Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 20:24:06
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:05:31
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
Vandaag
om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
Vandaag
om 19:55:54
Mijn-bouw Indonesie
door
Hans K
Vandaag
om 19:44:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
Vandaag
om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte
door
william_2
Vandaag
om 19:08:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 19:01:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
Vandaag
om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Keuze type rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Keuze type rail (gelezen 6115 keer)
Dennis
Gast
Keuze type rail
«
Gepost op:
17 August 2009, 16:35:40 »
Ik heb al jaren 3 module bakken in ruwbouw klaar.
Nu wil ik van de drie bakken een paradebaantje maken voor mijn materieel.
Tevens kan ik dan wat ervaring opdoen met landschaps en rail bouw.
Nu mijn eerste probleem.
Ik heb geen idee wat nu de beste rails om aan te schaffen.
Het hoeft niet de goedkoopste te zijn want ik heb aardig wat kleinserie modellen dus die moeten er ook op kunnen rijden.
De duurste hoeft ook weer niet, ik wil hier eerst wat ervaring mee opdoen.
Graag hoor ik van iemand wat de beste keuze zou zijn.
Grts,
Dennis
Gelogd
Streamliner
Offline
Berichten: 911
Re:Keuze type rail
«
Reactie #1 Gepost op:
17 August 2009, 16:46:54 »
Tillig Elite komt als eerste in mij op. Niet te duur maar wel mooie wissels en rails. En RP25 wielen kunnen zonder problemen over de wissels rijden.
Mvgr Jan Wiebrand
Gelogd
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8243
Lid MSG Haarlemmermeer
Re:Keuze type rail
«
Reactie #2 Gepost op:
17 August 2009, 16:47:17 »
Goed en goedkoop : Piko, daar ben ik mee aan de slag gegaan.
Op mijn oude (nog bestaande) baan gebruik ik Fleischmann profo. Prima spul maar met bedding en dat vond ik niet meer nodig.
Van Roco vond ik de rail wat laag i.v.m. andere merken en de bedding veel te hoog.
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Keuze type rail
«
Reactie #3 Gepost op:
17 August 2009, 17:13:26 »
Als je de ruimte hebt Tillig Elite of Roco Line en dan alleen de slankste variant wissels toepassen. Eventueel Peco al is dat iets minder fraai (geen mooie imitatie spoorstoelen)
Ik zou zeker voor laag profiel spoorstaaf gaan (code 83 of code 75) en voor slanke wissels.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
breitenstein
Offline
Berichten: 86
Re:Keuze type rail
«
Reactie #4 Gepost op:
17 August 2009, 17:32:16 »
Ik heb Tillig Elite in het zichtbare deel van mijn baan en Piko-A-Gleis in het niet zichtbare deel. Naast het feit dat Tillig Elite mooier oogt (lager profiel) heb ik ook de indruk, dat de treinen er geruislozer op rijden. Het leggen van Tillig Flex-rails en wissels gaat vlot. Wel moet je bij de wissels voor een ondervloermotor zorgen (ik gebruik Tortoise). Nadeel is dan de beperkte verkrijgbaarheid.
Casper
Gelogd
Christoph
Offline
Berichten: 3054
Re:Keuze type rail
«
Reactie #5 Gepost op:
17 August 2009, 17:38:53 »
Hallo Dennis,
let op of de RP25 wielen over je wissels kunnen lopen, waarschijnlijk heb je deze wielen wel onder je kleinserie materieel. Bij de Tillig Elite moet dit kunnen, heb er zelf geen ervaringen mee, maar of dit ook bij de code 100 rails van Piko kan weet ik niet. Bij de oude Roco wissels (code 100) heb je ook problemen met de RP25 wielen op wissels.
Groeten,
Christoph
Gelogd
Dennis
Gast
Re:Keuze type rail
«
Reactie #6 Gepost op:
17 August 2009, 18:31:06 »
Heren,
Ik dank u voor de goede tip`s.
Ik ga voor Tillig Elite.
Op Conrad zag ik dat het ook online te bestellen is.
Dus met een beetje geluk heb ik het deze week al binnen.
Ik ga nu eerst eens berekenen wat en hoeveel ik nodig heb.
Grts,
Dennis
Gelogd
Dennis
Gast
Re:Keuze type rail
«
Reactie #7 Gepost op:
17 August 2009, 18:54:13 »
Ik ben nu mijn baanplan aan het tekenen en heb al een idee.
Het wordt een dubbelspoor parade baan met een inhaalspoor.
op module 1 en 3 komt een wissel naar het inhaalspoor.
Het wordt dus een rechte baan met twee wissels.
Welke type wissel raden jullie mij aan, ik neem aan zo slank mogelijk?
Zelf dacht ik aan dit;
http://shop.conrad.nl/modelspoor/modelspoor-rails-railbouw/modelspoor-ho-tillig-rails-elite-code-83/213386.html
Grts,
Dennis
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5538
Re:Keuze type rail
«
Reactie #8 Gepost op:
17 August 2009, 18:56:19 »
Dennis,
De beste rail moet nog worden uitgevonden. Het blijft altijd een compromis. Persoonlijk ben ik voor een laag railprofiel en dan heeft Peco het laagste profiel (uit mijn hoofd 1,9mm). De railstoelen zijn dan wel iets minder, maar na ballasten en roestbruin spuiten zie je daar toch minder van. Een ander nadeel is wel dat volgens mij de bielzen onder de wissels anders liggen dan in Nederland gebruikelijk. Er zijn in elk geval slanke wissels, maar het engels wissel is weer niet slank. De railgeometrie sluit vrij goed aan op het NL dubbelspoor
Dan is er de Roco line. De railhoogte is 2,1mm Die vind ik vooral mooi vanwege zijn slanke wissels, zowel de gewone als de hele en halve engelse wissels. Het is wel weer duurder dan Peco. Het echte nadeel van Roco line is dat de railgeometrie niet klopt. Wat bedoel ik: als je dubbelspoor legt met 2 wissels ertussen dan liggen de sporen veel te ver uit elkaar. Dus voor een modelspoor moet je gaan zagen aan de wissels.
Tillig Elite ken ik niet zo goed, maar wordt wel geprezen, dat het er goed uitziet. Het enige nadeel, dat aan de andere kant weer natuurgetrouw is, is dat de wisseltongen niet scharnieren, maar verbuigen. Zonder wisselaandrijving, die de tongen dus in een van de 2 standen vasthoudt, gaat het niet.
Zelf heb ik als compromis voor een speelbaantje Piko A Gleis gelegd. De hoofdreden daarvoor is dat dit een spoorhoogte van 2,5mm heeft, waardoor ook de treinen uit mijn jeugd er nog op kunnen rijden zonder dat je de flenzen van de wielen hoort ratelen op railstoelen. Doordat het nieuwzilver is (alle voorgaande ook, maar ik was van vroeger Fleischmann modelrail in messing gewend) lijkt het me ook veel minder gevoelig voor vuil.
Ik heb ook nog wel eens een wissel zelfgebouwd van Hobby Ecke Schumacher, maar dat beviel me ook niet.
Samenvattend: als al je materieel dezelfde wielen heeft kun je daar je keus op baseren. Als dat niet zo is dan kom je altijd op een compromis uit. En de rail die je echt wilt qua geometrie, railhoogte, NEM-, RP25- of H0pur wielen kun je meestal alleen maar zelf leggen. En dat is wat mij betreft het grootste nadeel van messing modelbouw: je legt de lat niet alleen hoog voor rollend materieel, maar de rest moet daar ook aan voldoen. Tot nu toe zijn de enigen die dat ook echt doen de mensen van Scalefour, H0pur of Proto 87 en dan vergeet ik vast nog wel iets.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5538
Re:Keuze type rail
«
Reactie #9 Gepost op:
17 August 2009, 18:57:29 »
Dennis,
Qua wissels kun je beter voor 12 of 10 graden gaan.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re:Keuze type rail
«
Reactie #10 Gepost op:
17 August 2009, 18:58:01 »
Hoi Dennis,
Dat is niet slank, dat is standaard, slank zit in de orde van 10graden en kleiner
Helaas met dito lengte
maar goed.
Dit
bijvoorbeeld is 10 graden, lengte is 36 cm.
Er is ook nog een kleinere variant:
Dit
bijvoorbeeld is +- 6.3 graden, lengte is bijna 40 cm.
Gr. Remco.
Gelogd
Dennis
Gast
Re:Keuze type rail
«
Reactie #11 Gepost op:
17 August 2009, 19:04:42 »
Ivo,
Ik snap wat je bedoelt.
Alleen wordt dit geen purist baantje.
Dit wordt puur en alleen om te kijken of ik baanbouw ook leuk vindt en dus de moeite waard vindt van investeren.
Mocht dit lukken en leuk zijn dan ga ik eens verder kijken hoe het beter en mooier kan
, maar bedankt voor de tip`s.
Remco,
Inderdaad dit ziet er veel beter uit.
Dit zal het ook wel worden denk, in combinatie met flexrails.
Mijn inhaalspoor wordt dan wel wat klein, maar ik kan dan altijd later nog een vierde bak als tussenbak invoegen.
Ik ga eens rekenen en bestellen denk ik.
Grts
Gelogd
Dennis
Gast
Re:Keuze type rail
«
Reactie #12 Gepost op:
17 August 2009, 22:19:14 »
Keuze is gemaakt.
Het worden twee wissels 6.3 graden, een linker en een rechter.
Die twee verbinden van 1 spoor het inhaalspoor.
Het buitenste spoor is niet verbonden met het inhaalspoor.
Dit omdat ik anders met de ruimte zit en aangezien het een proef baantje is maakt het mij niet zoveel uit.
Nu nog een vraag;
Kan ik de flexrail direct op de wissel zetten of moet ik daar nog een verloopje op zetten?
Miss een domme vraag, maar ik ben echt een leek hier in
Grts
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re:Keuze type rail
«
Reactie #13 Gepost op:
17 August 2009, 22:23:38 »
Die flex kan er direct op
Gr. Remco.
Gelogd
Dennis
Gast
Re:Keuze type rail
«
Reactie #14 Gepost op:
17 August 2009, 22:26:00 »
Dank, dan kan ik bestellen
Ik zoek mij trouwens wezenloos naar een beschrijving over flexrail leggen op het net.
Volgens mij moet je wat aan de bielzen doen aan het uiteinden.....
Heeft iemand miss een link?
Grts
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Keuze type rail