Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door 1200blauw
Vandaag om 14:09:28
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Da's Daz 2 door tothebeach
Vandaag om 13:59:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 13:46:53
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 13:04:53
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:50:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:41:06
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:52:49
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 11:49:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
  

Auteur Topic: Analoog & Digitaal tegelijk?  (gelezen 5668 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 24 August 2009, 11:24:51 »
Sibren,
De vraag die je nog niet is gesteld is: welk digitaal systeem gebruik je? Met Lenz is het bijvoorbeeld mogelijk met één loc analoog te rijden. De constante spanning op de baan hoeft geen probleem te zijn (de loc staat brommend op de baan) aangezien ik ervan uitga dat waar de loc stil staat (bij seinen) de baan stroomloos is. Toch is het maar beter van meetafaan alleen digitaal te rijden (het kost wat meer maar je hebt er ook meer aan).
Mvrgr

Nu dat zou ik maar snel vergeten en achterwege laten, want als je een rokende motor wil, is dat de manier. Zodra de lok stilstaat, gaat de motor binnen de korste keren in rook op. En is voorgoed naar de eeuwigejachtvelden.
NIET DOEN DUS.


Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
« Reactie #16 Gepost op: 24 August 2009, 11:43:40 »
Wim,
Ik begrijp het niet (maar ik heb een technische deuk). Als een baanvak stroomloos is kan er toch niets gebeuren? Toch? Of leidt het rijden met een analoge loc op een digitale baan zonder meer tot het effect dat jij beschrijft als hij stroomloos komt te staan?
Een mens is nooit oud genoeg om te leren en ik wil mijn spullen graag heel houden.

Mvrgr 

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
« Reactie #17 Gepost op: 24 August 2009, 12:35:38 »
In een digitale baan zitten per definitie geen stroomloze delen. Zitten die er wel in dan ben je het paard achter de wagen aan het spannen. Verder wordt de motor tijdens het rijden op lage snelheid ook veels te warm. GEWOON NIET DOEN DUS.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26832
    • Pagina van klaas
Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
« Reactie #18 Gepost op: 24 August 2009, 12:47:56 »
Ik zou het advies van Wim ter harte nemen. In het DCC systeem zit de mogelijkheid ingebakken om met 1 analoge loc op de digitale baan te rijden. Maar daar hoor je de fabrikanten niet meer over, omdat er al te veel locs zijn gesneuveld op deze manier.

Verder ben ik ook van mening dat je analoog en digitaal niet moet mixen. Zeker als je elektrotechnisch niet goed bent onderlegd kom je voor allerlei problemen te staan. Dus mijn advies: ga je digitaal, dan ook helemaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
« Reactie #19 Gepost op: 26 August 2009, 20:37:19 »
Hallo Klaas of Wim.

Hoe kan dit dan werken?

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26832
    • Pagina van klaas
Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
« Reactie #20 Gepost op: 26 August 2009, 21:12:16 »
Jay Jay, kijk eerst eens op mijn website bij digitale spanning naar het DCC formaat.
Daar zie je dat een DCC bit steeds bestaat uit een positieve en een negatieve puls van gelijke lengte. Daarmee bereiken ze dat de gemiddelde spanning nul is, anders gezegd: er is geen gelijkspanningsrest. Een gewone gelijkspanningsmotor zal op deze spanning niet draaien, maar hoogstens een beetje zoemen.

De langste pulsen vormen de logische nul. Die pulsen hebben standaard een lengte van 100 microseconden. Maar dat is een minimum waarde, de nulpulsen mogen ook langer zijn, dat noemen ze "zero-stretching". Als je alleen de nulpulsen aan de positieve zijde langer maakt, dan ontstaat een positief gelijkspanningsaandeel en zal een analoge loc b.v. vooruit rijden. Maak je de negatieve nulpulsen langer, dan ontstaat er een negatief gelijkspanningsaandeel, en zal de analoge loc achteruit gaan rijden.

Voor de digitale locs zal het niks uitmaken, die herkennen de verlengde pulsen nog steeds als een nul.
Dit systeem is vanaf het ontwerp in DCC ingebakken, speciaal met het doel om met 1 analoge loc te kunnen rijden.
Maar het had een onverwacht bijeffect, veel motortjes bleken op de digitale wisselspanning veel meer stroom te trekken dan verwacht werd. Vooral Faulhaber motoren hebben een zo lage zelfinductie dat ze binnen een paar minuten verzengend heet zijn en in rook opgaan. Vandaar dat je de fabrikanten er niet meer over hoort, ze hebben te veel klachten gekregen over uitgefikte motoren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
« Reactie #21 Gepost op: 27 August 2009, 21:04:06 »
Hallo Klaas

Bedankt voor deze begrijpelijke uitleg.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

John18

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re:Analoog & Digitaal tegelijk?
« Reactie #22 Gepost op: 10 September 2009, 21:18:39 »
Hallo

Ik weet wel zeker dat het werkt als je de ene loc via de bovenleiding laat rijden en de digitale loc via de spanning van de rails alleen moet je er dan wel aan denken om de stroomafname egt goed te isoleren van de wielen.

en het werk echt want ik heb het zelf namelijk ook geprobeerd!!

PROBLEEMLOOS!!!