Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Bahnstrecke 5867
door
saskia
Vandaag
om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje
door
ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouwen DC-->AC Liliput 3505 (gelezen 7888 keer)
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8596
Nooit uitgeklust....
Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Gepost op:
03 August 2009, 13:07:28 »
Hallo allemaal,
ik heb hier een DC Liliput 3505 liggen en daar wil ik graag een AC versie van maken.
Ik heb nog nooit zo'n verbouwing gedaan, dus ga hier helemaal blanco in. Ik heb wat zaken opgezocht en begrijp dat ik een sleper nodig heb, een aantal draden moet "omhangen" en dat voor de motor een gelijkrichter nodig is en wat elektronica. Waarschijnlijk kan ik de laatste twee ook vervangen door een locpilot (welke?).
De wielen zullen ook nog wel een probleem zijn...
Het hele zwikkie wordt op een analoge baan ingezet. Er zijn geen plannen om de boel digitaal te maken. (De baan is van m'n vader...)
Is dit een haalbare zaak of ga ik nu heel moeilijk lopen doen? Zie ik nog iets over het hoofd? Waar kan ik vinden welke draden ik om moet hangen, aangezien ik dat op het forum niet kon vinden (niet goed gezocht/verkeerde trefwoorden???).
Ik lees graag de reacties.
Groeten,
Edsko
Gelogd
Grasland
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8596
Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #1 Gepost op:
05 August 2009, 10:04:16 »
Heeft niemand tips, adviezen, een "how-to" of een link?
Ik heb echt geen idee... Misschien dat iemand me kan/wil helpen in de buurt van Utrecht?
Groeten,
Edsko
Gelogd
Grasland
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #2 Gepost op:
05 August 2009, 10:10:02 »
http://treinennieuws.net/cms/content/view/87/71/
In dit artikel staat dat hij er ook in een wisselstroom uitvoering is, en dat hij digital is voorbereid.
Nu dat is het niet zo moeilijk denk ik de plaats voor de ski zal voorbereid zijn aan de omderkant, zal een kwestie zijn van er onder schroeven, een lokpilot multi-protocol erin prikken, en de bedrading even aanpassen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
JSRail
Gast
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #3 Gepost op:
15 August 2009, 23:02:19 »
Hallo,
Ik heb zelf de kant en klare (zwitserse) AC-uitvoering van deze lok (L131985) en deze zelf omgespoten in de groene NS 3502. Helaas is er van de NS-versie van deze lok nooit een kant en klare AC-uitvoering geleverd door Liliput.
Volgens de bijgevoegde onderdelenlijst is het onderdeelnummer van de sleper (L38991) en de sleperhouder (L38998). Wellicht kan je deze gewoon bestellen bij je lokale treinenboer.
Bij gelijkstroomloks zijn de wielen geïsoleerd. Dus voor een AC-ombouw moet dit ongedaan gemaakt worden door de stroomafnemers op de wielen van de tender door te verbinden.
Bij AC-materiaal is ook de afstand tussen de wielflenzen kleiner (13,8 mm), dus dit moet ook aangepast worden. Hier heb ik zelf geen ervaring mee bij deze lok...
MvG,
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 15 August 2009, 23:11:06 door JSRail
»
Gelogd
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8596
Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #4 Gepost op:
12 November 2009, 18:35:48 »
Hmmm, als ik het goed begrijp, moet ik dus de wielen ook nog vervangen. En over welke wielen hebben we het dan? Alleen de wielen van de tender of alleen van de loc of beide? Ik hoop alleen de tender, da's makkelijker.... Ik heb al wel gezien dat er een aantal opties is voor de wielen vwb AC wielen.
Welke draden moet ik aanpassen? Ikke nie weet nie...
Ik heb inmiddels wel een multiprotocol decoder aangeschaft, de Lopi 52610. Die prik ik er in.
Ik heb de artikelnrs van de sleper en sleperhouder gevonden.
Sleper: L38991
Sleperhouder: L38998
Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat ik met de wielen moet doen, dan kan ik de bestelling plaatsen.
Groeten,
Edsko
Gelogd
Grasland
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #5 Gepost op:
12 November 2009, 18:47:50 »
Op voorhand zou ik de wielen niet vervangen. Eerst zo proberen en kijken
of de lok goed rijdt na ombouw. Je kunt natuurlijk ook een afspraak maken
met die ka** hier van de overkant
Schroef jij het erin en geef ik wel commentaar.
Greetz, Paul
Gelogd
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8596
Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #6 Gepost op:
12 November 2009, 18:52:58 »
Hoi Paul,
dank voor je aanbod. Altijd leuk! Maar weet jij dan zo welke draden ik moet omdraaien? Ik heb echt geen flauw idee. Zijn de draden volgens een standaard schema gemonteerd?
Niet dat ik het nu kan proberen, want mijn vrouw is er vanavond niet. En zij zal toch echt moeten zeggen welke kleur welke is.
Al maakt het NU zelf doen het wel erg spannend natuurlijk. Doet 'ie 'et of doet 'ie 'et niet?
Groeten,
Edsko
Gelogd
Grasland
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #7 Gepost op:
12 November 2009, 19:01:37 »
Heb je hier
al gekeken?
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #8 Gepost op:
12 November 2009, 19:03:49 »
Sorry Edsko. Ik herinner mij net dat je het niet kunt zien.
Zal je toch iemand in de buurt moeten hebben voor de kleuren en dan even bellen of zo?
Greetz, Paul
Gelogd
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8596
Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #9 Gepost op:
12 November 2009, 19:08:59 »
Ik had idd al op de site van Chris gekeken. Alleen Chris bouwt hem niet om naar wisselstroom...
Wordt nog leuk met die kleuren... Nou ja, ik wacht wel even.
Tenks!
Edsko
Gelogd
Grasland
wvdm
Gast
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #10 Gepost op:
14 November 2009, 11:46:41 »
Het grootste probleem van tweerail DC modellen ombouwen naar drierail AC is het plaatsen van de sleper.
Bij de wissels wordt de sleper omhoog over de rails gedrukt door de puntcontacten en die ruimte is er veelal niet onder gelijkstroom modellen. Dus je zal materiaal weg moeten halen om die ruimte wel te maken.
Onder de locomotief past de sleper niet. Onder de tender wordt het ook nog een probleem.
Maar, achter een stoomlocomotief reed vaak een bagage wagen.
Dus plaats een ompool relais van Uhlenbrock, Lauer of een Marklin geval in een wagon en maak daaronder ook de sleper.
Bevestig aan de tender een stroomvoerende koppeling twee polig en aan de wagon ook.
Nu hoef je alleen nog in de loc van de motor twee draadjes naar de stroom voerende koppeling te leiden. Het voordeel is. Je hoeft niet elke gelijkstroom locomotief om te bouwen naar wisselstroom en de locomotieven worden niet beschadigt en je kan er wel mee rijden.
Voor de meelezers. Je zou dit ook met een digitale decoder kunnen doen. Voordeel, je hoeft niet elke locomotief van een decoder te voorzien.
Kan dat? Ja, Plan-V van Fleischmann heeft de sleper en het ompool relais in de volg wagon. Als je de wagon met motor alleen op de rails zet ( Ik heb het over de wisselstroom uitvoering) rijdt hij niet. Pas als het treinstel gekoppeld is, krijgt de motor stroom.
Zoek bij Conrad met ompool relais of rijrichting schakelaar.
Die electronisch geregelde ompool relais werken betrouwbaar en zoemen niet zo als de oude schakelwalsen van Marklin. Een heel zacht klikje hoor je bij het veranderen van de rijrichting.
Maar pas op. De gelijkstroom modellen rijden op 12 volt de maximum snelheid.
Oeps, de gelijk gerichte wisselstroom is 16 volt. Dus vier volt teveel, oftewel, de loc gaat als een HSL trein over de baan.
Plaats 12 diodes. 6 in serie voor de ene rijrichting en 6 in serie voor de andere rijrichting in serie en doe die in een van de aansluitdraden naar de motor.
Zoek even met diodes en je vind een schemaatje.
Groetjes
Wil
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #11 Gepost op:
14 November 2009, 12:05:55 »
Ombouwen van DC naar AC in het algemeen.
Bij DC wordt de spanning per kant van de lok naar de motor aangesloten, bij AC wordt de spanning van beide kanten van de lok naar de motor aangesloten en de andere aansluiting van de motor komt van de sleper.
Wat je dus moet doe in deze DC lok is de draden die nu van de wielen komen te samen verbinden, en een nieuwe draad aan de sleper monteren.
Rood aan de sleper
Zwart aan de wielcontacten
Grijs aan de motor
Oranje aan de motor
Geel aan de verlichting aan de achterzijde van de lok
Wit aan de verlichting aan de voorzijde van de lok.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8596
Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #12 Gepost op:
24 November 2009, 21:20:44 »
Hoi wim,
dank voor je bericht. Als ik deze draden zo aansluit als je beschrijft, kan ik dan dus "in een keer" op AC rijden? De decoder zit er al in.
Ik hoef verder niets meer te doen?
Ik ga het in ieder geval zo proberen.
Mbt de sleper, volgens mij is de tender daarop voorbereid.
Groeten,
Edsko
Gelogd
Grasland
JSRail
Gast
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #13 Gepost op:
24 November 2009, 23:27:46 »
Hallo,
Fabrieksaf is de sleper onder de lok gemonteerd. Hier een plaatje van m'n omgespoten Zwitser in NS-groen.
MvG,
Jeroen
Gelogd
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8596
Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
«
Reactie #14 Gepost op:
26 November 2009, 09:34:44 »
Hoi Jeroen,
dank voor de foto! Gelukkig ben ik nog niet begonnen. Ik ben blij met de foto, want nu zie ik waar ik moet zijn mbt de sleper. :-)
Ga ik daar eens kijken.
Ik laat het wel zien middels foto's.
Mijn dank allemaal!
Groeten,
Edsko
Gelogd
Grasland
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwen DC-->AC Liliput 3505