Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Ombouwen DC-->AC Liliput 3505  (gelezen 7955 keer)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Gepost op: 03 August 2009, 13:07:28 »
Hallo allemaal,

ik heb hier een DC Liliput 3505 liggen en daar wil ik graag een AC versie van maken.
Ik heb nog nooit zo'n verbouwing gedaan, dus ga hier helemaal blanco in. Ik heb wat zaken opgezocht en begrijp dat ik een sleper nodig heb, een aantal draden moet "omhangen" en dat voor de motor een gelijkrichter nodig is en wat elektronica. Waarschijnlijk kan ik de laatste twee ook vervangen door een locpilot (welke?).
De wielen zullen ook nog wel een probleem zijn...
Het hele zwikkie wordt op een analoge baan ingezet. Er zijn geen plannen om de boel digitaal te maken. (De baan is van m'n vader...)

Is dit een haalbare zaak of ga ik nu heel moeilijk lopen doen? Zie ik nog iets over het hoofd? Waar kan ik vinden welke draden ik om moet hangen, aangezien ik dat op het forum niet kon vinden (niet goed gezocht/verkeerde trefwoorden???).

Ik lees graag de reacties.

Groeten,

Edsko

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #1 Gepost op: 05 August 2009, 10:04:16 »
Heeft niemand tips, adviezen, een "how-to" of een link?  :'(

Ik heb echt geen idee... Misschien dat iemand me kan/wil helpen in de buurt van Utrecht?

Groeten,

Edsko

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #2 Gepost op: 05 August 2009, 10:10:02 »
http://treinennieuws.net/cms/content/view/87/71/

In dit artikel staat dat hij er ook in een wisselstroom uitvoering is, en dat hij digital is voorbereid.

Nu dat is het niet zo moeilijk denk ik de plaats voor de ski zal voorbereid zijn aan de omderkant, zal een kwestie zijn van er onder schroeven, een lokpilot multi-protocol erin prikken, en de bedrading even aanpassen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JSRail

  • Gast
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #3 Gepost op: 15 August 2009, 23:02:19 »
Hallo,

 Ik heb zelf de kant en klare (zwitserse) AC-uitvoering van deze lok (L131985) en deze zelf  omgespoten in de groene NS 3502. Helaas is er van de NS-versie van deze lok nooit een kant en klare AC-uitvoering geleverd door Liliput.

 Volgens de bijgevoegde onderdelenlijst is het onderdeelnummer van de sleper (L38991) en de sleperhouder (L38998). Wellicht kan je deze gewoon bestellen bij je lokale treinenboer.  
 Bij gelijkstroomloks zijn de wielen geïsoleerd. Dus voor een AC-ombouw moet dit ongedaan gemaakt worden door de stroomafnemers op de wielen van de tender door te verbinden.
 Bij AC-materiaal is ook de afstand tussen de wielflenzen kleiner (13,8 mm), dus dit moet ook aangepast worden. Hier heb ik zelf geen ervaring mee bij deze lok...

MvG,
Jeroen
  
« Laatst bewerkt op: 15 August 2009, 23:11:06 door JSRail »

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2009, 18:35:48 »
Hmmm, als ik het goed begrijp, moet ik dus de wielen ook nog vervangen. En over welke wielen hebben we het dan? Alleen de wielen van de tender of alleen van de loc of beide? Ik hoop alleen de tender, da's makkelijker.... Ik heb al wel gezien dat er een aantal opties is voor de wielen vwb AC wielen.

Welke draden moet ik aanpassen? Ikke nie weet nie...  :-[

Ik heb inmiddels wel een multiprotocol decoder aangeschaft, de Lopi 52610. Die prik ik er in.

Ik heb de artikelnrs van de sleper en sleperhouder gevonden.
Sleper: L38991
Sleperhouder: L38998

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat ik met de wielen moet doen, dan kan ik de bestelling plaatsen.

Groeten,

Edsko

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2009, 18:47:50 »
Op voorhand zou ik de wielen niet vervangen. Eerst zo proberen en kijken
of de lok goed rijdt na ombouw. Je kunt natuurlijk ook een afspraak maken
met die ka** hier van de overkant ;D  ;)
Schroef jij het erin en geef ik wel commentaar.  (y)

Greetz, Paul

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #6 Gepost op: 12 November 2009, 18:52:58 »
Hoi Paul,

dank voor je aanbod. Altijd leuk! Maar weet jij dan zo welke draden ik moet omdraaien? Ik heb echt geen flauw idee. Zijn de draden volgens een standaard schema gemonteerd?
Niet dat ik het nu kan proberen, want mijn vrouw is er vanavond niet. En zij zal toch echt moeten zeggen welke kleur welke is.  ;D
Al maakt het NU zelf doen het wel erg spannend natuurlijk. Doet 'ie 'et of doet 'ie 'et niet?  8)

Groeten,

Edsko

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #7 Gepost op: 12 November 2009, 19:01:37 »
Heb je hier al gekeken?

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #8 Gepost op: 12 November 2009, 19:03:49 »
Sorry Edsko. Ik herinner mij net dat je het niet kunt zien.  :-[
Zal je toch iemand in de buurt moeten hebben voor de kleuren en dan even bellen of zo?

Greetz, Paul

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #9 Gepost op: 12 November 2009, 19:08:59 »
Ik had idd al op de site van Chris gekeken. Alleen Chris bouwt hem niet om naar wisselstroom...  :(

Wordt nog leuk met die kleuren... Nou ja, ik wacht wel even.

Tenks!

Edsko

wvdm

  • Gast
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #10 Gepost op: 14 November 2009, 11:46:41 »
Het grootste probleem van tweerail DC modellen ombouwen naar drierail AC is het plaatsen van de sleper.
Bij de wissels wordt de sleper omhoog over de rails gedrukt door de puntcontacten en die ruimte is er veelal niet onder gelijkstroom modellen. Dus je zal materiaal weg moeten halen om die ruimte wel te maken.
Onder de locomotief past de sleper niet. Onder de tender wordt het ook nog een probleem.

Maar, achter een stoomlocomotief reed vaak een bagage wagen.
Dus plaats een ompool relais van Uhlenbrock, Lauer of een Marklin geval in een wagon en maak daaronder ook de sleper.
Bevestig aan de tender een stroomvoerende koppeling twee polig en aan de wagon ook.
Nu hoef je alleen nog in de loc van de motor twee draadjes naar de stroom voerende koppeling te leiden. Het voordeel is. Je hoeft niet elke gelijkstroom locomotief om te bouwen naar wisselstroom en de locomotieven worden niet beschadigt en je kan er wel mee rijden.

Voor de meelezers. Je zou dit ook met een digitale decoder kunnen doen. Voordeel, je hoeft niet elke locomotief van een decoder te voorzien.

Kan dat? Ja, Plan-V van Fleischmann heeft de sleper en het ompool relais in de volg wagon. Als je de wagon met motor alleen op de rails zet ( Ik heb het over de wisselstroom uitvoering) rijdt hij niet. Pas als het treinstel gekoppeld is, krijgt de motor stroom.

Zoek bij Conrad met ompool relais of rijrichting schakelaar.
Die electronisch geregelde ompool relais werken betrouwbaar en zoemen niet zo als de oude schakelwalsen van Marklin. Een heel zacht klikje hoor je bij het veranderen van de rijrichting.

Maar pas op. De gelijkstroom modellen rijden op 12 volt de  maximum snelheid.
Oeps, de gelijk gerichte wisselstroom is 16 volt. Dus vier volt teveel, oftewel, de loc gaat als een HSL trein over de baan.

Plaats 12 diodes. 6 in serie voor de ene rijrichting en 6 in serie voor de andere rijrichting in serie en doe die in een van de aansluitdraden naar de motor.

Zoek even met diodes en je vind een schemaatje.


Groetjes
Wil

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #11 Gepost op: 14 November 2009, 12:05:55 »
Ombouwen van DC naar AC in het algemeen.

Bij DC wordt de spanning per kant van de lok naar de motor aangesloten, bij AC wordt de spanning van beide kanten van de lok naar de motor aangesloten en de andere aansluiting van de motor komt van de sleper.

Wat je dus moet doe in deze DC lok is de draden die nu van de wielen komen te samen verbinden, en een nieuwe draad aan de sleper monteren.

Rood aan de sleper
Zwart aan de wielcontacten
Grijs aan de motor
Oranje aan de motor
Geel aan de verlichting aan de achterzijde van de lok
Wit aan de verlichting aan de voorzijde van de lok.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #12 Gepost op: 24 November 2009, 21:20:44 »
Hoi wim,

dank voor je bericht. Als ik deze draden zo aansluit als je beschrijft, kan ik dan dus "in een keer" op AC rijden? De decoder zit er al in. :) Ik hoef verder niets meer te doen?

Ik ga het in ieder geval zo proberen.  (y)

Mbt de sleper, volgens mij is de tender daarop voorbereid.

Groeten,

Edsko

JSRail

  • Gast
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #13 Gepost op: 24 November 2009, 23:27:46 »
Hallo,

 Fabrieksaf is de sleper onder de lok gemonteerd. Hier een plaatje van m'n omgespoten Zwitser in NS-groen.




MvG,
Jeroen

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #14 Gepost op: 26 November 2009, 09:34:44 »
Hoi Jeroen,

dank voor de foto! Gelukkig ben ik nog niet begonnen. Ik ben blij met de foto, want nu zie ik waar ik moet zijn mbt de sleper. :-)
Ga ik daar eens kijken.  :)
Ik laat het wel zien middels foto's.

Mijn dank allemaal!

Groeten,

Edsko