Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?  (gelezen 4189 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Gepost op: 26 August 2009, 20:50:11 »
Vandaag moest ik op weg naar huis staan in mijn Intercity. In plaats vanuit 8 bakken bestond deze uit maar 4 bakken VIRM. De conducteur verontschuldigde zich via de omroep dat er materieeltekort was, doordat gisteren 14 treinen (VIRM) defect geraakt zouden zijn.
Toen ik uitstapte vroeg ik aan de machinist of hij wist om wat voor defecten het ging. Spontaan meldde hij mij dat het verhaal van de defecten niet waar was, en dat in werkelijkheid materieel onttrokken zou zijn voor een proef. Welke proef kon of wilde hij niet vertellen.
Wie weet hier het fijne van?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8478
  • Spoor N
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2009, 20:58:59 »
Dat zal dan zijn voor de testweek hoogfrequent rijden, die volgende week is. Als dat waar is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2009, 21:08:07 »
Of voor de hoe-kort-kunnen-we-de-trein-maken-voordat-de-passagiers-door-de-ramen-naar buiten-vallen-testweek  ;D
Reinier

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2009, 22:07:41 »
Dat zal dan zijn voor de testweek hoogfrequent rijden, die volgende week is. Als dat waar is.
Dat dacht ik ook meteen, maar volgens die machinist was dat het beslist niet.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2009, 22:15:57 »
Kijken hoeveel treinen ik achter elkaar op een baanvak krijg zodat ik nog net de koppeling van mn voorganger kan zien.  ;D ;D ;D ;D



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2009, 23:54:42 »
Als ze daar nu die terzijde staande locs en wagens voor gaan gebruiken...... ???
Marklin NS tijdperk V

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #6 Gepost op: 02 September 2009, 13:09:18 »
Die zullen dan eerst weer rijvaardig gemaakt moeten worden. En dan is de proefperiode al lang voorbij.  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #7 Gepost op: 02 September 2009, 13:49:58 »
Als ze daar nu die terzijde staande locs en wagens voor gaan gebruiken...... ???
Op wat hierboven al gezegd is, lokken met rijtuigen zijn een stuk trager dan stroomlijnmaterieel.
Dat wil je dus in zo´n proef niet hebben want dat past gewoon niet in zo´n dienstregeling.

Gerard

  • Gast
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #8 Gepost op: 02 September 2009, 14:44:56 »
Spontaan meldde hij mij dat het verhaal van de defecten niet waar was, en dat in werkelijkheid materieel onttrokken zou zijn voor een proef. Welke proef kon of wilde hij niet vertellen.
Wie weet hier het fijne van?
Misschien gaat het om de proef "Spoorboekjeloos rijden" tussen Eindhoven en Amsterdam? Op dat traject rijden de IC's deze week in de ochtendspits tussen 07:00 en 09:00 uur en in de avondspits tussen 16:00 en 18:00 uur om de 10 minuten.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #9 Gepost op: 02 September 2009, 14:51:18 »
Op wat hierboven al gezegd is, lokken met rijtuigen zijn een stuk trager dan stroomlijnmaterieel.
In Nederland wel ja, maar er zijn landen waar het heel weinig uitmaakt. Maar ik zal hier maar niet hardop zeggen  :-X dat het voornamelijk in de leeftijd van de NS loks en de bovenleidingsspanning in NL zit.
Ik weet niet of je wel eens in een DB Dubbeldeksstam met een Traxx als trekkracht hebt gezeten, zoals op o.a. Emmerich-Koblenz wordt ingezet, maar die zijn net zo snel als V-IRM.

Groet Peter,

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8478
  • Spoor N
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #10 Gepost op: 02 September 2009, 16:44:31 »
Misschien gaat het om de proef "Spoorboekjeloos rijden" tussen Eindhoven en Amsterdam? Op dat traject rijden de IC's deze week in de ochtendspits tussen 07:00 en 09:00 uur en in de avondspits tussen 16:00 en 18:00 uur om de 10 minuten.
Zoals ik in de eerste reactie al zei.

@Peter: net zo snel is dus 140/160, wat een loc met rijtuigen ook haalt. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Robertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #11 Gepost op: 02 September 2009, 23:58:15 »
Goedenavond allemaal,

Heb de afgelopen dagen het idee gekregen dat er in de spits langs Houten inderdaad om de 10 minuten een intercity langskomt maar kreeg wel het idee dat deze een stuk korter zijn dan normaal. 'Normaal' zag ik 12 bakken VIRM langskomen maar deze week soms maar 4, 6, 8 of 10. De stoptreinen lijken me ook korter.
Is dus de vraag of 6x p/u kort gelijk is aan 4x p/u lang.

Complottheorie:
Die proef is alleen om te kijken of er vaker treinen kunnen rijden maar omdat er niet meer materieel beschikbaar is maken ze die gewoon korter waardoor de vervoerscapaciteit gelijk blijft. Omdat iedereen natuurlijk op z'n normale tijd op het station staat loop je dan de kans dat de ene trein voller is dan normaal terwijl er dan een andere minder vol is. Best kans dat als mDDM 10 minuten later de intercity had genomen (ervan uitgaande dat het bovengenoemd traject betreft) die een stuk minder vol was.

Rob
 
« Laatst bewerkt op: 03 September 2009, 00:30:35 door Robertus »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #12 Gepost op: 03 September 2009, 06:30:53 »
Zoals ik in de eerste reactie al zei.

@Peter: net zo snel is dus 140/160, wat een loc met rijtuigen ook haalt. ;)

De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #13 Gepost op: 03 September 2009, 07:19:03 »
Ik doelde ook op het aanzetkoppel en de acceleratie van de Nederlandse loks, .
Voorbeeld:
NS 1600, 1700 en 1800 zijn maximaal 260 kN aanzetkoppel.

DB Br 145, Br 146 en Br 185 (Traxx) zijn maximaal 300 kN aanzetkoppel.

Bron: Wikipedia Duitsland: http://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Traxx

Bron Wikipedia Nederland: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1700

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 03 September 2009, 10:18:57 door Petertrein81 »

genincr

  • Gast
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #14 Gepost op: 03 September 2009, 07:43:33 »
Bij voorkeur kortere en snellere treinstellen, want anders sta ik wel vaker en langer voor gesloten spoorwegovergangen.

Ik ga namelijk niet met de trein.....  ;)