Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:43:10
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52

Auteur Topic: Digitaal beginnen  (gelezen 7572 keer)

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Digitaal beginnen
« Reactie #15 Gepost op: 18 September 2009, 14:00:36 »
Han, jij hebt het begrepen. Die jongen zit ook met een budget. Esu-Ecos lijkt mij niet echt een voordelige optie.  Ben je alleen voor een centrale al zo'n 700 Euro kwijt. Dan zou ik gaan voor een tweede hands IB. Kijk eens op E-bay niet op Marktplaats (geen garantie dat je ook maar iets krijgt), daar heb ik mijn Twin-center ook vandaan, scheelt een hoop en er is genoeg te koop. Hoef je nog niet eens voor nieuw te gaan voor dezelfde opties. Ik heb in al die jaren dat ik op E-bay treinspullen koop, nog nooit een miskoop gehad. Toevallig staat er nu een Twin-Center (Fleischmann) te koop voor 229,99 Euro maar dan moet je wel snel zijn. Goedkoper kan echt niet, volgens mij! ook op het Twin, kun je met Loconet werken. Alle overbodige ballast voor het drierailsysteem heb je (standaard op de IB) niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2009, 14:23:25 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #16 Gepost op: 18 September 2009, 15:04:54 »
Rob,

Of andersom al het onnodige FMZ spul op het Twin-Center is nutteloos, dan ben je beter af met een Intellibox. OOK wat betreft de wisselaansturing waarbij je bij het Twin-Center alles moet opgeven terwijl het met een Intellibox zo uit de door gelijk werkt zonder dat je ook maar een parameter moet instellen. Maar een ieder zijn voorkeur.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #17 Gepost op: 18 September 2009, 15:28:20 »
Tja, Wim. De betreffende persoon geeft aan niet te veel geld te hebben, vandaar en die wisseladressen (ook al heb je gelijk) hoef je maar 1 keer in te voeren. Op zich is dat niet al te moeilijk als je het eenmaal doorhebt. Maar ja, als ik de keuze had en moest maken ruim 450 Euro of 229 dan is mijn keuze snel gemaakt. Het is maar een mening natuurlijk maar om iemand nu een ECos aan te praten lijkt mij een beetje veel van het goede. Er zijn alternatieven genoeg, die niet duur hoeven te zijn.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #18 Gepost op: 18 September 2009, 15:44:34 »
Er wordt niemand een ECoS aangepraat hoor, lezen is ook een kunst.
Een piko startsetje of roco startsetje is een prima begin voor een digitale instapper.
Stapje 1 rijden met digitaal,
Stapje 2 rijden en wisselsschakelen met digitaal
Stap 3 keuze voor grotere centrale icm evt software pakket.

Budgettair te behappen lijkt me
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #19 Gepost op: 18 September 2009, 16:25:57 »
Tja, daar heb jij weer gelijk in. Zeker als Henk via Loconet wil gaan werken maar is dat ook zijn beslissing? Mijn terugmelders lopen via een HSI-88 en heb daar tot nu toe hele goede ervaringen mee. Daar zitten natuurlijk ook weer kosten aan vast. Dat is dan ook weer zo.

Dan kun jij met die terugmelders geen zaken regelen via je Twin-Center. Dat kun je wel als je ze via het Twin-Center zelf laat lopen of via het LocoNet, en via LocoNet kun je dan zelf buiten je Twin-Center om zaken regelen via en met andere LocoNet modules. Al dat moois mis je nu door gebruik te maken van de HSI-S88.  ;)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 18 September 2009, 16:35:25 »
Citaat van: han zijlstra
Piko startsetje digitaal is ook zeer budget vriendelijk en later als je wat verder in de digiwereld bent kun je het aansluiten op een IB...

Incorrect Han, slechts de remote control ( DigiFern ) kan van dit setje in combinatie met een IB-IR of IB-classic met IRIS ontvanger gebruikt worden. Hetgeen dan idd ook prima werkt ( ervaringsdeskundige ;) )

Grtzz,

Karst

Henk-ST1100

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 18 September 2009, 16:50:41 »
Heren
10 mensen 10 menigen als leek zijnde het forum volgend kom ik tot het volgende.Loconet modules zijn duurder maar de verwerking is betrouwbaarder.
S 88 modules zijn goedkoper maar kunnen meer storingen geven.
Volgens Wim maak je met een S88LN via loconet en S88 net werk
Als ik dit niet goed begrepen heb hoor ik het wel weer.

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 18 September 2009, 16:55:00 »
Een piko startsetje of roco startsetje is een prima begin voor een digitale instapper.
Stapje 1 rijden met digitaal,
Stapje 2 rijden en wisselsschakelen met digitaal
Stap 3 keuze voor grotere centrale icm evt software pakket.

Budgettair te behappen lijkt me

Vind ik altijd een goed route, maar dan wel met Roco. Op de Piko digi zijn ook beginners heel snel uitgekeken. De Multimaus zal voor velen altijd genoeg blijven.
Maar ik begrijp dat Henk al iets met automatisering en/of de computer wil. Dat maak ik in ieder geval op uit zijn belangstelling voor terugmelders. Dan maar beter gelijk een centrale met computer interface en een of andere terugmeldaansluiting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #23 Gepost op: 18 September 2009, 17:08:58 »
S 88 modules zijn goedkoper maar kunnen meer storingen geven.
Volgens Wim maak je met een S88LN via loconet en S88 net werk

S88 zijn goedkoper, en geven niet meer storingen. Bij het inzetten van een s88LN kun je gebruikmaken van s88 modules, ook als je centrale geen s88 aansluiting heeft, maar alleen een LocoNet aansluiting.

Verder is het geheel je eigen keus.

Instapmogelijkheden genoeg.

Mvg
Wim.

Henk-ST1100

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 18 September 2009, 18:20:09 »
Wat ik wil is digitaal rijden via koploper o.i.d. ik wil ook de mogelijkheid hebben ,om tijdens het automatisch rijden, met de hand bv de snelheid van een loc buiten het progamma tijdelijk te veranderen.
Als ik voor Intellibox ga is dus de IB Com geen optie
De Intellibox Basic heeft alleen een Loconet aansluiting maar kan via de S88LN een S88 bus worden
De Intellibox IR heeft beide aansluit mogelijkheden maar is wel E 150 duurder.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #25 Gepost op: 18 September 2009, 19:15:53 »
Incorrect Han, slechts de remote control ( DigiFern ) kan van dit setje in combinatie met een IB-IR of IB-classic met IRIS ontvanger gebruikt worden. Hetgeen dan idd ook prima werkt ( ervaringsdeskundige ;) )

Grtzz,

Karst
Ja werkt ook prima bij ons op de club ( helaas maar max 4 stuks:(
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

fluppe

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 September 2009, 20:35:51 »
Beste,

Ik ben ook sinds kort herbegonnen met onze mooie hobby. Als instap en " testing the waters " heb ik na lang wikken en wegen en veel op het forum gelezen te hebben, gekozen voor een roco beginset. Via internet heb ik een IC beginsetje met LocMaus2 gekocht voor 75 euro. Ik had toen al op dit forum gelezen dat er een mogelijkheid was om dergelijke set te koppelen aan de computer.
Toen ik een beetje vertrouwd raakte met CV waardes en consoorten, heb ik dan uitgekeken om mijn PC te koppelen en met Koploper te gaan rijden. Voor die koppeling heb ik de oplossing van Wim Ros en Karst Drenth gekozen :

" Item 200 : S88XPressNetLI + S88SD16-N, starterkit, gebouwd met kabels ( 1 XPressNet en 1 Patch ) van beide 1 m
Prijs: € 89.90 "

Vanaf het eerste moment werkte de koppeling naar behoren. Alle onderdelen met Koploper laten samenwerken ( vooral herkennen van wisseldecoder ) was eerst even een struikelblok.  Ik heb dan echter de spontane hulp van Wim Ros gekregen ( ik ben er hem nog eeuwig dankbaar voor  (y) ) en in tien minuutjes was mijn trein volautomatisch op mijn proefbaantje aan het rijden.

Ondertussen heb ik mijn oude Lima gedigitaliseerd met een LocPilot decoder ( 30 euro ) , mede dankzij alle hints en tips die ik hier op het forum bij elkaar gesprokkeld heb.

Heel dit verhaal om je maar aan te tonen dat digitaal rijden niet extreem duur moet zijn en dat je met simpele oplossingen al een heel eind kan komen.

Veel succes nog,

Philippe.

Oh ja, met de LocMaus2 kan je een trein nog apart met de hand besturen terwijl de rest automatisch rijdt
« Laatst bewerkt op: 18 September 2009, 20:39:51 door fluppe »
Roco LocMaus2 systeem.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #27 Gepost op: 20 September 2009, 11:42:10 »
Henk, ik zie dat je nu zelf al zaken gaat bekjken, die voor jou eventueel in aanmerking komen. dat is een goede ontwikkeling en zo kun je zelf uitmaken voor welk budget je iets kunt kopen waar je mee vooruit kunt. Uiteraard is de IB een heel goede keuze en als je de optie van Wim gaat toepassen dan is de basic een goed uitgangspunt (Loconet). Als je met een PC jouw treinen gaat sturen (koploper o.i.d) dan zou ik per definitie niet voor een Multimaus kiezen (om dit werkend te krijgen met Koploper heb je weer extra elektronica nodig) en zeker niet tot de aanschaf overgaan van een Ecos (overkill), dit geldt tevens voor een Viessmann Commander. Naast de IB is ook een Twin-Center (volgens mij) een goede keuze. Deze bezit ook een Loconet aansluiting en misschien is deze centrale nog iets voordeliger dan de IB. Keuze genoeg, zou ik zeggen. Zorg altijd dat je voor een aankoop, weet wat je wilt en waar wil je het voor gebruiken. Veel plezier in de digitale wereld.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #28 Gepost op: 20 September 2009, 12:45:47 »
Rob,

Je zit er weer net naast.

Om een Intellibox of een Twin-Center storingsvrij met een computerbesturings programma te laten werken, heb je ook extra electronica nodig zoals jij dat noemt, namelijk een LOCONET-interface.

Om een Multi-Maus via een computerbesturings programma te laten werken, heb je eveneens een interface nodig.
Dit kan RocoMotion van Roco zijn. Of het kan een Lenz interface zijn met een HSI-s88 of een s88XPressNetLI.
De laatste wordt door Philippe aangeraden en besproken.

Mvg
Wim.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #29 Gepost op: 20 September 2009, 13:25:17 »
Je hebt wederom gelijk Wim maar ik had het over het simpelweg werkend krijgen van een centrale. In principe werkt een IB en een Twin-center met elk PC-programma wat je daarvoor wilt inzetten, zonder extra elektronica toe te passen. In Duitsland werken nog hordes mensen met een IB of Twin-center i.c.m. een PC-programma zonder weet te hebben van o.a. een Loconet-Interface. Okee, ze zullen waarschijnlijk ook last hebben van spontane resets of niet, dat is ook nog maar de vraag. In mijn geval werkt de Loconet-Interface naar behoren, sterker nog ik ben er heel tevreden mee en heb sindsdien geen last meer gehad van resets. Ik denk dat de discussie nu erg veel gaat afwijken van de oorspronkelijke vraag van Henk maar de gegeven optie van iemand om een Multimaus toe te passen, vind ik niet terrecht als je er niet bij verteld....... Het dingetje werkt nu eenmaal niet zo maar samen met Koploper of Win-Digipet, dat was het punt wat ik wilde maken, dus als iemand een startset van Roco koopt met een Multimaus en vraagt aan de verkoper, werkt dit systeem i.c.m. Koploper dan zal de verkoper moeten zeggen (als hij eerlijk is) Nee, dit werkt niet (zo maar) met Koploper, daar komt nog een stukje elektronica van zo'n 80 Euro bij. Als de verkoper dit niet zegt en de nieuwe bezitter probeert de multimaus te koppelen, zal de teleurstelling groot zijn. Zeker als hij ook niet weet dat het stukje elektronica (S88XPressNetLI) bestaat en waar het te koop is. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar weten de treinleveranciers in het algemeen dat dit apparaatje bestaat? Tenslotten wist ik dit wel maar pas toen ik het in het forum zag staan en volgens mij geldt dit voor de meeste kopers van de (S88XPressNetLI). In de meest bekende Duitse fora lees ik daarover helemaal niets, zover ik kan overzien (ik kan natuurlijk ook niet voor alle Duitse fora spreken). Dat was het enige wat ik wilde aangeven.