Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 16:33:16
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile
door
bellejt
Vandaag
om 16:30:43
gangelt uithulp verkoop stand
door
dennie
Vandaag
om 15:44:26
Piko blauwe 1000
door
Pauldg
Vandaag
om 15:37:34
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jelmer
Vandaag
om 15:35:39
Modelbaan Beltheim.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:31:54
Rondom Charlois
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:26:50
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Mispoes
Vandaag
om 15:25:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Daan!
Vandaag
om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:15:19
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:11:58
Piko 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 13:24:22
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:37:27
Kersttrein
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 12:29:22
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54)
door
Huup
Vandaag
om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
RodeDuivel
Vandaag
om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken
door
orientexpress
Vandaag
om 10:06:20
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
bask185
Vandaag
om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen (gelezen 4846 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3881
Modelleisenbahner mit Volldampf
DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Gepost op:
07 August 2009, 15:12:54 »
Tot aan het einde van de jaren '80 gebruikte de DB (en trouwens ook de DR) olielampen als sluitsein.
In H0 zijn deze lampen o.a. verkrijgbaar bij Weinert, maar Tams Elektronica levert ze in de vorm van een op maat gemaakte LED.
Een setje van 2 lampen, inclusief, 2 SMD-weerstanden, zijn o.a. verkrijgbaar via Conrad; bestelnr. 242122-89 voor € 19,99.
Op diverse rijtuigen en goederenwagens heb ik het setje al ingebouwd, het ziet er natuurgetrouw uit.
Onlangs was een Roco-rongenwagen Rlmms58 (of een Kbs zo u wilt) aan de beurt. Deze wagens hebben een metalen bodem en lopen daardoor geweldig. Daarmee is een goede stroomafname verzekerd. Met behulp van slepers op beide assen, 0,5mm wikkeldraad en wat geduld is het weer gelukt.
Onderstaand een paar plaatjes;
De printjes met de weerstanden vinden een plekje tussen de remleidingen onder de wagen.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Erwin Schuurman
Offline
Berichten: 642
Jaah Mevrouw....Scheurgras..
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #1 Gepost op:
07 August 2009, 17:26:30 »
Naais! Je zit wel een beetje in de sluitsein/knippelbolmodus he?
Maareh, nou ben je toch wel altijd verplicht om deze wagen als laatste in je trein te hangen? Of frot je er nog een functiedecoder in?
Gr,
Erwin
Gelogd
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"
sneek
Offline
Berichten: 3881
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #2 Gepost op:
07 August 2009, 19:35:18 »
Nee, gewoon laatste wagen in een trein. Tenzij ik een Preiser-lampenistje vind, die steeds met die lantaarns wil sjpuwen...
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Erwin Schuurman
Offline
Berichten: 642
Jaah Mevrouw....Scheurgras..
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #3 Gepost op:
07 August 2009, 20:14:03 »
Neu, denk ut niet, ze zijn nogal lui daar in Wilhelmshaven
Gelogd
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"
Sven Kerkvliet
Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #4 Gepost op:
07 August 2009, 20:31:08 »
Hoi,
Onder nummer 5069 vind je deze sluitseinen ook bij de firma Viessmann.
Mocht de stroomafname bij een tweeassige wagen nou niet zo geweldig zijn kun je overwegen om (via een stroomvoerende koppeling) de voorlaatste wagen hierbij te betrekken. Dan heb je gegarandeerd geen knipperbollen (meer)...
Groet,
Sven
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3881
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #5 Gepost op:
08 August 2009, 01:03:28 »
deze wagen juist gekozen om de exellente diepe ligging van het zwaartepunt, waardoor een goede knippervrije stroomafname gegarandeerd is. Verder was het natuurlijk de kick om een platte wagen te nemen, waarbij geen draadjes en componenten zichtbaar mogen zijn in de bak.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Sven Kerkvliet
Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #6 Gepost op:
08 August 2009, 11:49:52 »
Hallo,
Dat deze wagen prima stroomafname heeft geloof ik wanneer je dat schrijft; ik had het over wanneer een (willekeurige) wage een wat mindere stroomafname heeft...
Dat van die goede stroomafname is op zich wel opvallend wanneer je ziet dat je slechts per één wiel per as stroom laat afnemen i.p.v. per beide wielen per as. Bij mijn baan zou de boel toch zeker bij de allereerste wissel gaan knipperen.
Zo ook mijn mijn tweeassige railbus BR798 die zelfs nog problemen had met de stroomafname had hoewel deze een vierpunts-stroomafname heeft. Daarom heb ik de stuurstandwagern BR998 bij de stroomafname van het stel bertrokken. Sindsdien loopt het stel prima.
Overigens werden de sluitlantaarns in deze vorm -ook in de tachtiger jaren al- nog maar zelden gebruikt en al helemaal niet op goederentreinen.
Een sluitsein bestaande uit twee rode lampen was/is alleen nog maar verplicht op personentreinen. Op goederentreinen werden/worden de metalen reflecterende rood/witte vierkante bordjes gebruikt.
Groet,
Sven
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3881
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #7 Gepost op:
08 August 2009, 12:16:16 »
De lampen zijn zelfs tot 1987 voor de DB geproduceerd, believe it or not. Er bestaan lantaarns (je ziet ze zelfs op vlooienmarkten), voorzien van "DB-Keks" en het jaartal 87.
Wil je weten hoe het werkelijk zit met de historie van Zg2 en Zg3 Zugsignale, lees dan MIBA-Report Signale deel 3, blz. 93.
groet,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Sven Kerkvliet
Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #8 Gepost op:
08 August 2009, 14:14:38 »
Ja Wim, ze bestonden weldegelijk nog.... maar werden niet of nauwelijks nog gebruikt.
Groet Sven
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #9 Gepost op:
16 August 2009, 18:24:34 »
Heb zelf zo een lantaarn met het opschrift DB 74.
In OdR heb ik ooit een foto gezien van een ICR met zulke sluitseinen (!) tijdens een transport vanaf Talbot.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen