Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door kees5
Vandaag om 20:15:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:12:39
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 20:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:42:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 17:55:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54

Auteur Topic: Bad Durkheim - (Baanplan H0)  (gelezen 6068 keer)

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: "Bad Durkheim" (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 11 August 2009, 22:51:28 »
... Ik weet dat het krap is, maar het is niet anders

Hoi BR628,

Ik ben het eigenlijk wel met Sander eens, sterker nog, het lijkt me persoonlijk niet 'wat krap', maar 'te krap'. :(
20 cm lijkt misschien nog heel wat, maar ik zou je adviseren: pak eens een stuk karton (van een ouwe doos ofzo), knip daar een strook van 20 cm breed uit, en probeer je daar eens een aantal keer 'doorheen te wurmen'. En denk dan niet te snel: dat lukt me nog wel. Maar realiseer je ook dat je d'r straks langs wilt met iets in je handen, met een wat dikkere trui aan dan met het weer van vandaag nodig is, en dat je dan nog steeds niet wilt dat je de bomen of treinen in je kleren blijven hangen...  :-\

Net als bij veel andere dingen geldt ook bij modelspoor vaak: 'minder is meer'.
Maar het is een leuk baanplan. Om zoveel mogelijk hiervan te handhaven: Zou je niet kunnen overwegen (aangezien je toch handmatig wilt rijden, en dus met weinig treinen tegelijk), om de dubbelsporige baan te vervangen door een enkelsporige? Dan kunnen de beide spiralen een stuk smaller, en krijg je ineens een stuk meer loop- en bedieningsruimte tussen de baan.

Dit is niet bedoeld om je te ontmoedigen. Maar nu alles nog op tekening staat is het makkelijk te wijzigen. Als er een heel onderstel voor je baan staat, wordt het al een stuk lastiger.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #16 Gepost op: 11 August 2009, 23:23:51 »
Leuk baanplan! Ik zou de tunnelingangen bij de spiralen iets meer doorschuiven zodat je de bogen iets minder ziet) met name de scherpe knikken van lange personenwagens. Je kunt bij het middenstuk een stukje  schaduwstationspoor in het zicht brengen(de bergwand lekker stijl)
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

BR628

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 12 August 2009, 09:45:58 »
Hoi BR628,

Ik ben het eigenlijk wel met Sander eens, sterker nog, het lijkt me persoonlijk niet 'wat krap', maar 'te krap'. :(
20 cm lijkt misschien nog heel wat, maar ik zou je adviseren: pak eens een stuk karton (van een ouwe doos ofzo), knip daar een strook van 20 cm breed uit, en probeer je daar eens een aantal keer 'doorheen te wurmen'. En denk dan niet te snel: dat lukt me nog wel. Maar realiseer je ook dat je d'r straks langs wilt met iets in je handen, met een wat dikkere trui aan dan met het weer van vandaag nodig is, en dat je dan nog steeds niet wilt dat je de bomen of treinen in je kleren blijven hangen...  :-\

Net als bij veel andere dingen geldt ook bij modelspoor vaak: 'minder is meer'.
Maar het is een leuk baanplan. Om zoveel mogelijk hiervan te handhaven: Zou je niet kunnen overwegen (aangezien je toch handmatig wilt rijden, en dus met weinig treinen tegelijk), om de dubbelsporige baan te vervangen door een enkelsporige? Dan kunnen de beide spiralen een stuk smaller, en krijg je ineens een stuk meer loop- en bedieningsruimte tussen de baan.

Dit is niet bedoeld om je te ontmoedigen. Maar nu alles nog op tekening staat is het makkelijk te wijzigen. Als er een heel onderstel voor je baan staat, wordt het al een stuk lastiger.

Groets, Hans

Hi Hans
Ik zal er nog eens gaan kijken wat betreft de ruimte van 20cm. Maar als ik enkelspoor zou overwegen,  kan ik daar wel daar wel het materiaal wat in deze startset zit “ Roco 41258 „Roland“ “ laten rijden? Lijkt me een beetje raar gezicht, of vergis ik me daar nu in.

BR628

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 12 August 2009, 09:53:51 »
Leuk baanplan! Ik zou de tunnelingangen bij de spiralen iets meer doorschuiven zodat je de bogen iets minder ziet) met name de scherpe knikken van lange personenwagens. Je kunt bij het middenstuk een stukje  schaduwstationspoor in het zicht brengen(de bergwand lekker stijl)

Hai e_p,

de bogen bij het spiraal, linksboven, wat je nog in het zicht ziet zijn R5 en R6. Daar lijken ze me wel mooi door heen te gaan. Het middenstuk bedoel je de smallekant rechts?

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #19 Gepost op: 12 August 2009, 13:23:34 »
Hi Hans
... kan ik daar wel daar wel het materiaal wat in deze startset zit “ Roco 41258 „Roland“ “ laten rijden? Lijkt me een beetje raar gezicht, of vergis ik me daar nu in.

Wat mij betreft zou dat best kunnen, maar er zullen anderen zijn die dat wellicht heftig met mij oneens zijn, omdat dit wellicht niet conform de werkelijkheid is.
Ik weet nl. niet of het traject dat de Roland destijds reed alleen dubbelsporig was of dat er misschien ook stukken enkelspoor tussen zaten.  ::)

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #20 Gepost op: 12 August 2009, 14:29:47 »
Hai e_p,

de bogen bij het spiraal, linksboven, wat je nog in het zicht ziet zijn R5 en R6. Daar lijken ze me wel mooi door heen te gaan. Het middenstuk bedoel je de smallekant rechts?

Ja en ja, zie bijgaand plaatje. Het stukje spoor van het schaduw station in het zicht maakt het misschien toch wel te druk. Beetje Marklinbaan magazine. Less is more enzo.

Dubbelspoor lijkt voor de hand te liggen, maar dat kan na de tunnelingang enkelspoor worden, kun je voor de ruimte winst een enkelsporige spiraal maken. Of spiraal met scherpere bogen met een stukje recht er tussen voor de lengte.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/C4HXxSe1jyNlAp0AMIbGhg?feat=directlink
« Laatst bewerkt op: 12 August 2009, 14:32:29 door e_p »
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #21 Gepost op: 12 August 2009, 14:45:25 »
Hallo BR628,

Ik ben zo vrij geweest om je baan plannen te veranderen en wel als volgt,

1. van het schaduw station de onderste cirkel meer naar rechts brengen dan wordt de baan wel wat ingekort.

2. van de zicht baan het station meer naar de achtergrond plaatsen en de sporen aan weerszijde verleggen uiteraard en ook 
    de onderste gedeelte van de baan die boven de cirkel ligt die moet ook worden ingekort zie de rode cirkels

https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZICHTBAAR_a.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCHADUW_a_1.jpg

Dan heb je toch iets meer ruimte om tussen de beide spiralen door te lopen.

Met vriendelijke groet,
Marc
« Laatst bewerkt op: 12 August 2009, 15:28:48 door IPIO'er »
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

BR628

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 12 August 2009, 16:08:10 »
Hallo BR628,

Ik ben zo vrij geweest om je baan plannen te veranderen en wel als volgt,

1. van het schaduw station de onderste cirkel meer naar rechts brengen dan wordt de baan wel wat ingekort.

2. van de zicht baan het station meer naar de achtergrond plaatsen en de sporen aan weerszijde verleggen uiteraard en ook 
    de onderste gedeelte van de baan die boven de cirkel ligt die moet ook worden ingekort zie de rode cirkels

https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZICHTBAAR_a.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCHADUW_a_1.jpg

Dan heb je toch iets meer ruimte om tussen de beide spiralen door te lopen.

Met vriendelijke groet,
Marc
Hallo IPIO'er
1.   van het schaduw station de onderste cirkel meer naar rechts brengen dan wordt de baan wel wat ingekort.

Dan  wordt het zichtbare gedeelte onderin wel wat korter inderdaad, (Heb het al geprobeerd in het ontwerp)maar dan komt de boog wat rechtsonderin uit de “tunnel” komt en naar de spiraal linksonderin gaat niet mooi vloeiend te liggen. Dat gedeelte is in mijn gedachten een stuk paradebaan. Maar wat  e_p  al aangaf om de tunnelingangen iets verder door te laten schuiven voor de spiraal onderin ga ik wel toepassen.

Mmm dat gaat vind ik ten kostte van de scenery achter het station en verder rechts. De huizen heb ik allemaal al, en om nog meer huizen te laten vervallen, vind ik weer zonde van het geld wat ik er in heb gestoken. Ik hou al wat aardig over, wat ik niet kan plaatsen.

Maar bedankt voor de tips/suggesties

Groeten BR628

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 17 August 2009, 14:09:04 »
Voor maarten van der burgt: maar als je kunt aangegeven waar ik misschien overgangswissels kan plaatsen, zal ik kijken wat ik er mee kan doen.

Wat zou je willen ? Van de binnenbaan naar de buitenbaan (en terug) of van de buitenbaan naar de binnenbaan (en terug) ?? Elk kost 4 wissels extra.
Je gebruikt al een aantal meegebogen wissels, dus het plaatsen van extra meegebogen wissels zal de perronlengtes niet verminderen, bij een goede plaatsing. Bovendien kun je minstens 1 stel wissels in de tunnel leggen, zowel aan de ene kant van het station als aan de andere kant, dus 4 onzichtbaar maken.
Nog een andere vraag is welke sporen je extra wilt kunnen bereiken.  Allemaal ? Dan dus helemaal voor de wisselstraat van het station beginnen. In een ander geval zou een plaatsing dichterbij het station kunnen.

Aangezien ik geenontwerpprogramma heb kan ik je niet laten zien wat ik bedoel, maar enige nadere informatie van jou zou kunnen helpen. Ook een groter plaatje (via privemail) en aanduiding van spoornummers / blokken zou zeer gewenst zijn.

Groet, Maarten

BR628

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 17 August 2009, 18:51:30 »
Wat zou je willen ? Van de binnenbaan naar de buitenbaan (en terug) of van de buitenbaan naar de binnenbaan (en terug) ?? Elk kost 4 wissels extra.
Je gebruikt al een aantal meegebogen wissels, dus het plaatsen van extra meegebogen wissels zal de perronlengtes niet verminderen, bij een goede plaatsing. Bovendien kun je minstens 1 stel wissels in de tunnel leggen, zowel aan de ene kant van het station als aan de andere kant, dus 4 onzichtbaar maken.
Nog een andere vraag is welke sporen je extra wilt kunnen bereiken.  Allemaal ? Dan dus helemaal voor de wisselstraat van het station beginnen. In een ander geval zou een plaatsing dichterbij het station kunnen.

Aangezien ik geenontwerpprogramma heb kan ik je niet laten zien wat ik bedoel, maar enige nadere informatie van jou zou kunnen helpen. Ook een groter plaatje (via privemail) en aanduiding van spoornummers / blokken zou zeer gewenst zijn.

Groet, Maarten

Hoi Maarten...

Bedankt voor het aanbod.. maar heb besloten om het zo te laten. Het bevalt me wel zoals die nu is.
Het kamertje is inmiddels leeg, materiaal is besteld. Dus binnenkort laat ik me kunsten zien, en zal wel een nieuw draadje maken.

Allemaal bedankt voor de tips/suggesties