Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:01:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door dh3201
Vandaag om 14:57:47
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:57:20
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 14:53:12
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Jeroen Vreeken
Vandaag om 14:40:06
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 14:14:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
  

Auteur Topic: combinaties locomotief en rijtuigen  (gelezen 6091 keer)

Bart-1967

  • Gast
combinaties locomotief en rijtuigen
« Gepost op: 19 August 2009, 17:21:16 »
Hallo Allen,
Inmiddels heb ik flink wat materieel om me heen verzameld en dank zij dit forum ook bezig me te verdiepen in treinsamenstellingen. Met diesel en electrisch kom ik er nog wel uit maar welke rijtuigen kun je bijvoorbeeld achter de volgende loks hangen: BR53, BR55, BR64, BR65 en BR78 ? (DB)
Ik wil eigenlijk toe naar het maken van een matrix. Dan kan ik vaststellen welke rijtuigen ik nog kan aanschaffen, of welke loks ik van de hand ga doen.
Misschien is er wel een site waar al deze info opstaat. Ik hou me aanbevolen voor suggesties.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2009, 18:00:17 »
Hallo Bart,

hier komen een aantal sugesties voor de stoomlocs, ik neem aan dat je ze in H0 hebt:

BR53: - buurtgoederentrein, diverse goederenwagens.
BR55: - heb ik geen flauw idee van, meestal vermelden de merken ook voor wat voor trein de locs hebben gereden in de catalogi.
BR64: - zijlijn spoorwagons zoals: donderbussen, 2 a 3 zilverlingen.
BR65: - zilverlingen, of als je de SSN wilt uitbeelden belgische rijtuigen type ?.
BR78: - sneltrein rijtuigen, afhankelijk van het tijdperk van de loc.

Ik hoop dat je hier info over hebt. Je kunt ook bij bijvoorbeeld de Eischenbahn Koerier kijken, deze verkopen boeken van de diverse bauhreihe. Is een leuk naslag werk waar ook veel foto's in worden geplaatst. Mogelijk staan deze ook te koop op marktplaats, onder verzamelen en dan spoorwegen.

Groeten,

Christoph

Roelof

  • Gast
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2009, 18:16:01 »
Nico Spilt levert de volgende beelden:

AW Lingen, 21 augustus 1970. Loc 053 075 met Wannentender.

Aachen West, 4 augustus 1970. Loc 055 538 passeert met een korte goederentrein het Bw.

loc 064 457, die op het punt staat te vertrekken met een flinke trein aan de haak.

Lengfeld, 15 juni 1970. Loc 065 001 staat met trein P3545, bestaande uit vier vroegere sneltreinrijtuigen,
gereed voor vertrek naar Darmstadt. Foto collectie Rob van der Rest

Langenau, 23 juli 1969. Loc 078 482 met een personentrein naar Aalen. Foto Rob van der Rest.

Grt, Ronald.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2950
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2009, 18:56:31 »
De 78er en 65ers(012 t/m 018) reden rond Essen en Wuppertal met trek/duwtreinen( 23ers rond Saarbrücken). Die treinen bestonden uit 2 tot 6 umbau 3assers( eentje met bagage afdeling en tot 3 rijtuigen met 1e klas) en een Bylf43?(een midden instapper zonder bagage afdeling) stuurstandrijtuig. Later werden de stuurstandrijtuigen eerst vervangen door Silberlingen BDnf738, een umbau 3asser met bagage afdeling was toen niet meer nodig. Al heel snel daarna bestonden de treinen uit 3 Silberlinge, Loc+Bn+ABn+BDnf738, beetje saaie samenstelling maar doordat het met stoom is toch ook wel weer leuk.

Verder is het met 50ers, 86ers, 64ers, 23ers in de reizigersdienst vrij simpel als het wielen heeft heeft het er wel achter gehangen. Denk vooral aan div. combi's van vooroorlogse Eilzug rijtuigen, midden instappers( yl rijtuigen), umbau 3 en 4 assers en silberlinge en zeker op de wat drukkere lijnen in alle mogelijke combinaties. Op de hoofdlijnen met hogere max. snelheden reden ook sneltreinlocs als een 01 met regionale treinen, alleen umbau 3assers zullen er weinig in gezeten hebben.

Hou het historischebahn forum van drehscheibe in de gaten, daar komen met grote regelmaat topics met foto's van stoomtreinen voorbij. Daar heb ik ook heel veel van de dingen in deze post voorbij zien komen. Verder zijn er uiteraard nog veel meer locs bruikbaar.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Bart-1967

  • Gast
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2009, 14:15:13 »
Mannen,
Bedankt voor de info zover. Ik ben er nog lang niet uit, maar ik heb nu in ieder geval een begin.
Kloppen de samenstellingen hieronder een beetje ?

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2950
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2009, 14:21:52 »
Die IR is vrij twijfel achtig, alleen op Emden hbf-Emden Außenhafen v.v. reden V100tjes met IR's. IR's zijn ingevoerd vanaf 1988 en toen waren altrode locs al heel erg zeldzaam, daar komt dat de beelden die ik ken uit de jaren 90 zijn van een Br211 voor die trein, dus dat is ook iets om naar te kijken. De laatste jaren tot de electrificatie enkele jaren terug werd een Br212 ingezet van Cargo. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar die IR's en later IC's waren 8 a 9 rijtuigen, een enkele Bm235 in het Oriëntrot in zo'n IR is prima, zat er in het echt ook in.

Edit: ik zou je 64er en 78er even omwisselen ;)

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2009, 14:36:14 »
kijk eens op deze website  http://www.bundesbahnzeit.de/Galerien/Galerien_Liste.htm
hierop heb je foto's van alle gevraagde loks met rijtuigen

Bart-1967

  • Gast
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2009, 14:36:23 »
Beter zo ?

PM. Die site had ik ook ontdekt Jan, alleen nog niet de tijd genomen om een en ander eens goed door te worstelen.
PPM. Die altrode V100 met groene mitteleinstiegswagens. Is dat een optie ?
« Laatst bewerkt op: 21 August 2009, 14:44:41 door Bart-1967 »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2950
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2009, 21:31:56 »
Ja dat is zeker een optie, met jou 4assige umbauwagens zou ook kunnen. Die Oriënrode Br141 voor die IR bakken daar zouden velen misschien van verwachten dat niet zo gereden heeft. Ik heb geen foto's waar je die samenstelling op vind maar de meest mogelijke en onmogelijke samenstellingen hebben in de Wiesbaden City gereden en daarin zijn combi's van regionaal en IR/IC materieel redelijk vaak te zien geweest als vervangend materieel. Als vervanger van het stuurstandrijtuig werd meestal een 140, 110 of een andere 141 gebruikt. Frankfurt had 4 speciaal voor deze dienst oriënrot geschilderde 141ers die de eerste jaren in een aparte omloop behoorde te rijden.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"