Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
Sven VG
Vandaag
om 17:37:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 16:58:21
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 16:51:48
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
defender
Vandaag
om 16:00:05
Station Roodeschool
door
defender
Vandaag
om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Nullem
Vandaag
om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
R1954
Vandaag
om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
Vandaag
om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
Vandaag
om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:18:17
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:28:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Lang en smal - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lang en smal - (Baanplan H0) (gelezen 4159 keer)
UtopiaSpoor
Elke keer iets verder
Offline
Berichten: 83
Lang en smal - (Baanplan H0)
«
Gepost op:
05 August 2009, 21:50:52 »
Ik ben een H0 baan aan het bedenken voor een oppervlak van ongeveer 3.4 x 0.7 m. Een ovaal lijkt me lastig te realiseren aangezien een diameter van 0.7 nogal krap wordt. Ik denk dus aan een pendeldienst. Twee of drie lagen hoogte is haalbaar.
Heb geen heel groot budget dus rustig aan beginnen.
Op dit moment heb ik met het oog op nog uitbreiding later dit in gedachten:
Ideeën en kritiek zijn welkom, eind van het jaar ga ik beginnen met de bouw.
«
Laatst bewerkt op: 21 August 2009, 21:06:16 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3452
Re:Lang en smal
«
Reactie #1 Gepost op:
05 August 2009, 22:21:06 »
Met deze ruimte is een fiddle-yard een aardige uitbreiding lijkt mij: laat 1 van de sporen verdwijnen naar de fiddle-yard, en je hebt een aardige variatiemogelijkheid in het mogelijke verkeer.
Een fiddle-yard is niets meer dan een soort schuifbak met een paar sporen erop (je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, als het maar past)
Gelogd
HSB
Offline
Berichten: 271
Re:Lang en smal
«
Reactie #2 Gepost op:
05 August 2009, 22:50:34 »
Heb je al nagedacht over een thema (stedelijk, landelijk, industrieel, bergen, etc.), tijdperk, welk land .....
3,4 meter is een mooie lengte. Als je een fiddle-yard van ca 70 cm gebruikt, blijft er nog 2m70 over om te detailleren. Dat is qua grootte te overzien en hoeft ook geen kapitalen te kosten.
Wat je zelf hebt getekend is wat Amerikanen een switchback noemen en b.v. erg geschikt voor een baan met hoogteverschillen. Zelf zou ik zo'n scherpe boog zoals je links hebt gemaakt alleen toepassen in een industriële omgeving en pas als het echt niet anders kan.
Grtz, Herman
Gelogd
Herman is op 3 april 2010 overleden.
UtopiaSpoor
Elke keer iets verder
Offline
Berichten: 83
Re:Lang en smal
«
Reactie #3 Gepost op:
05 August 2009, 23:37:56 »
ik denk aan een landschap met hoogteverschillen. qua activiteit wat ouderwetse houtzagerij / handel en misschien een klein beetje industrie erbij. heuvel- of bergachtig nog niet over uit. treinen voorkeur voor goederenspoor.
de boog links is bedacht als een eindstation misschien wat minder scherp maken.
fiddleyard met een paar sporen kan misschien wel onder de oppervlakte verdwijnen.
Ik ga het overigens leggen met Fleischmann profirail
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2009, 23:52:56 door dbenns
»
Gelogd
UtopiaSpoor
Elke keer iets verder
Offline
Berichten: 83
Re:Lang en smal
«
Reactie #4 Gepost op:
06 August 2009, 23:58:39 »
hoe krijg ik nou ooit een keerlus in die beperkte ruimte, misschien kan ik aan de rechtse kant net iets meer diepte realiseren, dan kan ik vanuit daar wel weer ergens onderlangs de baan op. weet nog niet of dat een optie is. wel leuker denk ik als trein wat beter kan doorrijden.
Gelogd
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re:Lang en smal
«
Reactie #5 Gepost op:
07 August 2009, 10:01:19 »
Als je toch pendelt , kun je ook aan een keer driehoek denken ipv lus
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
Marc tramt
Offline
Berichten: 10768
Re:Lang en smal
«
Reactie #6 Gepost op:
07 August 2009, 10:14:32 »
Waarom toch opeens een keerlus overwegen? Mijn trambaantje is 70 cm diep en daar kan ik net een tramkeerlus op kwijt; met straal van 25 cm + breedte van het spoor + vrije ruimte ben ik al zo een 60 cm kwijt, en dat zijn dan trams.
Advies; denk goed na over wat je wil uitbeelden op je baan; thema, tijdperk en laat ons dan eventueel meedenken.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
W. Thomas
Offline
Berichten: 1240
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re:Lang en smal
«
Reactie #7 Gepost op:
07 August 2009, 12:16:26 »
de kleinste boog van fleischmann heeft een diameter van 75 cm.
Als je op het einde de plaat ietsje breder maakt kun hem daarna achterlangs laten dalen naar een schaduwstation/fiddle yard Op nivo -1.
Dan moet je de boog eigenlijk wel uit het zicht houden want het is niet echt mooi zo'n scherpe boog.
groeten, wesley
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
HSB
Offline
Berichten: 271
Re:Lang en smal
«
Reactie #8 Gepost op:
07 August 2009, 12:47:20 »
Citaat van: dbenns op 06 August 2009, 23:58:39
hoe krijg ik nou ooit een keerlus in die beperkte ruimte, ........
Niet en dat is ook niet nodig. Gebruik een achtergrond en zijpanelen als afscheiding naar de Fiddle Yard. Met bebouwing, heuvels, een hoger gelegen spoor enz. kun je sporen ook op een heel natuurlijke manier uit het zicht en naar een Fiddle Yard laten verdwijnen.
Kijk eens op carendt.us
Veel van de daar gepresenteerde shelf lay-outs kunnen als inspiratie dienen.
http://www.carendt.us/scrapbook/page38a/index.html
geeft een aantal ideeën voor Gump Stump switchbacks die ook bruikbare ideeën kunnen opleveren.
Overweeg anders 0n30 (spoor 0 op H0 rails). Dan kun je op 70 cm probleemloos een 180
o
bocht maken.
Grtz Herman
Gelogd
Herman is op 3 april 2010 overleden.
UtopiaSpoor
Elke keer iets verder
Offline
Berichten: 83
Re:Lang en smal
«
Reactie #9 Gepost op:
15 August 2009, 00:43:39 »
inmiddels weer een stukje verder. Het oppervlak is iets kleiner geworden, maar heb ruimte gecreëerd om later een ovaal te kunnen maken.
Het wordt een pendelbaan dus. K weet alleen niet goed hoe ik de baanvakken moet indelen elektronisch gezien.
Het geheel ziet er nu als volgt uit:
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re:Lang en smal
«
Reactie #10 Gepost op:
15 August 2009, 01:26:49 »
Baanvakken indelen, elektronisch gezien, voor wat voor systeem ? Uit een ander draadje van je weet ik nog dat je geen PC wilde gebruiken.
Sander
Gelogd
UtopiaSpoor
Elke keer iets verder
Offline
Berichten: 83
Re:Lang en smal
«
Reactie #11 Gepost op:
16 August 2009, 14:22:49 »
Vooralsnog ga ik eerst aan de slag met een analoge pendelmodule (viessman 5214) in combinatie met precies één locje.
Daarvoor moet ik nog even uitzoeken wat mijn remtraject wordt en dat bepaalt al een deel van de baanvakken.
Maar aan een computergestuurd systeem ga straks toch ik niet ontkomen, dus lijkt het me ook wel verstandig om alle baanstukken tussen en na de wissels alvast te scheiden.
Is dat goed bedacht?
Al mijn vragen omdat ik nog niet zo goed weet hoe dat het meest praktisch is, er is ook zoveel om over na te denken bij het opzetten van een nieuwe baan. Ik soldeer liever een paar baanvakken aan elkaar dan dat ik straks de boel uit elkaar moet halen omdat ik nog een stukje extra wil isoleren.
Mvg, Roel
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Lang en smal
«
Reactie #12 Gepost op:
20 August 2009, 13:15:58 »
Zonder te weten wat je voor systeem gaat gebruiken, zou je de volgende indeling kunnen gebruiken:
rood: beide raillassen onderbroken (analoog), een raillas onderbroken (digitaal)
geel: een raillas onderbroken (analoog/digitaal)
Hiermee kun je primitief autmatisch bedrijf beginnnen. Secties zijn de delen tussen rood - geel of geel - geel.
Je kunt hiermee eventueel met wat electronica (relais en passive componenten) zelf je pendelautomaar aansturen en een "levendig" bedrijf creeren.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
UtopiaSpoor
Elke keer iets verder
Offline
Berichten: 83
Re:Lang en smal
«
Reactie #13 Gepost op:
21 August 2009, 01:19:46 »
gvandersel, met dank. Ik moet meer secties maken dan ik dacht. Morgen nog maar een setje of 2 van die geisoleerde lasjes halen. Waar ik voorlopig geen losse secties nodig heb soldeer ik wel een draadje extra. Ik heb inmiddels het linkse deel gelegd, tenminste de ondergrond
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Lang en smal - (Baanplan H0)