... Ik weet dat het krap is, maar het is niet anders
Hoi BR628,Ik ben het eigenlijk wel met Sander eens, sterker nog, het lijkt me persoonlijk niet 'wat krap', maar 'te krap'. 20 cm lijkt misschien nog heel wat, maar ik zou je adviseren: pak eens een stuk karton (van een ouwe doos ofzo), knip daar een strook van 20 cm breed uit, en probeer je daar eens een aantal keer 'doorheen te wurmen'. En denk dan niet te snel: dat lukt me nog wel. Maar realiseer je ook dat je d'r straks langs wilt met iets in je handen, met een wat dikkere trui aan dan met het weer van vandaag nodig is, en dat je dan nog steeds niet wilt dat je de bomen of treinen in je kleren blijven hangen... Net als bij veel andere dingen geldt ook bij modelspoor vaak: 'minder is meer'.Maar het is een leuk baanplan. Om zoveel mogelijk hiervan te handhaven: Zou je niet kunnen overwegen (aangezien je toch handmatig wilt rijden, en dus met weinig treinen tegelijk), om de dubbelsporige baan te vervangen door een enkelsporige? Dan kunnen de beide spiralen een stuk smaller, en krijg je ineens een stuk meer loop- en bedieningsruimte tussen de baan.Dit is niet bedoeld om je te ontmoedigen. Maar nu alles nog op tekening staat is het makkelijk te wijzigen. Als er een heel onderstel voor je baan staat, wordt het al een stuk lastiger.Groets, Hans
Leuk baanplan! Ik zou de tunnelingangen bij de spiralen iets meer doorschuiven zodat je de bogen iets minder ziet) met name de scherpe knikken van lange personenwagens. Je kunt bij het middenstuk een stukje schaduwstationspoor in het zicht brengen(de bergwand lekker stijl)
Hi Hans... kan ik daar wel daar wel het materiaal wat in deze startset zit “ Roco 41258 „Roland“ “ laten rijden? Lijkt me een beetje raar gezicht, of vergis ik me daar nu in.
Hai e_p,de bogen bij het spiraal, linksboven, wat je nog in het zicht ziet zijn R5 en R6. Daar lijken ze me wel mooi door heen te gaan. Het middenstuk bedoel je de smallekant rechts?
Hallo BR628,Ik ben zo vrij geweest om je baan plannen te veranderen en wel als volgt,1. van het schaduw station de onderste cirkel meer naar rechts brengen dan wordt de baan wel wat ingekort.2. van de zicht baan het station meer naar de achtergrond plaatsen en de sporen aan weerszijde verleggen uiteraard en ook de onderste gedeelte van de baan die boven de cirkel ligt die moet ook worden ingekort zie de rode cirkelshttps://images.beneluxspoor.net/bnls/ZICHTBAAR_a.jpghttps://images.beneluxspoor.net/bnls/SCHADUW_a_1.jpgDan heb je toch iets meer ruimte om tussen de beide spiralen door te lopen.Met vriendelijke groet, Marc
Voor maarten van der burgt: maar als je kunt aangegeven waar ik misschien overgangswissels kan plaatsen, zal ik kijken wat ik er mee kan doen.
Wat zou je willen ? Van de binnenbaan naar de buitenbaan (en terug) of van de buitenbaan naar de binnenbaan (en terug) ?? Elk kost 4 wissels extra.Je gebruikt al een aantal meegebogen wissels, dus het plaatsen van extra meegebogen wissels zal de perronlengtes niet verminderen, bij een goede plaatsing. Bovendien kun je minstens 1 stel wissels in de tunnel leggen, zowel aan de ene kant van het station als aan de andere kant, dus 4 onzichtbaar maken.Nog een andere vraag is welke sporen je extra wilt kunnen bereiken. Allemaal ? Dan dus helemaal voor de wisselstraat van het station beginnen. In een ander geval zou een plaatsing dichterbij het station kunnen.Aangezien ik geenontwerpprogramma heb kan ik je niet laten zien wat ik bedoel, maar enige nadere informatie van jou zou kunnen helpen. Ook een groter plaatje (via privemail) en aanduiding van spoornummers / blokken zou zeer gewenst zijn.Groet, Maarten