Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: binnenverlichting zelf bouwen  (gelezen 9750 keer)

bthijsse

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
binnenverlichting zelf bouwen
« Gepost op: 18 november 2006, 20:17:39 »
Hallo,

Ik rijd H0 en digitaal en denk dat het mogelijk moet zijn om een goedkope flakkervrije binnenverlichting te kunnen bouwen, maar hoe?
Ik heb al geexperimenteerd met 3 rijtuigen als 1 eenheid aan elkaar gekoppeld heb en in ieder rijtuig 7 witte LEDS in serie heb gezet. Het resultaat is best aardig maar toch wordt de lichtintensiteit beinvloed door ander stroomgebruikers zoals loks e.d.   
Ik wet dat een condensator toevoegen zal helpen maar hoe groot moet die dan zijn en hoe moet die dan geschakeld worden. Of moet de spanning eigenlijk eerst gelijkgericht worden en middels bv een zenerdiode een constante spanning van ca 2V gegenereerd worden.
Weet iemand een antwoord of een link naar een goede beschrijving?
Alvast bedankt.

Bart

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2006, 23:05:23 »
Ik neem aan dat je digitaal rijdt, aangezien je in de digitaal vraagbaak post. Treinverlichting maak je het mooist door de digitale spanning eerst gelijk te richten met een gelijkricht brug, 4 dioden dus. Daarachter een elkootje, hoe groter hoe beter, deze gaat het geflikker bij slechte stroomafname tegen.
Dat de lichtintensiteit reageert op andere stroomafnemers heeft weinig met je constructie te maken, meer met het niet constant zijn van je boosteruitgangspanning. Je kan het wel oplossen door een spanningsstabilisator in je wagon te bouwen, maar dat vreet ook ruimte in je wagon.

ALbert

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2006, 09:32:23 »
Ik heb al geexperimenteerd met 3 rijtuigen als 1 eenheid aan elkaar gekoppeld heb en in ieder rijtuig 7 witte LEDS in serie heb gezet. Het resultaat is best aardig maar toch wordt de lichtintensiteit beinvloed door ander stroomgebruikers zoals loks e.d.   

7 witte LEDs in serie? Wat voor serieweerstand gebruik je daarbij?

Typische doorlaatspanning bij witte LEDs is zo'n 3,5V. Zet je er 7 in serie, dan kom ik op 24,5V. Dat is hoger dan de digitale spanning en daarmee kun je dus nooit gelijkmatige verlichting krijgen.
Begin eens met de LEDs per 4 in serie te zetten met bijvoorbeeld een 390 ohm weerstand, of per 3 met bijvoorbeeld een 680 ohm weerstand. Dat zal al een heel stuk beter gaan.

bthijsse

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2006, 13:31:37 »
met 7 leds brand de verlichting zo helder als ik wens.  Het probleem is alleen de gevoeligheid.  Ik weet niet goed hoe ik een condensator kies en aansluit, eventueel met zenerdiode.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2006, 14:36:04 »
Misschien kant en klaar setje kopen ?!

Anders hier eens kijken

http://modeltreinbaan.nl/?p=229

Als je die 7805 weg laat kun je meerdere LED's in serie zetten...

of hier

http://www.bolkesteijn.nl/blog/static.php?page=treinverlichting

Robert
« Laatst bewerkt op: 19 november 2006, 14:39:58 door Robert »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2006, 15:03:49 »
Het probleem is alleen de gevoeligheid.  Ik weet niet goed hoe ik een condensator kies en aansluit, eventueel met zenerdiode.

Ik had je gevraagd wat voor serieweerstand je nu gebruikt. Kun je daar wellicht een antwoord op geven?

Voor de rest klopt je uitgangspunt niet. Als de schakeling is zoals ik nu vermoed - 7 LEDs in serie rechtstreeks op de stroomafname, mogelijk zelfs zonder weerstand - dan heeft het geen zin allerlei schakelingen te verzinnen; eerst moet de boel een beetje normaal aangesloten worden. De "gevoeligheid" wordt dan namelijk in de eerste plaats veroorzaakt door teveel witte LEDs in serie. Als je dat oplost, kon de rest van je probleem weleens over zijn. En indien niet, dan kun je altijd nog gelijkrichters en elco's toe gaan voegen. Ga je nu een gelijkrichter toevoegen, dan kon het weleens verslechtering zijn in plaats van verbetering door de extra spanningsval die de gelijkrichter met zich meebrengt.

bthijsse

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2006, 17:32:41 »
hoi Dirk,

Ik gebruik helemaal geen weerstand. Ik zal eens gaan experimenteren met parallel zetten.
Ik vraag me trouwens af waarom er zo ontzettend veel componenten op een gekochte LED binnenverlichting zitten.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2006, 18:33:37 »
Die componenten zijn met name van belang bij analoog rijden. Bij digitaal is het het best om een aantal LEDs in serie te zetten (bij witte maximaal 4) en die via een serieweerstand aan te sluiten.
Allemaal parallel zetten is bij digitaal onverstandig.
Sluit je ze parallel aan zonder weerstand  (zoals ik begrijp) dan gaan ze kapot.  Dat ze nu nog heel zijn komt omdat het er zoveel zijn; waren het er 4 geweest dan waren ze nu kapot.

Heb je ze per maiximaal 4 in serie en knipperen ze dan nog, dan kun je met 1 diode en een elco dat probleem alsnog oplossen.

Denk erom: LEDs zijn geen lampjes maar diodes die "toevallig" licht geven. Je kunt niet met ze rekenen op de manier van lampjes en je sluit ze (meestal) ook anders aan dan lampjes.

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2006, 22:57:31 »
Ik denk dat Bart ledjes uit de kerstverlichting van verleden jaar gebruikt, die dingen van het kruidvat, oid. Die heb ik ook en die gekke dingen hebben een spanningsval van rond de 1,8 volt. Dus 7 leds in serie zou moeten kunnen.

@Bart, neem eens 1 ledje, 1 weerstand van 1k zet dit in serie en sluit dit eens aan op een gewone 12v gelijkspanning. Meet nu eens met een voltmeter hoeveel spanning er over dat ledje valt....

Albert

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #9 Gepost op: 19 november 2006, 23:19:30 »
Ik denk dat Bart ledjes uit de kerstverlichting van verleden jaar gebruikt, die dingen van het kruidvat, oid. Die heb ik ook en die gekke dingen hebben een spanningsval van rond de 1,8 volt. Dus 7 leds in serie zou moeten kunnen.

Dat zijn de gelen, niet de witten. En als het de gelen zouden zijn, en hij sluit er 7 in serie en zonder weerstand aan op de digitale spanning, dan is het gauw bekeken met tenminste 1 van de LEDs. Maar waarom denk je dat hij gele LEDs van de kruidvat heeft als hij het over witte LEDs heeft?

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2006, 12:51:10 »
Kunnen ook witte zijn hoor, ik heb zelf verleden 160 witte gekocht. En oranje, de gele en rooie helaas niet kunnen vinden. De witte hebben echt een drempelspannign van 1,8 volt oid, heel laag in ieder geval tov standaard-witte die je in de elektronica winkel kan kopen.

Ben benieuwd of Bart nog gaat meten.

mvg
Albert

bthijsse

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2006, 23:51:46 »
Ik heb geen kerstboom LEDS, maar een partij welke ik ergens goedkoop heb kunnen aanschaffen.
Op een gelijkstroomtrafo heb ik middels een 1k weerstand de LED aangesloten. Ik heb de spanning langzaam opgevoerd en toen de LED ging branden stond er 1.4V over de LED. Ik heb de spanning nier verder dan 6.3V durven opvoeren. Toen stond 2.5V over de LED.
Ik heb mijn 7 LED-in-serie constructies in diverse rijtuigen ingebouwd en wonder boven wonder gaat dit al meer dan een jaar goed. Ik heb mijn intellibox wel op spoorbreedte N ingesteld.
Echter het flakkeren blijft een probleem.

Bart

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2006, 08:47:18 »
Met een weerstand van 1 k kun je die gelijkspanning gerust opvoeren tot 12V . Die 2,5V over je led is een normale waarde. Je moet je spanning zo ver opvoeren tot die led zo fel als jij wilt. Dan meet je de spanning over de weerstand en vervolgens reken je de stroom uit die er door loopt.
(Stroom = spanning gedeeld door weerstand).
Vervolgens neem je 4 gewone dioden die je als bruggelijkrichter aan elkaar knoopt. Klein elcootje erachter, en sluit dit aan aan de rails. (is hetzelfde als in de wagon). Nu meet je de spanning over de elko. Dit is je beschikbare spanning voor je verlichting, zal ongeveer 18-22 volt zijn.
Als er over 1 led 2,5 volt valt, kun je 7 leds in serie zetten en dan ben je 17,5 volt kwijt, de resterende volts zullen over die weerstand moeten vallen. Stel dat je nog 4 volt kwijt moet, en je wilt een stroom van 10mA, dan geeft dat dus een weerstand van 400 ohm.

Ik heb effe geen schema van een brugje hier bij de hand, ik hoop dat je dat begrijpt, en anders zal ik vanavond effe zo'n ding tekenen.

ALbert


Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2006, 08:50:52 »
Op een gelijkstroomtrafo heb ik middels een 1k weerstand de LED aangesloten. Ik heb de spanning langzaam opgevoerd en toen de LED ging branden stond er 1.4V over de LED. Ik heb de spanning nier verder dan 6.3V durven opvoeren. Toen stond 2.5V over de LED.

Waarmee je hebt vastgesteld dat het LEDs zijn met een doorlaatspanning van 2,5V bij 40mA.

Ik heb mijn 7 LED-in-serie constructies in diverse rijtuigen ingebouwd en wonder boven wonder gaat dit al meer dan een jaar goed. Ik heb mijn intellibox wel op spoorbreedte N ingesteld.

Die combinatie zal je LEDs gered hebben. Door de instelling op N wordt de uitgangsspanning van de IB iets verlaagd, en met 7 LEDs kan ik me dan voorstellen dat het nog net goed gaat. Probeer het eens met 6 (als je er vanaf wilt tenminste) en dan wordt het al minder...


Echter het flakkeren blijft een probleem.

Daarvoor blijft gelden wat ik eerder zei:
Begin eens met de LEDs per 4 in serie te zetten ...... Dat zal al een heel stuk beter gaan.

Gezien de 2,5V die je gemeten hebt zou je bijvoorbeeld 4 LEDs in serie kunnen zetten met een 1k weerstand. Algemene regel: hoe meer LEDs in serie (dus hoe kleiner de weerstand), hoe gevoeliger het is voor spanningvariaties door andere stroomgebruikers.

bthijsse

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: binnenverlichting zelf bouwen
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2006, 12:45:37 »
Bedankt voor de tips,

Ik ga hier vanavond eens mee experimenteren.
Ik ga ook proberen met een gelijkrichter en condensator.
Ik houd jullie op de hoogte

Bart