Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
05 October 2025, 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
05 October 2025, 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: Dilemma.....  (gelezen 2003 keer)

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Dilemma.....
« Gepost op: 05 September 2009, 19:27:13 »
Hallo,

De laatste weken druk geweest met het aanpassen ( en slopen  ;D    ) van wat er tot nu opgebouwd was. De belangrijkste reden was het feit dat ik van 2 scherpe keerlussen af wilde die aan beide zijden van de deur waren gebouwd. Dat de deur vrij bleef is natuurlijk prettig , maar de scherpe bogen vond ik storend en niet realistisch ( ivm uithangen )

Daarom een hoop aangepast en er komt een ophaalbrug voor de deur. Hiermee krijg ik langere rijlengtes en wijde bogen.

Langs de wand van de hele kamer is een draagbalk constructie gemaakt waar de modules opliggen. De diepte van de modules is 60 cm.

In het midden komt het station op een module van 80 cm breed. De loopbreedte tussen de modules is ongeveer 80 cm.

Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik steeds meer NL materieel gaan waarderen en een aardige collectie opgebouwd naast het duitse materieel.

Nu ben ik niet heel strikt wat betreft tijdperken , mix van materieel, maar bijv. de Koploper door een berglandschap gaat me net even te ver  ::)

Nu mijn dilemma ; Volledig overgaan naar een NL baan of een combinatie, grensgebied.

Bij het plan van een grensgebied zal langs 1 kant het duitse gedeelte komen, station is sowieso NL. Bij deze optie zal een 2 e brug en een extra module in het midden aan de rechterkant moeten komen om het NL en D materieel enigzins gescheiden te houden.
Nadeel zijn de beperktere vrije ruimte en een extra 2e brug die beweegbaar moet zijn ( kruipen heb ik geen zin in  8)   )

Kan koploper overweg met 2 landen in 1 spoorplan wat betreft seinen e.d. ?



De andere optie , volledig NL, heeft als voordeel dat de 2e brug niet hoeft ( zal een kopstation worden ) en de vrije ruimte blijft. Nadeel is dat ik nogal wat duits materieel , scenery e.d. heb en ook erg leuk vindt, wat dan niet meer bruikbaar is


Het sporenplan is even snel getekend en het is de bedoeling dat er nog wel het een en ander bijkomt ( industrie gebied e.d. )

Natuurlijk is het een persoonlijke beslissing , maar ik ben er nog niet helemaal uit en ben benieuwd naar jullie ideeen , meningen, op en afbouwende kritiek enz.


Vast bedankt voor het meedenken !

Groeten

Ferry


Rudolf2

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Dilemma.....
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2009, 11:54:14 »
zomaar een idee van mij:
Dat kopstation in het midden wordt een grensstation tussen Nederland en Duitsland; rechtaf langs de deur en dan een schaduwstation met keerlus, eventueel onderweg daarnaartoe een centimeter of 5 klimmen.
Linksaf hetzelfde verhaal, maar met een daling van een centimeter of 10, kan het schaduwstation met keerlus onder het nederlandse deel komen te liggen.
Beide keerlussen liggen dan tegen de korte wand achter de deur, daar is nogal wat ruimte om ruime bogen te bouwen.

Rudolf

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Dilemma.....
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2009, 12:43:13 »
Hallo Rudolf,

Bedankt voor je reactie en ideeen , maar de beslissing is al genomen om volledig naar een NL baan te gaan.

Binnenkort zal er een hoop Duits materiaal bij vraag en aanbod verschijnen  ;D

Keerlussen en 2 verdiepingen zijn in een modulebak sowieso niet handig om te bouwen, is m'n ervaring  ???

De bouw van de nieuwe baan staat beschreven in "Hilverdaal "

Met vriendelijke groeten,


Ferry