Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 21:16:28
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
  

Auteur Topic: DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen  (gelezen 4752 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Gepost op: 07 August 2009, 15:12:54 »
Tot aan het einde van de jaren '80 gebruikte de DB (en trouwens ook de DR) olielampen als sluitsein.

In H0 zijn deze lampen o.a. verkrijgbaar bij Weinert, maar Tams Elektronica levert ze in de vorm van een op maat gemaakte LED.

Een setje van 2 lampen, inclusief, 2 SMD-weerstanden, zijn o.a. verkrijgbaar via Conrad; bestelnr. 242122-89 voor € 19,99.

Op diverse rijtuigen en goederenwagens heb ik het setje al ingebouwd, het ziet er natuurgetrouw uit.
Onlangs was een Roco-rongenwagen Rlmms58 (of een Kbs zo u wilt) aan de beurt. Deze wagens hebben een metalen bodem en lopen daardoor geweldig. Daarmee is een goede stroomafname verzekerd.  Met behulp van slepers op beide assen, 0,5mm wikkeldraad en wat geduld is het weer gelukt.
Onderstaand een paar plaatjes;







De printjes met de weerstanden vinden een plekje tussen de remleidingen onder de wagen.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2009, 17:26:30 »
Naais! Je zit wel een beetje in de sluitsein/knippelbolmodus he?  ;D Maareh, nou ben je toch wel altijd verplicht om deze wagen als laatste in je trein te hangen? Of frot je er nog een functiedecoder in?

Gr,

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2009, 19:35:18 »
Nee, gewoon laatste wagen in een trein. Tenzij ik een Preiser-lampenistje vind, die steeds met die lantaarns wil sjpuwen... ;D

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2009, 20:14:03 »
Neu, denk ut niet, ze zijn nogal lui daar in Wilhelmshaven  :)
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2009, 20:31:08 »
Hoi,

Onder nummer 5069 vind je deze sluitseinen ook bij de firma Viessmann.

Mocht de stroomafname bij een tweeassige wagen nou niet zo geweldig zijn kun je overwegen om (via een stroomvoerende koppeling) de voorlaatste wagen hierbij te betrekken. Dan heb je gegarandeerd geen knipperbollen (meer)...

Groet,

Sven

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2009, 01:03:28 »
deze wagen juist gekozen om de exellente diepe ligging van het zwaartepunt, waardoor een goede knippervrije stroomafname gegarandeerd is. Verder was het natuurlijk de kick om een platte wagen te nemen, waarbij geen draadjes en componenten zichtbaar mogen zijn in de bak.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2009, 11:49:52 »
Hallo,

Dat deze wagen prima stroomafname heeft geloof ik wanneer je dat schrijft; ik had het over wanneer een (willekeurige) wage een wat mindere stroomafname heeft...

Dat van die goede stroomafname is op zich wel opvallend wanneer je ziet dat je slechts per één wiel per as stroom laat afnemen i.p.v. per beide wielen per as. Bij mijn baan zou de boel toch zeker bij de allereerste wissel gaan knipperen.
Zo ook mijn mijn tweeassige railbus BR798 die zelfs nog problemen had met de stroomafname had hoewel deze een vierpunts-stroomafname heeft. Daarom heb ik de stuurstandwagern BR998 bij de stroomafname van het stel bertrokken. Sindsdien loopt het stel prima.

Overigens werden de sluitlantaarns in deze vorm -ook in de tachtiger jaren al- nog maar zelden gebruikt en al helemaal niet op goederentreinen.
Een sluitsein bestaande uit twee rode lampen was/is alleen nog maar verplicht op personentreinen. Op goederentreinen werden/worden de metalen reflecterende rood/witte vierkante bordjes gebruikt.


Groet,

Sven

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2009, 12:16:16 »
De lampen zijn zelfs tot 1987 voor de DB geproduceerd, believe it or not. Er bestaan lantaarns (je ziet ze zelfs op vlooienmarkten), voorzien van "DB-Keks" en het jaartal 87.

Wil je weten hoe het werkelijk zit met de historie van Zg2 en Zg3 Zugsignale, lees dan MIBA-Report Signale deel 3, blz. 93.

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2009, 14:14:38 »
Ja Wim, ze bestonden weldegelijk nog.... maar werden niet of nauwelijks nog gebruikt.

Groet Sven

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #9 Gepost op: 16 August 2009, 18:24:34 »
Heb zelf zo een lantaarn met het opschrift DB 74.

In OdR heb ik ooit een foto gezien van een ICR met zulke sluitseinen (!) tijdens een transport vanaf Talbot.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom