Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 20:10:14
Led schakeling ed. door john26
Vandaag om 20:09:00
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 19:31:15
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
  

Auteur Topic: onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?  (gelezen 4281 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Gepost op: 26 August 2009, 20:50:11 »
Vandaag moest ik op weg naar huis staan in mijn Intercity. In plaats vanuit 8 bakken bestond deze uit maar 4 bakken VIRM. De conducteur verontschuldigde zich via de omroep dat er materieeltekort was, doordat gisteren 14 treinen (VIRM) defect geraakt zouden zijn.
Toen ik uitstapte vroeg ik aan de machinist of hij wist om wat voor defecten het ging. Spontaan meldde hij mij dat het verhaal van de defecten niet waar was, en dat in werkelijkheid materieel onttrokken zou zijn voor een proef. Welke proef kon of wilde hij niet vertellen.
Wie weet hier het fijne van?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2009, 20:58:59 »
Dat zal dan zijn voor de testweek hoogfrequent rijden, die volgende week is. Als dat waar is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2009, 21:08:07 »
Of voor de hoe-kort-kunnen-we-de-trein-maken-voordat-de-passagiers-door-de-ramen-naar buiten-vallen-testweek  ;D
Reinier

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2009, 22:07:41 »
Dat zal dan zijn voor de testweek hoogfrequent rijden, die volgende week is. Als dat waar is.
Dat dacht ik ook meteen, maar volgens die machinist was dat het beslist niet.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2009, 22:15:57 »
Kijken hoeveel treinen ik achter elkaar op een baanvak krijg zodat ik nog net de koppeling van mn voorganger kan zien.  ;D ;D ;D ;D



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2009, 23:54:42 »
Als ze daar nu die terzijde staande locs en wagens voor gaan gebruiken...... ???
Marklin NS tijdperk V

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #6 Gepost op: 02 September 2009, 13:09:18 »
Die zullen dan eerst weer rijvaardig gemaakt moeten worden. En dan is de proefperiode al lang voorbij.  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #7 Gepost op: 02 September 2009, 13:49:58 »
Als ze daar nu die terzijde staande locs en wagens voor gaan gebruiken...... ???
Op wat hierboven al gezegd is, lokken met rijtuigen zijn een stuk trager dan stroomlijnmaterieel.
Dat wil je dus in zo´n proef niet hebben want dat past gewoon niet in zo´n dienstregeling.

Gerard

  • Gast
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #8 Gepost op: 02 September 2009, 14:44:56 »
Spontaan meldde hij mij dat het verhaal van de defecten niet waar was, en dat in werkelijkheid materieel onttrokken zou zijn voor een proef. Welke proef kon of wilde hij niet vertellen.
Wie weet hier het fijne van?
Misschien gaat het om de proef "Spoorboekjeloos rijden" tussen Eindhoven en Amsterdam? Op dat traject rijden de IC's deze week in de ochtendspits tussen 07:00 en 09:00 uur en in de avondspits tussen 16:00 en 18:00 uur om de 10 minuten.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #9 Gepost op: 02 September 2009, 14:51:18 »
Op wat hierboven al gezegd is, lokken met rijtuigen zijn een stuk trager dan stroomlijnmaterieel.
In Nederland wel ja, maar er zijn landen waar het heel weinig uitmaakt. Maar ik zal hier maar niet hardop zeggen  :-X dat het voornamelijk in de leeftijd van de NS loks en de bovenleidingsspanning in NL zit.
Ik weet niet of je wel eens in een DB Dubbeldeksstam met een Traxx als trekkracht hebt gezeten, zoals op o.a. Emmerich-Koblenz wordt ingezet, maar die zijn net zo snel als V-IRM.

Groet Peter,

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #10 Gepost op: 02 September 2009, 16:44:31 »
Misschien gaat het om de proef "Spoorboekjeloos rijden" tussen Eindhoven en Amsterdam? Op dat traject rijden de IC's deze week in de ochtendspits tussen 07:00 en 09:00 uur en in de avondspits tussen 16:00 en 18:00 uur om de 10 minuten.
Zoals ik in de eerste reactie al zei.

@Peter: net zo snel is dus 140/160, wat een loc met rijtuigen ook haalt. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Robertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #11 Gepost op: 02 September 2009, 23:58:15 »
Goedenavond allemaal,

Heb de afgelopen dagen het idee gekregen dat er in de spits langs Houten inderdaad om de 10 minuten een intercity langskomt maar kreeg wel het idee dat deze een stuk korter zijn dan normaal. 'Normaal' zag ik 12 bakken VIRM langskomen maar deze week soms maar 4, 6, 8 of 10. De stoptreinen lijken me ook korter.
Is dus de vraag of 6x p/u kort gelijk is aan 4x p/u lang.

Complottheorie:
Die proef is alleen om te kijken of er vaker treinen kunnen rijden maar omdat er niet meer materieel beschikbaar is maken ze die gewoon korter waardoor de vervoerscapaciteit gelijk blijft. Omdat iedereen natuurlijk op z'n normale tijd op het station staat loop je dan de kans dat de ene trein voller is dan normaal terwijl er dan een andere minder vol is. Best kans dat als mDDM 10 minuten later de intercity had genomen (ervan uitgaande dat het bovengenoemd traject betreft) die een stuk minder vol was.

Rob
 
« Laatst bewerkt op: 03 September 2009, 00:30:35 door Robertus »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #12 Gepost op: 03 September 2009, 06:30:53 »
Zoals ik in de eerste reactie al zei.

@Peter: net zo snel is dus 140/160, wat een loc met rijtuigen ook haalt. ;)

De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #13 Gepost op: 03 September 2009, 07:19:03 »
Ik doelde ook op het aanzetkoppel en de acceleratie van de Nederlandse loks, .
Voorbeeld:
NS 1600, 1700 en 1800 zijn maximaal 260 kN aanzetkoppel.

DB Br 145, Br 146 en Br 185 (Traxx) zijn maximaal 300 kN aanzetkoppel.

Bron: Wikipedia Duitsland: http://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Traxx

Bron Wikipedia Nederland: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1700

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 03 September 2009, 10:18:57 door Petertrein81 »

genincr

  • Gast
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #14 Gepost op: 03 September 2009, 07:43:33 »
Bij voorkeur kortere en snellere treinstellen, want anders sta ik wel vaker en langer voor gesloten spoorwegovergangen.

Ik ga namelijk niet met de trein.....  ;)