Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:34:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Welke winkel voert deze merken?
door
Eric v C
Vandaag
om 17:59:15
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 17:50:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:28:02
Digitale kraan Roco 46801
door
Freddy
Vandaag
om 17:19:01
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 16:54:01
Minder wissels
door
Huup
Vandaag
om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen
door
henk
Vandaag
om 12:49:33
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:36:44
Overstap naar HTM
door
bernhard67
Vandaag
om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom!
door
timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen (gelezen 4721 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Gepost op:
07 August 2009, 15:12:54 »
Tot aan het einde van de jaren '80 gebruikte de DB (en trouwens ook de DR) olielampen als sluitsein.
In H0 zijn deze lampen o.a. verkrijgbaar bij Weinert, maar Tams Elektronica levert ze in de vorm van een op maat gemaakte LED.
Een setje van 2 lampen, inclusief, 2 SMD-weerstanden, zijn o.a. verkrijgbaar via Conrad; bestelnr. 242122-89 voor € 19,99.
Op diverse rijtuigen en goederenwagens heb ik het setje al ingebouwd, het ziet er natuurgetrouw uit.
Onlangs was een Roco-rongenwagen Rlmms58 (of een Kbs zo u wilt) aan de beurt. Deze wagens hebben een metalen bodem en lopen daardoor geweldig. Daarmee is een goede stroomafname verzekerd. Met behulp van slepers op beide assen, 0,5mm wikkeldraad en wat geduld is het weer gelukt.
Onderstaand een paar plaatjes;
De printjes met de weerstanden vinden een plekje tussen de remleidingen onder de wagen.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Erwin Schuurman
Offline
Berichten: 641
Jaah Mevrouw....Scheurgras..
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #1 Gepost op:
07 August 2009, 17:26:30 »
Naais! Je zit wel een beetje in de sluitsein/knippelbolmodus he?
Maareh, nou ben je toch wel altijd verplicht om deze wagen als laatste in je trein te hangen? Of frot je er nog een functiedecoder in?
Gr,
Erwin
Gelogd
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #2 Gepost op:
07 August 2009, 19:35:18 »
Nee, gewoon laatste wagen in een trein. Tenzij ik een Preiser-lampenistje vind, die steeds met die lantaarns wil sjpuwen...
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Erwin Schuurman
Offline
Berichten: 641
Jaah Mevrouw....Scheurgras..
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #3 Gepost op:
07 August 2009, 20:14:03 »
Neu, denk ut niet, ze zijn nogal lui daar in Wilhelmshaven
Gelogd
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"
Sven Kerkvliet
Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #4 Gepost op:
07 August 2009, 20:31:08 »
Hoi,
Onder nummer 5069 vind je deze sluitseinen ook bij de firma Viessmann.
Mocht de stroomafname bij een tweeassige wagen nou niet zo geweldig zijn kun je overwegen om (via een stroomvoerende koppeling) de voorlaatste wagen hierbij te betrekken. Dan heb je gegarandeerd geen knipperbollen (meer)...
Groet,
Sven
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #5 Gepost op:
08 August 2009, 01:03:28 »
deze wagen juist gekozen om de exellente diepe ligging van het zwaartepunt, waardoor een goede knippervrije stroomafname gegarandeerd is. Verder was het natuurlijk de kick om een platte wagen te nemen, waarbij geen draadjes en componenten zichtbaar mogen zijn in de bak.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Sven Kerkvliet
Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #6 Gepost op:
08 August 2009, 11:49:52 »
Hallo,
Dat deze wagen prima stroomafname heeft geloof ik wanneer je dat schrijft; ik had het over wanneer een (willekeurige) wage een wat mindere stroomafname heeft...
Dat van die goede stroomafname is op zich wel opvallend wanneer je ziet dat je slechts per één wiel per as stroom laat afnemen i.p.v. per beide wielen per as. Bij mijn baan zou de boel toch zeker bij de allereerste wissel gaan knipperen.
Zo ook mijn mijn tweeassige railbus BR798 die zelfs nog problemen had met de stroomafname had hoewel deze een vierpunts-stroomafname heeft. Daarom heb ik de stuurstandwagern BR998 bij de stroomafname van het stel bertrokken. Sindsdien loopt het stel prima.
Overigens werden de sluitlantaarns in deze vorm -ook in de tachtiger jaren al- nog maar zelden gebruikt en al helemaal niet op goederentreinen.
Een sluitsein bestaande uit twee rode lampen was/is alleen nog maar verplicht op personentreinen. Op goederentreinen werden/worden de metalen reflecterende rood/witte vierkante bordjes gebruikt.
Groet,
Sven
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #7 Gepost op:
08 August 2009, 12:16:16 »
De lampen zijn zelfs tot 1987 voor de DB geproduceerd, believe it or not. Er bestaan lantaarns (je ziet ze zelfs op vlooienmarkten), voorzien van "DB-Keks" en het jaartal 87.
Wil je weten hoe het werkelijk zit met de historie van Zg2 en Zg3 Zugsignale, lees dan MIBA-Report Signale deel 3, blz. 93.
groet,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Sven Kerkvliet
Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #8 Gepost op:
08 August 2009, 14:14:38 »
Ja Wim, ze bestonden weldegelijk nog.... maar werden niet of nauwelijks nog gebruikt.
Groet Sven
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
«
Reactie #9 Gepost op:
16 August 2009, 18:24:34 »
Heb zelf zo een lantaarn met het opschrift DB 74.
In OdR heb ik ooit een foto gezien van een ICR met zulke sluitseinen (!) tijdens een transport vanaf Talbot.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen