Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 23:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: combinaties locomotief en rijtuigen  (gelezen 5928 keer)

Bart-1967

  • Gast
combinaties locomotief en rijtuigen
« Gepost op: 19 August 2009, 17:21:16 »
Hallo Allen,
Inmiddels heb ik flink wat materieel om me heen verzameld en dank zij dit forum ook bezig me te verdiepen in treinsamenstellingen. Met diesel en electrisch kom ik er nog wel uit maar welke rijtuigen kun je bijvoorbeeld achter de volgende loks hangen: BR53, BR55, BR64, BR65 en BR78 ? (DB)
Ik wil eigenlijk toe naar het maken van een matrix. Dan kan ik vaststellen welke rijtuigen ik nog kan aanschaffen, of welke loks ik van de hand ga doen.
Misschien is er wel een site waar al deze info opstaat. Ik hou me aanbevolen voor suggesties.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2009, 18:00:17 »
Hallo Bart,

hier komen een aantal sugesties voor de stoomlocs, ik neem aan dat je ze in H0 hebt:

BR53: - buurtgoederentrein, diverse goederenwagens.
BR55: - heb ik geen flauw idee van, meestal vermelden de merken ook voor wat voor trein de locs hebben gereden in de catalogi.
BR64: - zijlijn spoorwagons zoals: donderbussen, 2 a 3 zilverlingen.
BR65: - zilverlingen, of als je de SSN wilt uitbeelden belgische rijtuigen type ?.
BR78: - sneltrein rijtuigen, afhankelijk van het tijdperk van de loc.

Ik hoop dat je hier info over hebt. Je kunt ook bij bijvoorbeeld de Eischenbahn Koerier kijken, deze verkopen boeken van de diverse bauhreihe. Is een leuk naslag werk waar ook veel foto's in worden geplaatst. Mogelijk staan deze ook te koop op marktplaats, onder verzamelen en dan spoorwegen.

Groeten,

Christoph

Roelof

  • Gast
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2009, 18:16:01 »
Nico Spilt levert de volgende beelden:

AW Lingen, 21 augustus 1970. Loc 053 075 met Wannentender.

Aachen West, 4 augustus 1970. Loc 055 538 passeert met een korte goederentrein het Bw.

loc 064 457, die op het punt staat te vertrekken met een flinke trein aan de haak.

Lengfeld, 15 juni 1970. Loc 065 001 staat met trein P3545, bestaande uit vier vroegere sneltreinrijtuigen,
gereed voor vertrek naar Darmstadt. Foto collectie Rob van der Rest

Langenau, 23 juli 1969. Loc 078 482 met een personentrein naar Aalen. Foto Rob van der Rest.

Grt, Ronald.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2009, 18:56:31 »
De 78er en 65ers(012 t/m 018) reden rond Essen en Wuppertal met trek/duwtreinen( 23ers rond Saarbrücken). Die treinen bestonden uit 2 tot 6 umbau 3assers( eentje met bagage afdeling en tot 3 rijtuigen met 1e klas) en een Bylf43?(een midden instapper zonder bagage afdeling) stuurstandrijtuig. Later werden de stuurstandrijtuigen eerst vervangen door Silberlingen BDnf738, een umbau 3asser met bagage afdeling was toen niet meer nodig. Al heel snel daarna bestonden de treinen uit 3 Silberlinge, Loc+Bn+ABn+BDnf738, beetje saaie samenstelling maar doordat het met stoom is toch ook wel weer leuk.

Verder is het met 50ers, 86ers, 64ers, 23ers in de reizigersdienst vrij simpel als het wielen heeft heeft het er wel achter gehangen. Denk vooral aan div. combi's van vooroorlogse Eilzug rijtuigen, midden instappers( yl rijtuigen), umbau 3 en 4 assers en silberlinge en zeker op de wat drukkere lijnen in alle mogelijke combinaties. Op de hoofdlijnen met hogere max. snelheden reden ook sneltreinlocs als een 01 met regionale treinen, alleen umbau 3assers zullen er weinig in gezeten hebben.

Hou het historischebahn forum van drehscheibe in de gaten, daar komen met grote regelmaat topics met foto's van stoomtreinen voorbij. Daar heb ik ook heel veel van de dingen in deze post voorbij zien komen. Verder zijn er uiteraard nog veel meer locs bruikbaar.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Bart-1967

  • Gast
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2009, 14:15:13 »
Mannen,
Bedankt voor de info zover. Ik ben er nog lang niet uit, maar ik heb nu in ieder geval een begin.
Kloppen de samenstellingen hieronder een beetje ?

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2009, 14:21:52 »
Die IR is vrij twijfel achtig, alleen op Emden hbf-Emden Außenhafen v.v. reden V100tjes met IR's. IR's zijn ingevoerd vanaf 1988 en toen waren altrode locs al heel erg zeldzaam, daar komt dat de beelden die ik ken uit de jaren 90 zijn van een Br211 voor die trein, dus dat is ook iets om naar te kijken. De laatste jaren tot de electrificatie enkele jaren terug werd een Br212 ingezet van Cargo. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar die IR's en later IC's waren 8 a 9 rijtuigen, een enkele Bm235 in het Oriëntrot in zo'n IR is prima, zat er in het echt ook in.

Edit: ik zou je 64er en 78er even omwisselen ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2009, 14:36:14 »
kijk eens op deze website  http://www.bundesbahnzeit.de/Galerien/Galerien_Liste.htm
hierop heb je foto's van alle gevraagde loks met rijtuigen

Bart-1967

  • Gast
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2009, 14:36:23 »
Beter zo ?

PM. Die site had ik ook ontdekt Jan, alleen nog niet de tijd genomen om een en ander eens goed door te worstelen.
PPM. Die altrode V100 met groene mitteleinstiegswagens. Is dat een optie ?
« Laatst bewerkt op: 21 August 2009, 14:44:41 door Bart-1967 »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:combinaties locomotief en rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2009, 21:31:56 »
Ja dat is zeker een optie, met jou 4assige umbauwagens zou ook kunnen. Die Oriënrode Br141 voor die IR bakken daar zouden velen misschien van verwachten dat niet zo gereden heeft. Ik heb geen foto's waar je die samenstelling op vind maar de meest mogelijke en onmogelijke samenstellingen hebben in de Wiesbaden City gereden en daarin zijn combi's van regionaal en IR/IC materieel redelijk vaak te zien geweest als vervangend materieel. Als vervanger van het stuurstandrijtuig werd meestal een 140, 110 of een andere 141 gebruikt. Frankfurt had 4 speciaal voor deze dienst oriënrot geschilderde 141ers die de eerste jaren in een aparte omloop behoorde te rijden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.