IK heb "hier" even doorgenomen en kwam al snel tot de conclusie dat er heel veel gekakel is en dat er maar bitter weinig eieren zijn.Iedereen heeft een mening, maar niemand (op een uitzondering na) wil het voortouw nemen. Bedenk wel dat een fabrikant alleen informatie aanneem van een instantie die representatief voor een groot deel van de Nederlandse modelspoorder.Alleen Beneluxspoor en/of de bladen is dat dus niet.
En wij kakelen dus vrolijk mee Als BNLS en bladen en bv NMF om de tafel gaan zitten en een startschot gegeven kan worden vanuit bv BNLS, dan is er tenminste wat. Hoewel ik ook wel zie dat er een duidelijk vacuüm is voor wat betreft het Gezag in de Nederlandse modelspoorwereld.
Is dit wat? De grens ligt bij de start van de privatisering, scheiding van verantwoordelijkheden tav infra en gebruikers, de opheffing van het staatsbedrijf en de ruimte die daardoor ontstond voor bedrijven als HerikRail, HiSpeed, ACTS, en al die andere particuliere maatschappijen; het openstellen van grenzen voor europawijd opererende maatschappijen, zodat ik hier te Utrecht kan genieten van Klazen van de HGK, ex DDR110-en van BAM en 189 die van Amsterdam naar Wenen rijden om maar wat te noemen. Daar ligt voor mij dus overduidelijk de grens tussen V en VI.
.. Maar helaas er bestaat al zoiets als NEM, en daar moeten wij, net zoals de fabrikant, ons aan conformeren.
Het vervelende is dat als wij niets doen, de naar nederlandsvoorbeeld rijdende modelspoorder, opgezadeld wordt met de duitse variant van de NEM. En daar klopt naar onze beleving NIETS van.
Moeten? Er is geen wet die ons, noch de modelspoorfabrikanten daar toe verplicht.NEM800 spreekt over zichzelf ook als een aanbeveling.Jan
Hoewel ik dit met interesse volg realiseren jullie je hopelijk wel dat sommige verzamelingen op lucht gebasseerd zijn zodra de tijdperkindeling veranderd he
In 2007 begint dan tijdperk VI waarin de ingebruikname van de BR, HSL (ooit) vallen, de teruggekeerde internationale nachttreinen (CNL) en het eerste HSL materieel van NS zelf.