Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 18:34:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Welke winkel voert deze merken? door Eric v C
Vandaag om 17:59:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 17:50:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:28:02
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 17:19:01
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
  

Auteur Topic: DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen  (gelezen 4721 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Gepost op: 07 August 2009, 15:12:54 »
Tot aan het einde van de jaren '80 gebruikte de DB (en trouwens ook de DR) olielampen als sluitsein.

In H0 zijn deze lampen o.a. verkrijgbaar bij Weinert, maar Tams Elektronica levert ze in de vorm van een op maat gemaakte LED.

Een setje van 2 lampen, inclusief, 2 SMD-weerstanden, zijn o.a. verkrijgbaar via Conrad; bestelnr. 242122-89 voor € 19,99.

Op diverse rijtuigen en goederenwagens heb ik het setje al ingebouwd, het ziet er natuurgetrouw uit.
Onlangs was een Roco-rongenwagen Rlmms58 (of een Kbs zo u wilt) aan de beurt. Deze wagens hebben een metalen bodem en lopen daardoor geweldig. Daarmee is een goede stroomafname verzekerd.  Met behulp van slepers op beide assen, 0,5mm wikkeldraad en wat geduld is het weer gelukt.
Onderstaand een paar plaatjes;







De printjes met de weerstanden vinden een plekje tussen de remleidingen onder de wagen.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2009, 17:26:30 »
Naais! Je zit wel een beetje in de sluitsein/knippelbolmodus he?  ;D Maareh, nou ben je toch wel altijd verplicht om deze wagen als laatste in je trein te hangen? Of frot je er nog een functiedecoder in?

Gr,

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2009, 19:35:18 »
Nee, gewoon laatste wagen in een trein. Tenzij ik een Preiser-lampenistje vind, die steeds met die lantaarns wil sjpuwen... ;D

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2009, 20:14:03 »
Neu, denk ut niet, ze zijn nogal lui daar in Wilhelmshaven  :)
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2009, 20:31:08 »
Hoi,

Onder nummer 5069 vind je deze sluitseinen ook bij de firma Viessmann.

Mocht de stroomafname bij een tweeassige wagen nou niet zo geweldig zijn kun je overwegen om (via een stroomvoerende koppeling) de voorlaatste wagen hierbij te betrekken. Dan heb je gegarandeerd geen knipperbollen (meer)...

Groet,

Sven

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2009, 01:03:28 »
deze wagen juist gekozen om de exellente diepe ligging van het zwaartepunt, waardoor een goede knippervrije stroomafname gegarandeerd is. Verder was het natuurlijk de kick om een platte wagen te nemen, waarbij geen draadjes en componenten zichtbaar mogen zijn in de bak.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2009, 11:49:52 »
Hallo,

Dat deze wagen prima stroomafname heeft geloof ik wanneer je dat schrijft; ik had het over wanneer een (willekeurige) wage een wat mindere stroomafname heeft...

Dat van die goede stroomafname is op zich wel opvallend wanneer je ziet dat je slechts per één wiel per as stroom laat afnemen i.p.v. per beide wielen per as. Bij mijn baan zou de boel toch zeker bij de allereerste wissel gaan knipperen.
Zo ook mijn mijn tweeassige railbus BR798 die zelfs nog problemen had met de stroomafname had hoewel deze een vierpunts-stroomafname heeft. Daarom heb ik de stuurstandwagern BR998 bij de stroomafname van het stel bertrokken. Sindsdien loopt het stel prima.

Overigens werden de sluitlantaarns in deze vorm -ook in de tachtiger jaren al- nog maar zelden gebruikt en al helemaal niet op goederentreinen.
Een sluitsein bestaande uit twee rode lampen was/is alleen nog maar verplicht op personentreinen. Op goederentreinen werden/worden de metalen reflecterende rood/witte vierkante bordjes gebruikt.


Groet,

Sven

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2009, 12:16:16 »
De lampen zijn zelfs tot 1987 voor de DB geproduceerd, believe it or not. Er bestaan lantaarns (je ziet ze zelfs op vlooienmarkten), voorzien van "DB-Keks" en het jaartal 87.

Wil je weten hoe het werkelijk zit met de historie van Zg2 en Zg3 Zugsignale, lees dan MIBA-Report Signale deel 3, blz. 93.

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2009, 14:14:38 »
Ja Wim, ze bestonden weldegelijk nog.... maar werden niet of nauwelijks nog gebruikt.

Groet Sven

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:DB-sluitseinen op een Roco-rongenwagen
« Reactie #9 Gepost op: 16 August 2009, 18:24:34 »
Heb zelf zo een lantaarn met het opschrift DB 74.

In OdR heb ik ooit een foto gezien van een ICR met zulke sluitseinen (!) tijdens een transport vanaf Talbot.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom