Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Keuze type rail  (gelezen 6105 keer)

Dennis

  • Gast
Keuze type rail
« Gepost op: 17 August 2009, 16:35:40 »
Ik heb al jaren 3 module bakken in ruwbouw klaar.
Nu wil ik van de drie bakken een paradebaantje maken voor mijn materieel.
Tevens kan ik dan wat ervaring opdoen met landschaps en rail bouw.

Nu mijn eerste probleem.
Ik heb geen idee wat nu de beste rails om aan te schaffen.
Het hoeft niet de goedkoopste te zijn want ik heb aardig wat kleinserie modellen dus die moeten er ook op kunnen rijden.
De duurste hoeft ook weer niet, ik wil hier eerst wat ervaring mee opdoen.

Graag hoor ik van iemand wat de beste keuze zou zijn.

Grts,
Dennis

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Keuze type rail
« Reactie #1 Gepost op: 17 August 2009, 16:46:54 »
Tillig Elite komt als eerste in mij op. Niet te duur maar wel mooie wissels en rails. En RP25 wielen kunnen zonder problemen over de wissels rijden.
Mvgr Jan Wiebrand

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Keuze type rail
« Reactie #2 Gepost op: 17 August 2009, 16:47:17 »
Goed en goedkoop : Piko, daar ben ik mee aan de slag gegaan.
Op mijn oude (nog bestaande) baan gebruik ik Fleischmann profo. Prima spul maar met bedding en dat vond ik niet meer nodig.
Van Roco vond ik de rail wat laag i.v.m. andere merken en de bedding veel te hoog.
Vr. groeten,
Bob

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Keuze type rail
« Reactie #3 Gepost op: 17 August 2009, 17:13:26 »
Als je de ruimte hebt Tillig Elite of Roco Line en dan alleen de slankste variant wissels toepassen. Eventueel Peco al is dat iets minder fraai (geen mooie imitatie spoorstoelen)
Ik zou zeker voor laag profiel spoorstaaf gaan (code 83 of code 75) en voor slanke wissels.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re:Keuze type rail
« Reactie #4 Gepost op: 17 August 2009, 17:32:16 »
Ik heb Tillig Elite in het zichtbare deel van mijn baan en Piko-A-Gleis in het niet zichtbare deel. Naast het feit dat Tillig Elite mooier oogt (lager profiel) heb ik ook de indruk, dat de treinen er geruislozer op rijden. Het leggen van Tillig Flex-rails en wissels gaat vlot. Wel moet je bij de wissels voor een ondervloermotor zorgen (ik gebruik Tortoise). Nadeel is dan de beperkte verkrijgbaarheid.

Casper

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Keuze type rail
« Reactie #5 Gepost op: 17 August 2009, 17:38:53 »
Hallo Dennis,

let op of de RP25 wielen over je wissels kunnen lopen, waarschijnlijk heb je deze wielen wel onder je kleinserie materieel. Bij de Tillig Elite moet dit kunnen, heb er zelf geen ervaringen mee, maar of dit ook bij de code 100 rails van Piko kan weet ik niet. Bij de oude Roco wissels (code 100) heb je ook problemen met de RP25 wielen op wissels.

Groeten,

Christoph

Dennis

  • Gast
Re:Keuze type rail
« Reactie #6 Gepost op: 17 August 2009, 18:31:06 »
Heren,

Ik dank u voor de goede tip`s.
Ik ga voor Tillig Elite.
Op Conrad zag ik dat het ook online te bestellen is.
Dus met een beetje geluk heb ik het deze week al binnen.

Ik ga nu eerst eens berekenen wat en hoeveel ik nodig heb.

Grts,
Dennis

Dennis

  • Gast
Re:Keuze type rail
« Reactie #7 Gepost op: 17 August 2009, 18:54:13 »
Ik ben nu mijn baanplan aan het tekenen en heb al een idee.

Het wordt een dubbelspoor parade baan met een inhaalspoor.
op module 1 en 3 komt een wissel naar het inhaalspoor.
Het wordt dus een rechte baan met twee wissels.
Welke type wissel raden jullie mij aan, ik neem aan zo slank mogelijk?

Zelf dacht ik aan dit;
http://shop.conrad.nl/modelspoor/modelspoor-rails-railbouw/modelspoor-ho-tillig-rails-elite-code-83/213386.html

Grts,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Keuze type rail
« Reactie #8 Gepost op: 17 August 2009, 18:56:19 »
Dennis,

De beste rail moet nog worden uitgevonden. Het blijft altijd een compromis. Persoonlijk ben ik voor een laag railprofiel en dan heeft Peco het laagste profiel (uit mijn hoofd 1,9mm). De railstoelen zijn dan wel iets minder, maar na ballasten en roestbruin spuiten zie je daar toch minder van. Een ander nadeel is wel dat volgens mij de bielzen onder de wissels anders liggen dan in Nederland gebruikelijk. Er zijn in elk geval slanke wissels, maar het engels wissel is weer niet slank. De railgeometrie sluit vrij goed aan op het NL dubbelspoor

Dan is er de Roco line. De railhoogte is 2,1mm Die vind ik vooral mooi vanwege zijn slanke wissels, zowel de gewone als de hele en halve engelse wissels. Het is wel weer duurder dan Peco. Het echte nadeel van Roco line is dat de railgeometrie niet klopt. Wat bedoel ik: als je dubbelspoor legt met 2 wissels ertussen dan liggen de sporen veel te ver uit elkaar. Dus voor een modelspoor moet je gaan zagen aan de wissels.

Tillig Elite ken ik niet zo goed, maar wordt wel geprezen, dat het er goed uitziet. Het enige nadeel, dat aan de andere kant weer natuurgetrouw is, is dat de wisseltongen niet scharnieren, maar verbuigen. Zonder wisselaandrijving, die de tongen dus in een van de 2 standen vasthoudt, gaat het niet.

Zelf heb ik als compromis voor een speelbaantje Piko A Gleis gelegd. De hoofdreden daarvoor is dat dit een spoorhoogte van 2,5mm heeft, waardoor ook de treinen uit mijn jeugd er nog op kunnen rijden zonder dat je de flenzen van de wielen hoort ratelen op railstoelen. Doordat het nieuwzilver is (alle voorgaande ook, maar ik was van vroeger Fleischmann modelrail in messing gewend) lijkt het me ook veel minder gevoelig voor vuil.

Ik heb ook nog wel eens een wissel zelfgebouwd van Hobby Ecke Schumacher, maar dat beviel me ook niet.

Samenvattend: als al je materieel dezelfde wielen heeft kun je daar je keus op baseren. Als dat niet zo is dan kom je altijd op een compromis uit. En de rail die je echt wilt qua geometrie, railhoogte, NEM-, RP25- of H0pur wielen kun je meestal alleen maar zelf leggen. En dat is wat mij betreft het grootste nadeel van messing modelbouw: je legt de lat niet alleen hoog voor rollend materieel, maar de rest moet daar ook aan voldoen. Tot nu toe zijn de enigen die dat ook echt doen de mensen van Scalefour, H0pur of Proto 87 en dan vergeet ik vast nog wel iets.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Keuze type rail
« Reactie #9 Gepost op: 17 August 2009, 18:57:29 »
Dennis,

Qua wissels kun je beter voor 12 of 10 graden gaan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Keuze type rail
« Reactie #10 Gepost op: 17 August 2009, 18:58:01 »
Hoi Dennis,

Dat is niet slank, dat is standaard, slank zit in de orde van 10graden en kleiner :) Helaas met dito lengte :( maar goed.

Dit bijvoorbeeld is 10 graden, lengte is 36 cm.

Er is ook nog een kleinere variant:

Dit bijvoorbeeld is +- 6.3 graden, lengte is bijna 40 cm.

Gr. Remco.

Dennis

  • Gast
Re:Keuze type rail
« Reactie #11 Gepost op: 17 August 2009, 19:04:42 »
Ivo,

Ik snap wat je bedoelt.
Alleen wordt dit geen purist baantje.
Dit wordt puur en alleen om te kijken of ik baanbouw ook leuk vindt en dus de moeite waard vindt van investeren.
Mocht dit lukken en leuk zijn dan ga ik eens verder kijken hoe het beter en mooier kan ;D, maar bedankt voor de tip`s.

Remco,

Inderdaad dit ziet er veel beter uit.
Dit zal het ook wel worden denk, in combinatie met flexrails.
Mijn inhaalspoor wordt dan wel wat klein, maar ik kan dan altijd later nog een vierde bak als tussenbak invoegen.

Ik ga eens rekenen en bestellen denk ik.

Grts

Dennis

  • Gast
Re:Keuze type rail
« Reactie #12 Gepost op: 17 August 2009, 22:19:14 »
Keuze is gemaakt.

Het worden twee wissels 6.3 graden, een linker en een rechter.
Die twee verbinden van 1 spoor het inhaalspoor.
Het buitenste spoor is niet verbonden met het inhaalspoor.
Dit omdat ik anders met de ruimte zit en aangezien het een proef baantje is maakt het mij niet zoveel uit.

Nu nog een vraag;
Kan ik de flexrail direct op de wissel zetten of moet ik daar nog een verloopje op zetten?
Miss een domme vraag, maar ik ben echt een leek hier in ;D

Grts

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Keuze type rail
« Reactie #13 Gepost op: 17 August 2009, 22:23:38 »
Die flex kan er direct op :)

Gr. Remco.

Dennis

  • Gast
Re:Keuze type rail
« Reactie #14 Gepost op: 17 August 2009, 22:26:00 »
Dank, dan kan ik bestellen ;D

Ik zoek mij trouwens wezenloos naar een beschrijving over flexrail leggen op het net.
Volgens mij moet je wat aan de bielzen doen aan het uiteinden.....???
Heeft iemand miss een link?

Grts