Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Bennis
Vandaag om 21:21:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
Mijn geweatherde modellen door Hasenwald
Vandaag om 20:55:01
Aachenau West door NS264
Vandaag om 20:48:32
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door selivio
Vandaag om 19:08:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
  

Auteur Topic: Info gezocht NS 200 SIK lantaarns  (gelezen 17779 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #15 Gepost op: 13 August 2009, 13:18:40 »
wordt je tenminste niet blind als je er in kijkt :-)

En ik moet ook toegeven dat ze meestal ook niet vel branden.

mvg,
Robin

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #16 Gepost op: 13 August 2009, 14:01:27 »
Goed, voor dat de 'spanning' te veel oploopt...  :D

Ik ben er wel uit. Om samen te vatten: grote olielantaarns, later vervangen door kleinere electrische lantaarns, vermoedelijk werkend op een boordspanning van 24 of 48 volt.

Thom, ik begrijp dat een Sikje een 24 volts accu heeft, en waarschijnlijk ook een 28 volts dynamo. Echter dat heb je niet bevestigd, alleen heb je aangegeven dat de Sik een 24V accu heeft. Of zijn er soms 2 accu's in serie geschakeld?

En dan de volgende vraag: (1) welke kleur hadden de lantaarns, en (2) werden dezelfde ook toegepast op een Hippel?

Op de foto van Wim (Sneek) zie ik een paar leuke verlichte lampen. Zover ben ik ook, maar dan met de kleinere electrische variant (zie eerdere foto). Wat het bovenste lantaarntje betreft, persoonlijk vind ik die wat minder geslaagd, omdat je daar het LED'je zie zitten. En die zie je niet in de olielantaarns (of mijn electrische..).

Groet,

Bert

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re:Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #17 Gepost op: 13 August 2009, 19:20:15 »
Als een sik 24V heeft, zal mijn lamp wel van een hippel afkomen, dat weet ik niet. Hier zit in ieder geval een originele 48 (kan ook 45) volt lamp in. Maar dan moet een hippel wel 45-48 volt hebben. Of zoals ook al vermeld misschien 2 accus in serie, of wat ook nog kan, een transformator/omvormer.

Maar ook op de hippel zaten de electrische lampen, zeg maar dat vanaf 1960-70 de olielampen steeds minder voorkwamen, voor die tijd, 1935-1960 kunnen er altijd olielampen bijgestaan hebben. Elke lok moest 3 lampen bij zich hebben, hoe dat later (sik en hippel) geweest is, weet ik niet, kan mij zo voorstellen dat er meer (4) op de lok gestaan hebben, waarschijnlijk dan 3 electrische en 1 olie.

De lampen waren allemaal zwart, met de rand gepoetst koper. Maar hoe later in de tijd (vanaf 1950), hoe minder er gepoetst werd, en dus alles zwart was.


Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re:Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #18 Gepost op: 13 August 2009, 21:55:10 »
Goed, voor dat de 'spanning' te veel oploopt...  :D

Ik ben er wel uit. Om samen te vatten: grote olielantaarns, later vervangen door kleinere electrische lantaarns, vermoedelijk werkend op een boordspanning van 24 of 48 volt.

Thom, ik begrijp dat een Sikje een 24 volts accu heeft, en waarschijnlijk ook een 28 volts dynamo. Echter dat heb je niet bevestigd, alleen heb je aangegeven dat de Sik een 24V accu heeft. Of zijn er soms 2 accu's in serie geschakeld?
Vaak staan er tegenwoordig twee vrachtwagen accu´s in serie in, 2x 12 volt dus.
Spanning word inderdaad bijgeladen door 1 hulpgenerator, en die zal inderdaad iets van 28 volt leveren dus.

Een bakkie heeft een stuk meer van dezelfde accu´s, ik geloof een stuk of 8
waardoor deze een batterijspanning heeft van 96 volt.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re:Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #19 Gepost op: 14 August 2009, 09:21:10 »
Twee vrachtwagen accu's in serie, das dan 48V.......

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re:Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #20 Gepost op: 14 August 2009, 12:28:54 »
Twee vrachtwagen accu's in serie, das dan 48V.......
Nee, want die accu´s zijn gewoon 12 volt per stuk, vrachtwagens zijn ook maar 24 volt...  ;)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #21 Gepost op: 14 August 2009, 22:01:31 »
Ok, even een inforondje gedaan bij een leverancier..

Er van uit gaande dat het een lood-accu is, bestaat deze uit losse cellen die in een bak zijn geplaatst. De meest gebruikte variant is dan 6 cellen (voor een 12 Volts accu), of 12 cellen (voor een 24 volts accu).

Serieschakeling van 2x een 12 volts accu komt ook voor, zij het dat dan beter een 24 volts accu gebruikt kan worden omdat serieschakeling eisen stelt aan de gebruikte accu's.

Ben benieuwd wat er in een Sik zit.

Groeten,

Bert

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #22 Gepost op: 16 August 2009, 00:22:38 »
Een Sik heeft heden ten dage twee accu's van 12 volt, samen dus 24. Vroeger zal er ongetwijfeld iets veel groters in gezeten hebben, gezien het formaat van de accubak en de stand der techniek in 1934. Ze worden gevoed uit de accu's, die bij werkende dieselmotor worden bijgeladen.

Inderdaad, de 201-212 zijn afgeleverd met alleen olielampen, daarna (meteen?) ook met electrische verlichting. Tot in de jaren '60 werden ook olielantaarns gebruikt. De mini-pitjes kwamen pas in de jaren '80 geloof ik.

Tot slot, de bakkies. DER 600 hebben een boordspanning van 72 volt (6x 12 volt). Hoe je dus aan die 45-48 volt komt is me nog een beetje een raadsel, al ken ik de locs niet tot in detail, dan zou ik de schema's erbij moeten pakken.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #23 Gepost op: 16 August 2009, 16:27:09 »
Heb zelf 2 1,8 mm LED's gebruikt voor m'n Sik. Ik kon nog net 2 elco's kwijt om te voorkomen dat de verlichting zou knipperen>



Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

guest7823

  • Gast
Re:Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #24 Gepost op: 16 August 2009, 18:46:41 »
24 <-> 48 volt. Dit is een truc die vaker werd toegepast. Volgens mij werd bij seinverlichting de zelfde truc toegepast. Een 48 volt lamp die je op 24 volt laat brand geeft wel minder licht (maar daar kan je rekening mee houden en een goede reflector vermag ook veel), het belangrijkste is echter dat een 48 volt lamp op 24 volt ongeveer het eeuwige leven heeft.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #25 Gepost op: 27 August 2009, 14:14:21 »
Even een paar feitjes

Sikken zijn afgeleverd met nikkel ijzer batterijen en dat neemt ongeveer twee keer zoveel ruimte in beslag als de nu gebruikte loodaccus (vrachtwagen accus) dus vandaar de grotere accu kast

Een 500/600 heeft een accu startset van 72 volt nikkel ijzer, samengesteld uit losse cellen van 1,2 volt. Om de verlichting spanning te krijgen takt men simpelweg met een losse draad op het set de hoeveelheid benodigde spanning af. Dus 1 draad bij de accuscheider, en 1 draad zo ongeveer bij cel nummer 20.

Voor een verlichting spanning van 48 volt is het simpelweg de aftak draad verplaatsten.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #26 Gepost op: 23 December 2013, 09:54:40 »
Goedemorgen,

Ik warm even een draadje uit 2009 op. Ik ben op zoek naar een maatschets of tekening van de oude 45 volt elektrische lantaarns zoals die vroeger op de Sik en de 500/600 zijn gebruikt. of, voor mijn part een benadering van de lengte en de hoogte. Dan reken ik de rest wel uit met behulp van foto's. Iemand met een goed archief in de zaal?  :)

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #27 Gepost op: 23 December 2013, 11:49:52 »

kan hem thuis opmeten, als je deze bedoeld??
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #28 Gepost op: 23 December 2013, 12:17:39 »
Hoi Edwin,

Volgens mij is dat hem helemaal! Top wanneer je hem wilt opmeten. Ik post het tekeningetje dan wel weer, dan hebben we er allemaal wat aan.

Hartelijke groet, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Info gezocht NS 200 SIK lantaarns
« Reactie #29 Gepost op: 25 December 2013, 11:30:20 »










Alleen de stalen voet, de staander zeg maar, die heb ik er niet bij.

Maar philotrain heeft de sik lantaarns ook (gehad), de olie loklampen hebben ze nog wel
Is toch veel mooier, zo'n olielamp....
« Laatst bewerkt op: 25 December 2013, 13:16:22 door guest7823 »
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/