Schaal 1 op 100 betekend in een aantal modellen dat er gewoon bijv. 1 of 2 ramen ontbreken en dat verander je niet even snel zelf.Gr. Remco.
Ik heb nu uitsluitend 1:100 materiaal (op de koploper en het buffetrijtuig na) en kan aan mijn 2,5 m' lange perrons (250 m' in 1:00) een lok met 6 rijtuigen kwijt en dan is er voor en achter de trein nog perron over. Dit beeld vind ìk dan weer realistischer dan een lok met 3 of 4 ICR's 1:87 aan een te kort perron.
Nee, rijtuigen in 1:78 vonden ze een beetje lang. En het was lastig met al die krappe bogen. Dus werd er besloten een beetje te smokkelen. Gewoon de schaal wat aanpassen zodat de rijtuigen korter werden.Wie ermee begon, weet ik niet.Sander
Eh Jakop,6 x 1:87 rijtuigen = 6 x 30 cm = 1meter80 + lok van 20 cm = 2meteren dan houdt je ruimte over voor en achter je stam Gr. Remco.
Remco, hij had het ook over de wissels.Als je echt wissel wil hebben op de juiste lengte schaal dan kom je al vlug bij Peco uit, niets mis mee trouwens.Maar in de gemiddelde treinkamer is het heel vaak onmogelijk om ook echt wissels te gebruiken in de juiste lengte schaal.dan wordt je wisselstraatje opeens veel te lang, en heb je minder parkeer of rijruimte op de tussenliggende sporen.De 1:100 rijtuigen gaan best mooi over de wissels.Ik heb een tijdje gereden met de Rode belgen (K4) van LSM, en dan had ik bij de wissels vaak enorme kieren,En bij een enkele wissel ging het helemaal niet, vooral als meerdere wissels na elkaar komen, dan rukken ze zich gewoon zelf uit de rails.Ik heb daarom ook deze rijtuigen verkocht.Ze waren gewoon te lastig.
maar de eer voor het allereerste standaardrijtuig op lengte gaat bij mijn weten naarrrrrrrrrrrr .................... Jouef, echt waar.