Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
Raadplaatje door Keska
10 September 2025, 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: ÖBB Infodraadje  (gelezen 412630 keer)

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1830 Gepost op: 02 March 2011, 19:56:48 »
Ah Wesley,

Dus Vrijdag kom je in Schmirn voor de koffie voorbij ;D

Richard

Anoniem

  • Gast
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1831 Gepost op: 02 March 2011, 20:11:21 »
Dat kost helaas een tikkeltje te veel tijd aangezien ik met het openbaar vervoer ben ;D. Verder dan Sint-Jodocus zal ik niet het dal ingaan...

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1832 Gepost op: 02 March 2011, 20:36:05 »
Tnx Wesley. Het e.e.a wordt mij nu duidelijk. Het landweggetje is inderdaad prive en als ik het mij goed herinner stond er een hek onderin bij de opgang van dat weiland. Ik heb inderdaad ook op plek 2 gestaan maar vond het persoonlijk geen fijne plek. Veel spotgeluk en we wachten op de foto's  (y)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Anoniem

  • Gast
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1833 Gepost op: 02 March 2011, 21:50:46 »
Toentertijd stond er geen hek, dat weet ik wel. Door hekken heen banjeren is ook iets wat ik niet doe... als het om treinspotten gaat, ben ik een enorme fatsoensrakker ;D. Als het niets is, ga ik wel naar Matrei of zo :).

Rinus Rups

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1834 Gepost op: 04 March 2011, 10:56:45 »
Mocht je in de buurt van Bhf Steinach im Tirol komen dan zou ik je zeer, zeer, zeer dankbaar zijn als je van het station wat plaatjes voor mij kunt schieten  (y) (y) (y) (y). Het ligt net voor de bocht van St Jodok.

Ik wil dit station namelijk als voorbeeld nemen op mijn lay-out.

Het sporenplan heb ik al. Ben erg nieuwsgierig naar de opstelling en aard van de seinen, lokatie van de wissels en de vraag of het bovenste spoor nu verdiept ligt of vrij in de ballast.

Groet,

Rinus (die net toch eindelijk een Jägerndorfer Rh 1822 heeft besteld, ook al mocht dat eigenlijk niet van de chefin).

Anoniem

  • Gast
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1835 Gepost op: 04 March 2011, 19:57:28 »
Had ik dat net wat eerder gelezen, dan had ik een uurtje van mijn tijd verdaan in Steinach i.p.v. in Brenner... Maar helaas, morgen ga ik compleet de andere richting uit...

Anoniem

  • Gast
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1836 Gepost op: 06 March 2011, 18:46:46 »
Goed, inmiddels weer terug. Ik heb 43 foto's die goed genoeg zijn om online te zetten, maar om te voorkomen dat niemand ze bekijkt, heb ik ze in 5 batches verdeeld, waarbij ik twee batches per week online ga zetten. Deel "Schwaz-I" staat er dus op:


IC 118 Salzburg - Münster (Westf)


Autozug 13385 Hamburg-Altona - Bolzano

En nog wat andere >meuk<. Rendez-vous woensdag voor Schwaz-II, met nog wat meer wintersporttreinen. Overigens zit er geen batch "Sint-Alfred Jodocus" tussen, in Italië liep de planning wat in de soep - dat kan natuurlijk altijd gebeuren in Italië 8) - dus daar was geen tijd meer voor.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2011, 19:14:01 door Wesley­­ »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1837 Gepost op: 06 March 2011, 19:06:25 »
Afgelopen september vakantie gevierd in Oostenrijk. Daar veel smalspoor gezien en vastgelegd. Heb ruim 2,5 uur film op de 'jijbuis' gezet in een elfdelige serie.

Deel 1: Waldviertelbahn (13:02)
Deel 2: Feldbahn ziekenhuis Lainz in Wenen / stukje Mariazellerbahn / Technisch museum Wenen (14:03)
Deel 3: Ybbstalbahn Bergstrecke (13:50)
Deel 4: Semmering / Höllentalbahn (13:54)
Deel 5: Mariazellerbahn (12:43)
Deel 6: Murtalbahn (1) (13:05)
Deel 7: Murtalbahn (2) (13:59)
Deel 8: Zillertalbahn (1)  (13:46)
Deel 9: Zillertalbahn (2) / Achenseebahn (16:26)
Deel 10: Pinzgaubahn (1) (16:37)
Deel 11: Pinzgaubahn (2) (15:52)

Veel kijklezier!
Chris

Anoniem

  • Gast
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1838 Gepost op: 09 March 2011, 13:51:29 »
Deel "Schwaz-II" is er. Wat kwamen we tegen in de uren die volgden op de eerste serie?


Dé CNL met de BR 103, maar dan zonder BR 103. Ach, een BR 111 is ook tamelijk bijzonder, en zelfs unieker in dit geval, want de 103 245 sjouwt elke week met dat ding rond. De trein is overigens de 1319 uit Amsterdam met een treindeel uit Paris Est als 40451, beide naar Innsbruck Hbf.


Een leuk bont goederentreintje met een wat verlopen 1144.


Een stier met een Italiaanse vlag eroverheen, uiteraard voor een Brenner-EC,

en nog >meer< natuurlijk. Enjoy !

(next stop: Brenner-zuidzijde, Italië dus. Daarna heb ik nog Flaurling en Innsbruck Hbf)

« Laatst bewerkt op: 09 March 2011, 14:01:41 door Wesley­­ »

Anoniem

  • Gast
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1839 Gepost op: 16 March 2011, 17:05:33 »
De jacht op de (al dan niet "echte") Transalpin, deel 5

Zoals ik vorige maand al schreef:

Echter, "'t Kan verkeren" zei Bredero: wederom zijn niet voldoende railjet-stammen beschikbaar voor de dienst op Zwitserland. Kortom: tot 8 april rijdt er weer een EC-treinpaar met SBB- en ÖBB-rijtuigen... Het is weliswaar niet de "echte" Transalpin, maar de nieuwe trein 165/166, maar toch...

Ik heb hem toen bij Braz vastgelegd. Zoals jullie inmiddels wel weten, hing ik 2 weekends geleden rond Innsbruck rond, en daar heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om speciaal voor de 165 naar Flaurling te gaan.

Daar aangekomen eerst even op het station blijven hangen omdat >ÖEC 860< met zijn autotransporters vlak achter mijn Talent zat. Vervolgens even het dorp uitgelopen naar de bekende fotostek, waar ik >de trein< netjes kon neerzetten... ik had er meer dan zat tijd voor. Arlberglijn op zaterdag: doodsaai ;). Anyway, daarna nog even de >ex-Transalpin< geschoten en maar gauw gevlucht naar minder saaie oorden ;D.

Trein 166 heb ik ook nog gezien in Innsbruck, die komt van het weekend.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1840 Gepost op: 16 March 2011, 18:02:13 »
Leuke foto's, zeker de Railjet. Zal niet iedereen met me eens zijn, maar ik ben nou eenmaal fan.

Toevallig ben ik bij mijn laatste bezoek aan Oostenrijk ook van Salzburg naar Landeck gereisd met ÖEC 860.
Ik zag overigens pas bij vertrek uit Landeck dat de trein autowagens mee had.
De ÖEC met autowagens beginnen overigens zeldzaam te worden, er zijn nog maar een paar treinen die ze nog hebben.

Groet Peter,

Anoniem

  • Gast
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1841 Gepost op: 16 March 2011, 18:39:26 »
Wat er nog over is aan autotreindiensten:

Wenen - Innsbruck / Feldkirch:
- ÖEC 860 en 961 voor de dagverbinding (Innsbruck en Feldkirch)
- EN 246 / 247 voor de nachtverbinding (alleen Feldkirch)

Wenen - Villach / Lienz:
- ÖEC 531 heen, ÖEC 530 terug vanuit Lienz, ÖEC 732 voor de reizigers van Villach naar Wenen

Graz / Villach - Feldkirch:
- EN 464 / 465 «Zürichsee» (het treindeel van/naar Villach rijdt op bepaalde dagen separaat als D 15464 / 15465

Buitenland:
- Wenen - Hamburg met EN 490 / 491 «Hans Albers»
- Wenen - Florence / Rome met EC 1236 / 1237

Overdag gaat het dus nog om vijf afzonderlijke treinen, waarvan 2 richting de Arlberg en 3 over de Semmering. 's Nachts zijn er vijf treinparen.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1842 Gepost op: 16 March 2011, 21:36:39 »
ÖEC 732 voor de reizigers van Villach naar Wenen
En ook met die heb ik meegereden van Villach naar Wien Meidling, er zaten trouwens wel 2 autowagens in de trein voor welgeteld 3 auto's. Maar dat viel nog mee, want toen ik de trein enkele dagen later weer zag stond er maar één auto op één van de twee autowagens. Dus de terugloop in de autotreindiensten is niet vreemd.

Overigens zaten bij mijn ÖEC 732 de autowagens achteraan in de trein ivm een probleem met de doorgaande stroomkabel op één van de rijtuigen, waardoor ze niet op de normale plaats direct achter de lok konden blijven. Dit leverde een half uur vertraging op, want na een tijdje troubleshooten met de kabel werd besloten de rijtuigen even naar de achterkant van de trein te rangeren.
Maar ja, bij NS is het heel normaal dat de hele trein bij +30 wordt opgeheven, dus dat viel allemaal nog mee.

Groet Peter,

Anoniem

  • Gast
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1843 Gepost op: 16 March 2011, 21:40:41 »
Maar ja, bij NS is het heel normaal dat de hele trein bij +30 wordt opgeheven, dus dat viel allemaal nog mee.

NS zou nooit op het idee komen dat je auto's op een trein kunt zetten, dus het hele probleem zou niet voorkomen ;D.

Dat gezegd hebbende begrijp ik ook niet echt waarom de ÖBB nog autotreinen naar Villach, Innsbruck en Lienz rijdt: dat zijn relatief dichtbij gelegen bestemmingen, waar een autotrein - zoals je schrijft - niet echt rendabel zal zijn. Feldkirch is een ander verhaal, dat is een flink stuk rijden vanaf Wenen... maar die zijn dan ook meteen redelijk goed gevuld in doorsnee :).

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:ÖBB Infodraadje
« Reactie #1844 Gepost op: 16 March 2011, 23:28:08 »
Feldkirch is een ander verhaal, dat is een flink stuk rijden vanaf Wenen... maar die zijn dan ook meteen redelijk goed gevuld in doorsnee :).
Ook de ÖEC 860 hield niet over wat betreft bezetting, was echter wel beter als de trein van Villach naar Wenen.
Maar omdat een beeld meer zegt als 1000 woorden:

De foto is genomen op 29 december 2010.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 16 March 2011, 23:30:46 door Petertrein81 »