Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
The Southern Pacific & California Northern door Torikoos
Vandaag om 21:30:23
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
  

Auteur Topic: Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor  (gelezen 7197 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Gepost op: 06 August 2009, 22:51:02 »
Ik kan niet zo snel over de juiste gegevens beschikken, maar er zit een duidelijk verschil tussen de Nederlandse en Duitse tijdperk indeling. Misschien zit daar het verschil wel in.
SK

iets ooftopic, maar waar kan ik de indeling vinden? Ik ken slechts de duitse indeling...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #1 Gepost op: 06 August 2009, 23:58:30 »
Als het goed is moeten zij op deze site staan, anders zoek ik deze morgen even op.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2009, 00:38:41 »
Bernd, gelukkig wist ik waar het stond.
http://www.miba.de/morop/nem818nl-d.pdf

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2009, 13:39:42 »
Nederlandse Tijdperken in Nederland doe je toch in het Nederlands, 8) ;D
Let wel, Dit blad is een aanvulling op NEM 800 ei is geen vertaling . De aanvullingen zijn opgesteld door de werkgroep NEM Nederlandstalig.
SK




SK
« Laatst bewerkt op: 07 August 2009, 14:35:09 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert1

  • Gast
Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2009, 14:07:33 »
Dus tijdperk VI is in NL nog niet begonnen?

mvg,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2009, 14:15:08 »
Dat staat, en zeg ik niet. Door gebrek aan...............is de werkgroep een zachte dood gestorven. De NMF en de Febelrail hadden in deze een coordinerende rol, maar ook vanuit die hoek blijft het doodstil.
Dit lijkt mij een goede reden om eens te kijken of dat er nieuwbloed aan geboord kan worden om de hele Nederlandstalige NEM eens tegen het licht te houden, en daar waar nodig, van nieuwe info en aanvulling te voorzien.
Ik weet niet wie in deze het voortouw wil nemen, maar iets in mij zeg dat het na dit bericht anstig stil zal blijven :)
SK
« Laatst bewerkt op: 07 August 2009, 14:35:52 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert1

  • Gast
Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2009, 14:29:47 »
Bovenstaande berichten stonden oorspronkelijk in het Roco-draadje.
Aangezien het onderwerp interessant genoeg is, heb ik hier even een nieuw draadje van gemaakt.

Zie hierboven Sobat's oproep om na te denken over de verdere invulling van de tijdperkindeling
voor Nederlands modelspoor.

Als kick off: Naar mijn mening is tijdperk VI in Nederland zo'n beetje vanaf 2005/2006 begonnen
toen de privatisering op het spoor echt grote vormen ging aannemen. Na ACTS kwamen er in een
paar jaar tijd heel veel goederenvervoerders bij en Syntus is ook allang niet meer de enige
personenvervoerder op het spoor naast NS Reizigers.

Wie kan de start van tijdperk VI in Nederland nog precieser aangeven of heeft andere suggesties?

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 07 August 2009, 14:36:49 door Gert van den Heuvel »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re:Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #7 Gepost op: 07 August 2009, 14:36:18 »
Gezien.

« Laatst bewerkt op: 07 August 2009, 14:40:28 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8439
  • Spoor N
Re:Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 07 August 2009, 15:58:28 »
Als kick off: Naar mijn mening is tijdperk VI in Nederland zo'n beetje vanaf 2005/2006 begonnen
toen de privatisering op het spoor echt grote vormen ging aannemen. Na ACTS kwamen er in een
paar jaar tijd heel veel goederenvervoerders bij en Syntus is ook allang niet meer de enige
personenvervoerder op het spoor naast NS Reizigers.
Dat hebben we toch al eens behandeld op het forum?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re:Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 07 August 2009, 16:09:58 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re:Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 07 August 2009, 16:45:59 »
IK heb "hier" even doorgenomen en kwam al snel tot de conclusie dat er heel veel gekakel is en dat er maar bitter weinig eieren zijn.
Iedereen heeft een mening, maar niemand (op een uitzondering na) wil het voortouw nemen.  Bedenk wel dat een fabrikant alleen informatie aanneem van een instantie die representatief voor een groot deel van de Nederlandse modelspoorder.
Alleen Beneluxspoor en/of de bladen is/zijn dat dus niet.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2009, 14:21:17 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re:Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #11 Gepost op: 07 August 2009, 17:19:59 »
Naar mijn mening is tijdperk V de periode in de jaren '90 waarin veel nieuw (dubbeldeks) materieel werd aangeschaft. Het tijdperk van de 6400, IRM, DD-AR en natuurlijk de serie 1700.

Tijdperk VI begint naar mijn mening op het moment dat de cargotak en de reizigerstak van de NS zich splitste, in 1999. In dat jaar ontstond o.a. ook Nedtrain uit 'NS Materieel'.

Het gestribbel van Loversrail moeten we maar bij het einde van tijdperk V plaatsen. Dit was feitelijk een voorbode op wat ons te wachten stond in het huidige tijdperk: concurrentie op het spoor.


Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 07 August 2009, 17:23:39 »
Mijns insziens heb je gelijk, toen werden ook de eerste voorzichtige speldenprikken van Shortlines en ACTS aan het toenmalige NS Cargo uitgedeeld.

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 07 August 2009, 17:59:34 »
mischien een stomme vraag c.q. opmerking maar wat bepaald een tijdperk. Het materieel, de techniek of de vervoers bedrijven ???

Jeffrey

Gert1

  • Gast
Re:Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 07 August 2009, 18:10:50 »
Wat dacht je van alle drie?   ;)

mvg,
Gert