Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Dave.......
Vandaag
om 01:54:23
Raadplaatje
door
Dave.......
Vandaag
om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns
door
Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau
door
Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2
door
NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen
door
ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
10 September 2025, 12:07:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Gebruik noodrem door machinist
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gebruik noodrem door machinist (gelezen 1743 keer)
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Gebruik noodrem door machinist
«
Gepost op:
04 August 2009, 23:30:13 »
Vandaag weer met de trein weggeweest, erg leuk, maar dat terzijde. Op de terugweg viel het mij op dat de machinist van de stoptrein naar Leeuwarden, na station Meppel, bij elk station de noodrem gebruikte om op tijd te kunnen stoppen. Dat dit een keer voorkomt, zal wel. Maar bij elk station? Mag dit eigenlijk wel? Een conducteur heeft mij nl ooit eens uitgelegd dat er ook gevaren verbonden zijn aan het gebruik van de noodrem.
Gerard.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Gebruik noodrem door machinist
«
Reactie #1 Gepost op:
04 August 2009, 23:33:03 »
De snelrem bedoel je?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Mug
Offline
Berichten: 327
Re:Gebruik noodrem door machinist
«
Reactie #2 Gepost op:
04 August 2009, 23:43:33 »
Afhankelijk van het type treinstel kan er Pneumatisch,Elektropneumatisch(EP Rem) (Bijv. Mat '64,ICM) of Elektrodynamisch(ED Rem) (Sprinter,IRM) geremd worden.
Alle treinen hebben altijd een pneumatisch remsysteem waarop teruggevallen kan worden bij een storing van een van de andere systemen.
De noodrem werkt ook via het pneumatisch remsysteem.
Mogelijk had uw trein een defect aan de EP Rem en werd er nu pneumatisch geremd.
Als het om een Mat 64 gaat heeft de Machinist tijdens het remmen niet de beschikking over een remkraan met verschillende remstanden maar kan alleen de remkraan als het ware aleen open of dicht zetten wat de indruk kan geven dat er een noodrem bediend wordt.
Frits
Gelogd
Grtz. Frits
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Gebruik noodrem door machinist
«
Reactie #3 Gepost op:
04 August 2009, 23:45:35 »
't Was een koploper. Laatst trok een grappenmaker bij Zwolle aan de noodrem, dit was dus hetzelfde geluid ed.
Gerard.
Gelogd
rene w.
Offline
Berichten: 1298
Re:Gebruik noodrem door machinist
«
Reactie #4 Gepost op:
04 August 2009, 23:45:48 »
Waar bestond deze trein uit.... DM90 of ICM(m).
Is het ICM(m) dan kan je de toegevoegde blokkenrem wel eens hebben gehoord,
Deze komt extra tegen de wielband aan als je harder remt dan de vierde remstand,
dit hoor je duidelijk als een zwaar slijpend geluid en lijkt dan net of de trein met de snelrem tot stilstand komt. Zit in het draaistel onder de cabine's.
Gelogd
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Gebruik noodrem door machinist
«
Reactie #5 Gepost op:
04 August 2009, 23:55:24 »
Koploper, ICM dus. Ik reis vrij regelmatig op dit traject, en dit is de eerste keer dat het me opviel.
Gerard.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Gebruik noodrem door machinist