerlus onder het nederlandse deel komen te liggen.
Beide keerlussen liggen dan tegen de korte wand achter de deur, daar is nogal wat ruimte om ruime bogen te bouwen.

Rudolf

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re:Dilemma.....
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2009, 12:43:13 »
Hallo Rudolf,

Bedankt voor je reactie en ideeen , maar de beslissing is al genomen om volledig naar een NL baan te gaan.

Binnenkort zal er een hoop Duits materiaal bij vraag en aanbod verschijnen  ;D

Keerlussen en 2 verdiepingen zijn in een modulebak sowieso niet handig om te bouwen, is m'n ervaring  ???

De bouw van de nieuwe baan staat beschreven in "Hilverdaal "

Met vriendelijke groeten,


Ferry