Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door AP3737
Vandaag om 08:52:25
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 07:15:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58

Auteur Topic: Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor  (gelezen 7193 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re:Tijdperkingindeling Nederlands modelspoor
« Reactie #15 Gepost op: 07 August 2009, 18:19:56 »
Ik kan dat alleen maar beamen. Bij het bepalen van het tijdperk zijn ook de sociale en politieke aspecten mee genomen.
sk
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #16 Gepost op: 08 August 2009, 09:39:00 »
akkoord.

Maar dan zijn er meerdere laat ik zeggen mogelijkheden voor het trekken van een grens aan het nieuwe tijdperk. Dit omdat er binnen alle drie de groepen een substantiele verandering is die qua tijd niet direct op elkaar aansluiten. Het is dus belangrijk en erg moeilijk om te kiezen welke de meeste invloed heeft gehad op het huidige beeld.

Jeffrey

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 08 August 2009, 09:56:39 »
Ja, iedere tijdperkindeling is dus arbitrair. Bovendien is het vrij onzinnig om de de tijdperken over alle landen gelijk te laten lopen. De val van de muur was in Duitsland een logisch punt in de geschiedenis. Voor ons was wat, in ieder geval op spoorweggebied, van veel minder invloed.

Voor de modelspoorfabrikanten is het natuurlijk wel handig als een tijdperk in elk land min of meer dezelfde grenzen heeft.
Bedenk verder ook dat zelfs als je voor een bepaald jaar kiest in plaats van een bepaald tijdperk er "fouten" op kunnen treden. Immers een wagensoort die in dat jaar werd geïntroduceerd is er dus niet vanaf 1 januari en misschien is de introductie wel net twee dagen na het uit dienst gaan van net de loc met dat ene nummer die je hebt. Modelspoor is naar mijn idee geen wetenschappelijke nabootsing van een moment, maar de interpretatie van een periode. En hoe lang je die periode kiest, is een eerste stukje van de interpretatie!
De een kiest voor exact 1:87, de ander voor april 1960 en de derde rijdt volgens dienstregeling.

Waarom deze hele verhandeling? Ik zie de normen alleen als een verklaring voor de kreten "tijdperk IIIa" of  "tijdperk VI". En zonder verwijzing naar het land is die verklaring niet eens eenduidig.

Overigens om misverstanden te voorkomen: ik ben al anderhalf jaar geen bestuurslid van de NMF meer en ben dat slechts korte tijd geweest.

Jan

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #18 Gepost op: 08 August 2009, 12:05:17 »
IK heb "hier" even doorgenomen en kwam al snel tot de conclusie dat er heel veel gekakel is en dat er maar bitter weinig eieren zijn.
Iedereen heeft een mening, maar niemand (op een uitzondering na) wil het voortouw nemen.  Bedenk wel dat een fabrikant alleen informatie aanneem van een instantie die representatief voor een groot deel van de Nederlandse modelspoorder.
Alleen Beneluxspoor en/of de bladen is dat dus niet.

En wij kakelen dus vrolijk mee :)
Als BNLS en bladen en bv NMF om de tafel gaan zitten en een startschot gegeven kan worden vanuit bv BNLS, dan is er tenminste wat. Hoewel ik ook wel zie dat er een duidelijk vacuüm is voor wat betreft het Gezag in de Nederlandse modelspoorwereld.
Is dit wat? De grens ligt bij de start van de privatisering, scheiding van verantwoordelijkheden tav infra en gebruikers, de opheffing van het staatsbedrijf en de ruimte die daardoor ontstond voor bedrijven als HerikRail, HiSpeed, ACTS, en al die andere particuliere maatschappijen; het openstellen van grenzen voor europawijd opererende maatschappijen, zodat ik hier te Utrecht kan genieten van Klazen van de HGK, ex DDR110-en van BAM en 189 die van Amsterdam naar Wenen rijden om maar wat te noemen. Daar ligt voor mij dus overduidelijk de grens tussen V en VI.
Als dat de grens is, wil ik m wel duidelijk definieren zodat ie naar de MOROP kan... ;)

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 08 August 2009, 12:44:20 »
Dat lijkt voor Nederland inderdaad de meest logische grens.
Jammer is alleen dat we dan een onlogisch kort tijdperk V (circa 10 jaar) hebben, doordat dat slechts gebaseerd is op duitse omstandigheden. Ik vind dat in NL IV en V samen zouden moeten vallen en je de periode tussen 1968 (UIC-nummers en logo) en circa 2000 als tijdperk IV moet beschouwen. Je kan daar dan wel drie subvakken (grenzen: instroom 1600+ICR; instroom IRM ?) in onderscheiden.
Dergelijke ondervedelingen zijn erg handig. Denk maar aan einde stoom: In Nederland midden in III en in Duitsland midden in IV. Dit voorbeeld geeft maar weer eens aan dat niet iedere scheet die dwars zit reden is voor een ander tijdperk.
Het lijkt mij dan ook zaak voor Morop in NEM800 eerst goed te definiëren wat een tijdperk is. Ook wat de minimale duur daarvan is. Dan blijft het misschien ook in de toekomst overzichtelijk en zitten we niet over 20 jaar in tijdperk XXX of zo.

Jan

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 08 August 2009, 14:26:35 »
Misschien is het zinvol de discussie nóg principiëler te voeren: wat is het nut van een tijdperkaanduiding? Mij persoonlijk ontgaat die volledig. Als je natuurgetrouw conform de realiteit wil rijden kies je een jaar en ga je zoeken wat er toen gereden heeft. Tijdperk indelingen zijn mij te vaag; iets wat in een (1) tijdperk past hoeft niet gelijktijdig gereden te hebben. Volgens mij zou het nuttiger zijn als een fabrikant vermeld in welke periode (jaartallen dus) een loc/rijtuig/wagon) in die specifieke uitvoering heeft rondgereden. Lijkt mij het makkelijkste en voorkomt heeel veul discussie over wanneer/waarom welk tijdperk eindigt dan wel begint.

Marc

No dress rehearsel, this is our life.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #21 Gepost op: 08 August 2009, 14:33:10 »
En wij kakelen dus vrolijk mee :)
Als BNLS en bladen en bv NMF om de tafel gaan zitten en een startschot gegeven kan worden vanuit bv BNLS, dan is er tenminste wat. Hoewel ik ook wel zie dat er een duidelijk vacuüm is voor wat betreft het Gezag in de Nederlandse modelspoorwereld.

Let wel dat de bladen indeze geen partij zijn. Zij willen en kunnen daar geen (extra)mankracht aan spanderen. Wel zijn de bladen bereid, om als alles panklaar is, te publiceren. In de oude Cie. zaten ook redacteuren van de bladen, maar deden dat op persoonlijke titel. Een nieuwe Cie zou mijn inziens moeten komen uit o.a. BNLS, NMRA, NMF en enkele onafhankelen met een gedegen kennis van de materie.
Laat maar eens horen.
SK
« Laatst bewerkt op: 08 August 2009, 14:39:05 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Spoor N
« Reactie #22 Gepost op: 08 August 2009, 14:40:53 »
Is dit wat? De grens ligt bij de start van de privatisering, scheiding van verantwoordelijkheden tav infra en gebruikers, de opheffing van het staatsbedrijf en de ruimte die daardoor ontstond voor bedrijven als HerikRail, HiSpeed, ACTS, en al die andere particuliere maatschappijen; het openstellen van grenzen voor europawijd opererende maatschappijen, zodat ik hier te Utrecht kan genieten van Klazen van de HGK, ex DDR110-en van BAM en 189 die van Amsterdam naar Wenen rijden om maar wat te noemen. Daar ligt voor mij dus overduidelijk de grens tussen V en VI.
Dat is maar een periode van zo'n 10 jaar. ;) (Begin van de privatisering zo rond 1997, 189'ers die half Europa doorcrossen is rond 2007)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #23 Gepost op: 08 August 2009, 15:08:55 »
Wat ik nu mis zijn de staatjes waar wat hier geroepen wordt netjes in staat genotuleerd :) met als basis de reeds bestaande 818NL.

Ik ben het bv roerend eens met Marc waarin hij steld dat een simpele aanduiding van het jaar gebouwd, dienst gedaan bij in... en het jaar van afvoeren. Maar helaas er bestaat al zoiets als NEM, en daar moeten wij, net zoals de fabrikant, ons aan conformeren.
Het vervelende is dat als wij niets doen, de naar nederlandsvoorbeeld rijdende modelspoorder, opgezadeld wordt met de duitse variant van de NEM. En daar klopt naar onze beleving NIETS van.
SK
« Laatst bewerkt op: 08 August 2009, 15:14:57 door Sobat Kras »

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 08 August 2009, 15:15:05 »
Hoewel ik dit met interesse volg ;D realiseren jullie je hopelijk wel dat sommige verzamelingen op lucht gebasseerd zijn zodra de tijdperkindeling veranderd he ;D

Desalnieteplus zet door, ik ben zeer benieuwd! (y)

Gr. Remco.

* Remco is blij dat ie tussen jaartallen rijdt en niet specifiek tijdperk ;D
« Laatst bewerkt op: 08 August 2009, 15:17:48 door Remco »

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 08 August 2009, 16:08:45 »
.. Maar helaas er bestaat al zoiets als NEM, en daar moeten wij, net zoals de fabrikant, ons aan conformeren.
Moeten? Er is geen wet die ons, noch de modelspoorfabrikanten daar toe verplicht.
NEM800 spreekt over zichzelf ook als een aanbeveling.

Het vervelende is dat als wij niets doen, de naar nederlandsvoorbeeld rijdende modelspoorder, opgezadeld wordt met de duitse variant van de NEM. En daar klopt naar onze beleving NIETS van.

Daar ben ik het roerend eens. Tijd voor actie!
Het door jou genoemde staatje met gegevens heb ik al eens in rudimentaire vorm gemaakt, mogelijk staat dat nog ergens op een backup. In ieder geval is het in de afgelopen jaren niet meer bijgehouden. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden dan de diverse aanwijzingen uit onder meer dit draadje daarin verwerken.

Jan

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #26 Gepost op: 08 August 2009, 16:33:06 »
Moeten? Er is geen wet die ons, noch de modelspoorfabrikanten daar toe verplicht.
NEM800 spreekt over zichzelf ook als een aanbeveling.

Jan

Je kan geen catalogus of publicatie openslaan of je wordt geconfronteerd met de aanduiding Epoche zoals hier onder uit de website van ELO-track. In die zin is het moeten.

Containertragwagen Sgnns, EP 5. und 6.
Flak-Wagen zum Luftwaffenbefehlszug, EP 2. DRB
CIWL-Wagen Typ Y
Liegewagen der NS Plan N, EP 3. und 4. Binnenkort leverbaar

Rick

• Online Online
  • Spoor N
« Reactie #27 Gepost op: 08 August 2009, 16:41:11 »
Hoewel ik dit met interesse volg ;D realiseren jullie je hopelijk wel dat sommige verzamelingen op lucht gebasseerd zijn zodra de tijdperkindeling veranderd he ;D
Ten eerste verandert die niet, de oude tijdperken blijven hetzelfde. Ten tweede neem ik aan dat de mensen een bepaald tijdperk rijden omdat die periode ze interesseert, niet omdat ze IIIa zo leuk vinden klinken. ;)

Een opzetje dan maar:

Tijdperk V zoals deze in de NEM 818 NL staat wordt Va, van 1989 tot 1996. Vanaf 1996 hebben we dan Vb, met de verzelfstandiging van NS Cargo, de komst van particuliere vervoerders zoals Lovers (1996), ACTS, HGK, het begin van de bouw van de BR en HSL (1997), de fusie van NS en DB Cargo tot Railion (2000), huur van Duitse rijtuigen (ICK), de uitbreiding van het park IRM (2004).

In 2007 begint dan tijdperk VI waarin de ingebruikname van de BR, HSL (ooit) vallen, de teruggekeerde internationale nachttreinen (CNL) en het eerste HSL materieel van NS zelf.

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

basdouma

• Offline Offline
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
« Reactie #28 Gepost op: 08 August 2009, 16:49:28 »
In 2007 begint dan tijdperk VI waarin de ingebruikname van de BR, HSL (ooit) vallen, de teruggekeerde internationale nachttreinen (CNL) en het eerste HSL materieel van NS zelf.

Maar waarom heet dit dan niet Vc, in plaats van VI ? 
Zoveel veranderd er niet (vind ik dan) ten opzichten van Vb, Dat het meteen een nieuw tijdperk moet worden.   lijkt me....
« Laatst bewerkt op: 08 August 2009, 16:53:07 door basdouma »
Modelspoorder in winterslaap

Rick

• Online Online
  • Spoor N
« Reactie #29 Gepost op: 08 August 2009, 16:56:52 »
Dat kan ook, dan zou tijdperk VI kunnen beginnen in 2015 als de concessie van de NS afloopt. Misschien dat we dit nu als tijdperk Vc moeten beschouwen en pas later naar VI gaan.

Het zal ook wel een reden hebben dat de tijdperkindeling bij V ophoudt met a, b en c. ;D