Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
  

Auteur Topic: Lang en smal - (Baanplan H0)  (gelezen 4149 keer)

UtopiaSpoor

  • Elke keer iets verder
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Lang en smal - (Baanplan H0)
« Gepost op: 05 August 2009, 21:50:52 »
Ik ben een H0 baan aan het bedenken voor een oppervlak van ongeveer 3.4 x 0.7 m. Een ovaal lijkt me lastig te realiseren aangezien een diameter van 0.7 nogal krap wordt. Ik denk dus aan een pendeldienst. Twee of drie lagen hoogte is haalbaar.
Heb geen heel groot budget dus rustig aan beginnen.
Op dit moment heb ik met het oog op nog uitbreiding later dit in gedachten:

Ideeën en kritiek zijn welkom, eind van het jaar ga ik beginnen met de bouw.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2009, 21:06:16 door Hans van de Burgt »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re:Lang en smal
« Reactie #1 Gepost op: 05 August 2009, 22:21:06 »
Met deze ruimte is een fiddle-yard een aardige uitbreiding lijkt mij: laat 1 van de sporen verdwijnen naar de fiddle-yard, en je hebt een aardige variatiemogelijkheid in het mogelijke verkeer.

Een fiddle-yard is niets meer dan een soort schuifbak met een paar sporen erop (je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, als het maar past)

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:Lang en smal
« Reactie #2 Gepost op: 05 August 2009, 22:50:34 »
Heb je al nagedacht over een thema (stedelijk, landelijk, industrieel, bergen, etc.), tijdperk, welk land .....

3,4 meter is een mooie lengte. Als je een fiddle-yard van ca 70 cm gebruikt, blijft er nog 2m70 over om te detailleren. Dat is qua grootte te overzien en hoeft ook geen kapitalen te kosten.

Wat je zelf hebt getekend is wat Amerikanen een switchback noemen en b.v. erg geschikt voor een baan met hoogteverschillen. Zelf zou ik zo'n scherpe boog zoals je links hebt gemaakt alleen toepassen in een industriële omgeving en pas als het echt niet anders kan.

Grtz, Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

UtopiaSpoor

  • Elke keer iets verder
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Lang en smal
« Reactie #3 Gepost op: 05 August 2009, 23:37:56 »
ik denk aan een landschap met hoogteverschillen. qua activiteit wat ouderwetse houtzagerij / handel en misschien een klein beetje industrie erbij. heuvel- of bergachtig nog niet over uit. treinen voorkeur voor goederenspoor.
de boog links is bedacht als een eindstation misschien wat minder scherp maken.

fiddleyard met een paar sporen kan misschien wel onder de oppervlakte verdwijnen.
Ik ga het overigens leggen met Fleischmann profirail
« Laatst bewerkt op: 05 August 2009, 23:52:56 door dbenns »

UtopiaSpoor

  • Elke keer iets verder
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Lang en smal
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2009, 23:58:39 »
hoe krijg ik nou ooit een keerlus in die beperkte ruimte, misschien kan ik aan de rechtse kant net iets meer diepte realiseren, dan kan ik vanuit daar wel weer ergens onderlangs de baan op. weet nog niet of dat een optie is. wel leuker denk ik als trein wat beter kan doorrijden.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Lang en smal
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2009, 10:01:19 »
Als je toch pendelt , kun je ook aan een keer driehoek denken ipv lus
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Lang en smal
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2009, 10:14:32 »
Waarom toch opeens een keerlus overwegen? Mijn trambaantje is 70 cm diep en daar kan ik net een tramkeerlus op kwijt; met straal van 25 cm + breedte van het spoor + vrije ruimte ben ik al zo een 60 cm kwijt, en dat zijn dan trams.
Advies; denk goed na over wat je wil uitbeelden op je baan; thema, tijdperk en laat ons dan eventueel meedenken.
No dress rehearsel, this is our life.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Lang en smal
« Reactie #7 Gepost op: 07 August 2009, 12:16:26 »
de kleinste boog van fleischmann heeft een diameter van 75 cm.
Als je op het einde de plaat ietsje breder maakt kun hem daarna achterlangs laten dalen naar een schaduwstation/fiddle yard Op nivo -1.
Dan moet je de boog eigenlijk wel uit het zicht houden want het is niet echt mooi zo'n scherpe boog.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:Lang en smal
« Reactie #8 Gepost op: 07 August 2009, 12:47:20 »
hoe krijg ik nou ooit een keerlus in die beperkte ruimte, ........
Niet en dat is ook niet nodig. Gebruik een achtergrond en zijpanelen als afscheiding naar de Fiddle Yard. Met bebouwing, heuvels, een hoger gelegen spoor enz. kun je sporen ook op een heel natuurlijke manier uit het zicht en naar een Fiddle Yard laten verdwijnen.

Kijk eens op carendt.us
Veel van de daar gepresenteerde shelf lay-outs kunnen als inspiratie dienen.
http://www.carendt.us/scrapbook/page38a/index.html geeft een aantal ideeën voor Gump Stump switchbacks die ook bruikbare ideeën kunnen opleveren.

Overweeg anders 0n30 (spoor 0 op H0 rails). Dan kun je op 70 cm probleemloos een 180o bocht maken.

Grtz Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

UtopiaSpoor

  • Elke keer iets verder
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Lang en smal
« Reactie #9 Gepost op: 15 August 2009, 00:43:39 »
inmiddels weer een stukje verder. Het oppervlak is iets kleiner geworden, maar heb ruimte gecreëerd om later een ovaal te kunnen maken.
Het wordt een pendelbaan dus. K weet alleen niet goed hoe ik de baanvakken moet indelen elektronisch gezien.

Het geheel ziet er nu als volgt uit:

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Lang en smal
« Reactie #10 Gepost op: 15 August 2009, 01:26:49 »
Baanvakken indelen, elektronisch gezien, voor wat voor systeem ? Uit een ander draadje van je weet ik nog dat je geen PC wilde gebruiken.

Sander

UtopiaSpoor

  • Elke keer iets verder
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Lang en smal
« Reactie #11 Gepost op: 16 August 2009, 14:22:49 »
Vooralsnog ga ik eerst aan de slag met een analoge pendelmodule (viessman 5214) in combinatie met precies één locje.
Daarvoor moet ik nog even uitzoeken wat mijn remtraject wordt en dat bepaalt al een deel van de baanvakken.
Maar aan een computergestuurd systeem ga straks toch ik niet ontkomen, dus lijkt het me ook wel verstandig om alle baanstukken tussen en na de wissels alvast te scheiden.
Is dat goed bedacht?

Al mijn vragen omdat ik nog niet zo goed weet hoe dat het meest praktisch is, er is ook zoveel om over na te denken bij het opzetten van een nieuwe baan. Ik soldeer liever een paar baanvakken aan elkaar dan dat ik straks de boel uit elkaar moet halen omdat ik nog een stukje extra wil isoleren.

Mvg, Roel


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Lang en smal
« Reactie #12 Gepost op: 20 August 2009, 13:15:58 »
Zonder te weten wat je voor systeem gaat gebruiken, zou je de volgende indeling kunnen gebruiken:

rood: beide raillassen onderbroken (analoog), een raillas onderbroken (digitaal)
geel: een raillas onderbroken (analoog/digitaal)

Hiermee kun je primitief autmatisch bedrijf beginnnen. Secties zijn de delen tussen rood - geel of geel - geel.
Je kunt hiermee eventueel met wat electronica (relais en passive componenten) zelf je pendelautomaar aansturen en een "levendig" bedrijf creeren.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

UtopiaSpoor

  • Elke keer iets verder
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Lang en smal
« Reactie #13 Gepost op: 21 August 2009, 01:19:46 »
gvandersel, met dank. Ik moet meer secties maken dan ik dacht. Morgen nog maar een setje of 2 van die geisoleerde lasjes halen. Waar ik voorlopig geen losse secties nodig heb soldeer ik wel een draadje extra. Ik heb inmiddels het linkse deel gelegd, tenminste de ondergrond :)