Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen  (gelezen 22346 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #30 Gepost op: 14 oktober 2009, 09:38:47 »
@VAM65, leuk bouwverslag!
Ik zie wel dat je de verkeerde kopwanden (met dubbele deuren) voor de B (voorste op de foto hebt gebruikt). Deze wanden horen in het postrijtuig.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4143
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #31 Gepost op: 14 oktober 2009, 10:53:28 »
@VAM65, leuk bouwverslag!
Ik zie wel dat je de verkeerde kopwanden (met dubbele deuren) voor de B (voorste op de foto hebt gebruikt). Deze wanden horen in het postrijtuig.

Maarten

Hoi Overlast,

Dank.  >:(, verdorie, dat was me niet opgevallen. Ik wist uberhaupt niet dat de post andere kopwanden heeft/had, dan de overige rijtuigen. Ik zal eens kijken of en hoe ik dat kan herstellen zonder de boel te slopen.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #32 Gepost op: 14 oktober 2009, 12:33:32 »
Wellicht krijg je de kopwanden makkelijker los door aan de binnenkant wat lijm te laten lopen waardoorde verbinding oplost.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4143
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #33 Gepost op: 05 november 2009, 13:38:55 »
En weer een paar plaatjes van de bouw:

Bruine deuren:


De 2e/1e klas:


De 3e/2e klas, voorzien van pleedeur:


Een stukje van de RD, en nog net rechts te zien de 1e/2e klas plee:


En bij gebrek aan een Mastica-interieur voor een postrijtuig, voldoet die van Artitec ook. Knippen en plakken dus  ;)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #34 Gepost op: 05 november 2009, 13:50:47 »
Marco, dat ziet er goed uit! Ik heb (en ik ben vast niet de enige) ook nog een doosje met "ooit te bouwen Mastica plan E's" in de kast maar zonder interieurs. En ik was ook begonnen met de verkeerde kopwanden in het eerste rijtuig, alles zat door ook elkaar...ik ben er niet voor niks mee gestopt ::)
Zijn dat Mastica stoeltjes of komen die ergens anders vandaan? Die moet ik ook nog eens op de kop tikken alvorens te gaan bouwen..

Bessel
RETROBAHN A.G.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4143
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #35 Gepost op: 06 november 2009, 19:19:09 »
Marco, dat ziet er goed uit! Ik heb (en ik ben vast niet de enige) ook nog een doosje met "ooit te bouwen Mastica plan E's" in de kast maar zonder interieurs. En ik was ook begonnen met de verkeerde kopwanden in het eerste rijtuig, alles zat door ook elkaar...ik ben er niet voor niks mee gestopt ::)
Zijn dat Mastica stoeltjes of komen die ergens anders vandaan? Die moet ik ook nog eens op de kop tikken alvorens te gaan bouwen..

Bessel

Dank je wel Bessel. Het zijn i.d.d. Mastica stoeltjes. Ik heb in augustus j.l op de beurs in Houten bij Wentink een zakje gekocht met 4 interieurs (1x 1e/2e, 2x 2e/3e en 1x rd) voor het bedrag van 15 euro. Op dat moment hadden ze minstens nog een zo'n pakket met 4 interieurs liggen. Zoals al eerder vermeld, de post ga ik "vullen" met de Artitec-onderdelen.

Marco

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #36 Gepost op: 06 november 2009, 19:21:53 »
Voor de liefhebber(s): ik heb hier nog een heel stel bouwsets liggen van plan E-rijtuigen waar ik niks meer mee doen (tijdgebrek en zo...). Belangstelling? Ff PM-tje sturen...

Grn, WT
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4143
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #37 Gepost op: 18 december 2009, 16:15:20 »
En maar weer eens verder gegaan de afgelopen periode, De daken zijn alle 5 klaar. Handig hoor, zo'n pin vise voor al die kleine gaatjes boren t.b.v. de dakventilatoren en de "schoorsteen" van de RD  (y). De gaten t.b.v de lichtkoepels in het dak van de postrijtiug ben ik ook redelijk tevreden over. De mal is niet echt handig, maar werkt wel goed. Gelukkig hoeven de gaten niet heel erg precies te worden gemaakt, aangezien de ramen er aan de buitenkant op worden geplakt! :)




Zo, en dat zijn 2 gebouwde, en 1 ongebouwd draaistel. Inmiddels zitten ze alle 10 in elkaar. In januari even Roco wielen scoren op de beurs in Houten. De remschoenen zet ik pas daarna er op. Even opletten. De draaistellen moet je met secondelijm in elkaar zetten.



Ook nog gedaan, maar nog geen foto's, de schorten onder de bakken gelijmd, en een begin gemaakt met het slopen (lees: inkorten) van het interieur van de Artitec postbak


VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4143
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #38 Gepost op: 18 december 2009, 19:35:42 »
En nog wat beloofde foto's:


De daken van de post en de restauratie


Een paar schortplaten


Artitec interieur passend maken


En een nieuwe uitdaging die ik pas ontdekte toen ik dit nokje even paste in het dak. Namelijk, waar bevestig ik nu de binnenverlichtingsstrips ???? Als ik deze nokjes niet gebruik, kan ik het dak niet vastschroeven op de bak :(. Ik kan de strips natuurlijk naast de nokjes vastplakken, maar dan zit de verlichting a-symmetrisch, en is de linker kant van het rijtuig beter verlicht dan de rechter of net andersom. Ik sta open voor suggesties.

Na de kerstvakantie gaan de bakken en de daken naar de spuiterij.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4143
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #39 Gepost op: 20 januari 2010, 14:48:46 »
Voor eind deze week een afspraak met de spuiter gemaakt.

@moderator: zou je deze draad naar "Wat zijn we aan het bouwen" willen verplaatsen?

@iedereen: iemand nog binnenverlichtingssuggesties? a-symmetrisch en bijvoorbeeld aluminiumfolie tegen de binnenkant van de daken aanplakken, of toch de nokken niet in de daken lijmen, en de daken op een andere manier vastmaken?

Tot slot nog de operatie 1:87 -> 1:100 van het interieur van het postrijtuig in een paar foto's. To be continued....




een paar postvakjes minder


En na flink wat knippen plakken, past het eindelijk


En nog van iets dichterbij genomen

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4143
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #40 Gepost op: 20 september 2010, 09:04:55 »
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk ben ik nog geen stap verder  :(. Mijn spuitmannnetje is bezig geweest, maar is niet tevreden over de eerste resulateten, en verdenkt zeer sterk de verf van Kleinspoor als oorzaak van het mislukken. We gaan het met een andere verf proberen (Phoenix).

Nu is de vraag. Hoe Kleinspoorverf verwijderen van Mastica-plastic? Ik heb al vele methoden voorbij zien komen op dit forum, en ik moet zeggen dat de ovenreiniger in een afgesloten zak methode mij het makkelijkst lijkt. Nu is elke ovenreiniger weer anders wat betreft samenstelling. Welke is voor mijn situatie het beste? Niet alleen merknamen, maar ook graag de eventueel bekende chemische samenstellingen erbij vermelden, zouden mij zeer blij maken.

Marco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #41 Gepost op: 20 september 2010, 09:37:32 »
Muscle ovenreiniger. KS verf verwijnt als sneew voor de zon.

Grtzz en suc6,

Karst

P.S. Plaats eens een foto van het gespotene, ben benieuwd wat er mis is ( gegaan )

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21675
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #42 Gepost op: 20 september 2010, 09:47:30 »
Waarom per se KleiNSpoor? Met Humbrol zoveel gaat het ook.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4143
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #43 Gepost op: 20 september 2010, 09:53:40 »
Muscle ovenreiniger. KS verf verwijnt als sneew voor de zon.

Grtzz en suc6,

Karst

P.S. Plaats eens een foto van het gespotene, ben benieuwd wat er mis is ( gegaan )

Karst,

Dank je wel.

Ik heb er geen foto van, maar het volgende is in het kort gebeurd. Eerst de bak voorzien van primer. Toen zandgele verf aangebracht voor biezen. Afgeplakt met tape (biezen). Blauwe verf erover heen. (evt. drogen) Tape eraf, en blauwe verf ging mee. Verschillende merken tapes en droogtijden geprobeerd, noppes!

Marco

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen Mastica plan E rijtuigen
« Reactie #44 Gepost op: 20 september 2010, 10:38:33 »
Hoi Marco.

Welke primer heb je gebruikt? denk dat je daar de oorzaak moet gaan zoeken.
Bedoeling is dat verf zich vasthecht aan de primer, zoals ik hier lees gaat je verf zich wel op de primer leggen maar niet vasthechten, vandaar terug loslaten.
Zorg ervoor dat bijde hetzelfde composiet bevatten.
Even een grof voorbeeld, primer is op basis van thinner gemaakt en je verf op basis van bv terpentijn, heb je kans dat bijde elkaar gaan afstoten.
Dit is bij wijze van spreken om je duidelijk te maken wat ik bedoel.
Ook kan je eerst je primer met een zeer fijn schuurpapiertje lichtjes opschuren en reinigen met thinner alvorens te verven.
Dat wil ook eens helpen.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.