Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:04:58
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Raakt de economische crisis jouw hobby ?  (gelezen 14012 keer)

Reggy

• Offline Offline
Raakt de economische crisis jouw hobby ?
« Gepost op: 11 August 2009, 10:42:13 »
Hallo
Nu het slecht gaat met alles en bijna iedereen vraag ik mezelf af hoe het bij jullie gaat.
Bij mij gaat het nadat ik bijna een jaar geleden mijn baan kwijt raakte en tot op heden nog geen nieuwe heb kunnen vinden slecht met de hobby, de gehele zaak ligt op z'n gat het enige wat door gaat is het draaien van de club waarmee we op 5 en 6 september in Middelburg weer te bewonderen zijn en gelukkig maar want anders had ik al helemaal niets meer(waar een club niet goed voor kan zijn)

Hans

Dennis.

• Offline Offline
    • De Hoekselijn
Re:Raakt de economische crisis jouw hobby ?
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2009, 11:12:17 »
Hoi Hans,

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het feit of je werk hebt of niet. Als je op dit moment zonder baan zit komt de crisis bij die mensen persoonlijk hard aan, maar als je werk hebt (en houd) valt het denk ik wel mee. De lonen stijgen dan wel niet of nauwelijks, maar de inflatie staat ook historisch laag.
Op mijn hobby heeft de crisis toch wel enig effect, omdat ik wat meer geld opzij leg, financieër ik op het moment m'n meeste nieuwe aankopen met verkoop van modellen die ik overbodig vind via Marktplaats.

Groeten Dennis

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2009, 11:51:33 »
Gelukkig hebben wij niet echt last van mindere tijden het gaat als een trein, niet aan te slepen onze spullen.
Wat betreft de uitgave voor de hobby, die is dit jaar aanzienlijk minder en dit ligt voornamelijk aan dat er niet echt is voor mijn gading bij zit.
groetjes Dion

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2009, 12:55:08 »
Gelukkig nog niet teveel rechtstreeks van de crisis gevoelt. Hebben dan ook geluk dat wij op vele fronten actief zijn met het bedrijf en het minder gaan op  bepaalde sectoren dan weer gecompenseerd  wordt door een stijging  in andere takken.Wel helaas vele collega's en relaties in de  havensector en prive sfeer hun job zien verliezen dus in je achterhoofd  blijft het wel meespelen en verlies je het toch niet uit je hoofd maar direct  maak ik me nog geen zorgen.  Uitgaven voor de modeltreinen....  wat meer  niet gebruikte spullen verkocht en hierdoor  gericht nieuwe zaken aangekocht dus beetje vestzak/broekzak.   

Maandje of 2  op 4/5 moeten gaan werken zou ik persoonlijk nu ook niet erg vinden....... heb ik tenminste een beetje  tijd om weer eens wat  aan de  hobby te gaan doen.   Is al zo erg nu dat ik zelfs 2 x  uit verlof moet terugkomen om snel even naar Frankrijk te moeten voor  enkele meetings.     Moet het  alleen nog verkocht krijgen aan mijn vrouwwant die weet nog  van niets   ;D

Peter
Petdig1

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2009, 13:17:19 »
Ik ben vorig jaar ook mijn baan kwijtgeraakt, maar dat kwam omdat ik in de VUT rolde. Dus je mag mij gerust een geluksvogel noemen. Financiëel heb ik persoonlijk nog niks van de recessie gemerkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2009, 14:10:34 »
Het is relatief. Het is maar aan welke kant van het lijntje sta je.
Ik persoonlijk heb er ongelooflijk de pest aan om nog steeds naar het werk te gaan.
Had er allang mee willen stoppen. Enkele warhoofden in den haag, die niet gehinderd werden door enige kennis terzake, vonden zij dat het beter was dat ik na mijn 62 ste tot aan het pensioen (en lieven nog langer)door moest werken. Voor dat tegen de zin in doorwerken krijg de werkgever zelfs een premie??
Ik wil stoppen om plaats te maken voor een jonger iemand, maar helaas kan en mag dat gewoon niet.
In die zin gaat het slecht met mij.
ps, op 8-8-2009 het feit gevierd dat ik op die dag 48 jaar geleden begonnen ben met mijn zeemans loopbaan. Ik heb mijn portie wel gehad!

SK
« Laatst bewerkt op: 11 August 2009, 16:45:44 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2009, 14:20:27 »
Ik heb gelukkig nog heel leuk werk. Nou ja, werk... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2009, 15:50:24 »
Tja, of er nu een crisis is of niet, er zijn zoveel redenen waardoor je persoonlijke financien er ineens een stuk minder rooskleurig uit kunnen gaan zien.

Begin dit jaar ben ik van baan veranderd, ik was er flauw van 10-12 uur op een dag te werken met daarbij nog de telefoondienst eens in de zoveel tijd, dan ook werken op zaterdag en allerhande klussen. Omdat de overuren keurig werden uitbetaald kon ik dan wel met een glimlach mijn salarisstrook bekijken en met een nog grotere glimlach mijn spaarrekening bijvullen. Bij zoeken naar nieuwe baan 2 aanbiedingen gekregen (dus wat dat betreft niks van de crisis gemerkt) en het leukste gekozen. 2 ploegen, in vroeg-laat roulatie. Je werkt 8 uur met 2 x een half uur pauze, en overuren, ach met een uur per week is het wel bekeken. Hoger brutosalaris, maar dus geen overuren meer, dus netto minder dan voorheen. Had ik er graag voor over en ingecalculeerd als ik kijk naar het werk an sich en de vele uren vrije tijd die ik nu heb.
So far so good. Vorig jaar mei kocht ik een voor mij nieuwe auto, en was in de gelukkige omstandigheid deze zo te kunnen betalen van mijn spaargeld. Je rekent er dan op dat je er toch wel 5 a 6 jaar mee kunt doen, maar afgelopen juni was het helaas over en uit. Moest te veel aan gebeuren, onder andere een motorisch probleem wat met een dure reparatie nog niet eens gegarandeerd verholpen kon worden, en daar kwamen nog verschillende normale slijtage-onderdelen bij (o.a. banden, distributieriem, schokdemper etc) en was de airco ook naar de ballebiesjes.
Overigens hoorde ik (altijd achteraf) ook andere mindere verhalen van de garage waar ik deze auto had gekocht.
Heb dus weer een nieuwe auto moeten kopen, en gelukkig kon dat ook nog het spaargeld, maar het niveau is nu precies 0 en de rest houdt ook al niet over en het duurt nu dus wat langer voordat je weer redelijk op niveau bent.
Geen korte vakantie dit jaar naar de Loreley, ook niet de telezoom-lenz voor mijn DSR-camera en budget modelspoor ook gekrompen.

Maar ben voor zover ik weet gezond dus zal het wel redden.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2009, 16:00:51 »
...op 8-8-2009 het feit gevierd dat ik op die dag 48 jaar geleden begonnen ben met mijn zeemans loopbaan. Ik heb mijn portie wel gehad!
48 jaar? Dan wordt het inderdaad hoog tijd dat ze je een flinke trap onder je kont geven, met nog een grote zak ducaten er achteraan. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2009, 16:16:53 »
Die zak ducaten zal niet nodig zijn, hij wil toch al weg? Dan hoef je toch geen geld mee te geven? Dat is hier precies het omgekeerde... ;D

@ Arjan, wat heb je in hemelsnaam voor hok gekocht dan???
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2009, 16:36:14 »
Ik had het laatste type Mazda 323F, nu het type Mazda 323 wat daarna kwam, voor de Mazda3.

Kan me met mijn 2 meter nu eenmaal niet in een Panda van 200 euro proppen, en al helemaal niet als je je auto dagelijks nodig hebt.

Was een geval van domme en dure pech, helaas.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Joost.

• Offline Offline
    • Foto Website
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2009, 16:38:07 »
Ligt er geheel aan in welke sector je werkzaam bent en als wat.
Hier gaat het niet geweldig met een moeder in de bouw(bedrijf zal stoppen per 1 Januari 2010) en een vader die ook actief is in de bouw.

Daar ligt nu werkelijk alles op zn gat, er word gewoon niet meer gebouwd en er komen geen opdrachten binnen.
Persoonlijk vind ik de crisis voor een groot deel aangepraat. Oke niet alles maar waarom zou de 'normale' burger die het dit jaar gemiddeld 10% beter heeft dan vorig jaar minder uitgeven?

Gr Joost

Camickaeze

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 August 2009, 17:23:59 »
Ik heb een eigen bedrijf in de automatisering, maar niet voor lang meer! Na een zwaar teruglopende klantentoevoer (- 90% sinds februari) moeten we er helaas de stekker uit trekken.. Het is hard buffelen voor heel weinig geld en dat breekt je op! Lichamelijk ben ik op, psychisch ben ik op en ook financieel ben ik op!

Helaas, maar de crisis heeft ons hard geraakt. Wat ik nu ga doen weet ik niet, waars. een jaartje dom werk in loondienst doen en als mijn vriendin klaar is met de studie verkassen richting Suriname! Niet dat daar een financiele voldoening te behalen is (vrees ik), maar in ieder geval altijd lekker weer!  (y)
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 August 2009, 17:38:01 »
Ligt er geheel aan in welke sector je werkzaam bent en als wat.
Hier gaat het niet geweldig met een moeder in de bouw(bedrijf zal stoppen per 1 Januari 2010) en een vader die ook actief is in de bouw.

Daar ligt nu werkelijk alles op zn gat, er word gewoon niet meer gebouwd en er komen geen opdrachten binnen.
Persoonlijk vind ik de crisis voor een groot deel aangepraat. Oke niet alles maar waarom zou de 'normale' burger die het dit jaar gemiddeld 10% beter heeft dan vorig jaar minder uitgeven?

Gr Joost

ME vaders bouwbedrijf is dit jaar 2x zo groot geworden. Die hebben nu werk teveel.
Die zit alleen in renovatie ed. niet in nieuwbouw.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 11 August 2009, 17:43:09 »
Ik wilde eigenlijk direct reageren op die degenererende uitspraak van dom loonslaven werk. Gelukkig heb ik mij bedacht en heb ik het onderstaande maar niet verstuurd.

"Dat heb je met die snelle IT ertjes. Dachten in korte tijd heel snel rijk te kunnen worden, voelde zich boven Jan Modaal verheven, studeerden op kosten van de loonslaven maar wilde daar absoluut niet toebehoren. Loondienst he hoe haal je het in je hoofd.
Ja hoogmoed komt uit eindelijk toch........"

Ben blij dat ik dit niet geschreven heb

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.