Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
Halling aandrijvingen door MOVisser
Vandaag om 16:45:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:40:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80  (gelezen 2851 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80
« Gepost op: 17 November 2006, 15:33:33 »
hoi allemaal

Ik ben op zoek naar samenstellingen van werkplaats treinen van de NS zo als deze in de jaren 70 en 80 rond reden en welke loc types er voor stonden.
Alle info is zeer welkom b.v tekeningen foto,s, maten

MVG edwin1974
« Laatst bewerkt op: 18 November 2006, 08:23:01 door edwin »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2006, 20:21:01 »
Waren dit niet mP's met Hibbs ofzo?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2006, 20:26:32 »
jaren '70 en '80... toen zat er nog gewoon post in die mP's hoor!

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2006, 20:32:07 »
In de jaren '70 werden de werkplaatstreinen met mat 24 gereden. Volgens mij met "Jaap".

De bouw van Berkendam is begonnen.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2006, 20:38:48 »
De loopjongen. Was gewoon een bont zootje wagens, platte wagens met truckstellen of assen, rongenwagens met oude of nieuwe remblokken, schuifwandwagens of gesloten wagens met onderdelen, noem maar op.
Veelal getrokken door een loc 24/2500, maar andere typen locs was evengoed mogelijk.

Dolf.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2006, 22:23:27 »
In de jaren '70 werden de werkplaatstreinen met mat 24 gereden. Volgens mij met "Jaap".
Rond 1960 heb ik ze veel gezien, z.g. konvooiwagens of voormalige mat'24 motorposten als trekkracht voor platte wagens met wielstellen en draaistellen. Maar reden ze in de jaren '70 nog steeds? Weet ik eigenlijk niet zeker meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2006, 22:43:55 »
Ja hoor.

Stef

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2006, 19:57:59 »
Loc's van het type 1100 hebben ook nog werkplaats-treinen gereden.
Meestal met wagens van het type (Werkspoor) Hbis, of Gbs (met stalen wanden).

Grtn Stef

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2006, 22:34:38 »
 Het ZHSM motorrijtuig in het Spoorwegmuseum,was omstreeks 1954-55 ook loopjongen.Als 15 jarige jongeman ging ik bij Noordwijkerhout wel eens  kijken naar het voorbij rijden ervan rond 10uur,als hij van Haarlem naar Leidschendam reed.Herkomst en bestemming wist ik pas vele jaren later.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re: Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2006, 21:05:41 »
hoi allemaal

ik ben zeer blij met deze info mede om dat ik zelf in het bezit ben van tekeningen van een aantal speciale wagons voor het vervoer van bepaalde onderdelen van werkplaats naar werkplaats
heeft iemand nog meer info  ??? ???
MVG edwin 1974
« Laatst bewerkt op: 22 November 2006, 21:10:53 door edwin »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Werkplaatstreinen NS in de jaren 70 en 80
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2006, 21:55:51 »
Hoi Edwin,

Niet over de jaren 70/80, wel later. In het begin van de jaren 90 werd, met het vrijkomen van mp's, dit vervoer gedaan met mp's als trekkracht.
Met als centraal punt het postperron op Utrecht G. Was niet erg rendabel en effecient en heeft niet zo lang geduurd.
Eind 1900 begin 2000 kreeg Railion het werkplaatscontract en regelt dit vervoer, soms in combinatie met afvalvervoer, als sternet  normaal met de 6400. Met als middelpunt Asd wh.
Sinds die tijd zijn de meest vreemde combinatie's mogelijk, schuifwandwagens, platte wagens, rijtuigen, 1600/1700/1800, afvalwagens enz.
De stroom naar/van Asd is: Maastricht-Eindhoven-Tilburg-A'dam v.v/Onnen-Zwolle-A'dam v.v/Rotterdam-Leidsendam-Haarlem-A'dam v.v.
Op de heenrit worden er alleen wagenslocs/rijtuigen bijgehangen, soms na enig rangeerwerk om de afvalwagens bij binnenkomst te A'dam voorop te hebben.
Het is dus normaal zo zijn dat b.v. een wagen en of loc, van Maastricht bestemd voor Tilburg, pas op de retourrit in Tilburg worden gedropt.

MVG.

Dolf.