Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: Ombouwen DC-->AC Liliput 3505  (gelezen 7910 keer)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Re:Ombouwen DC-->AC Liliput 3505
« Reactie #15 Gepost op: 26 November 2009, 14:21:46 »
euhm, in het bericht van Wim staat dat de rode draad aan de sleper gemaakt moet worden. Op zich prima, hoe krijg ik die rode draad bij de sleper? Moet ik een gat door de bodem van de loc boren, langs de buitenkant, zit er een verborgen luikje oid? Hoe werkt dit?

Het bevestigen van de sleper lukt wel. De foto van Jeroen verduidelijkt de bevestiging.  :)

Groeten,

Edsko

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #16 Gepost op: 26 November 2009, 14:26:51 »
Hoi,

Denk wel dat je op een of andere manier even een gaatje moet vinden of maken (lees Boren) om de draad aan de sleper te kunnen solderen. Meestal zitten er geen geheime luikjes in modelspoorloks :)

Gr Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #17 Gepost op: 28 November 2009, 12:12:57 »
Op deze regenachtige dag ben ik maar eens begonnen met het ombouwen van de loc. Ik heb de boel opgehaald en er brak meteen een nokje van het machinistenhuis af.  :'( Een goed begin is het halve werk dus.

Nu heb ik even Wim's schema erbij gepakt qua draadkleuren, maar ik kan maar twee draden ontdekken: zwart en rood. Op zich scheelt dat wel weer natuurlijk.  ;) Echter, ik heb geen idee wat ik nu verder moet doen. Zie onderstaande foto's. De overige draden lijken allemaal via de printjes te lopen. Uit de tender komt ook nog een aantal draadjes. Die ga ik ook nog even bekijken.

Wat ik denk dat ik moet doen, is het volgende. Ik hoop dat iemand het me kan bevestigen of verbeteren.

Ik vermoed dat ik de rode draad moet ontkoppelen van de print die verstopt zit onder het loopgedeelte in het machinstenhuis en deze rechtstreeks moet aansluiten op de sleper. Zwart moet ik vervolgens doorlussen daar waar eerst de rode draad zat.
Klopt dit verhaal een beetje? Nu moet ik nog wel het loopgedeelte zien te verwijderen en dat lukt niet echt. >:( Ik ga nog even verder prutsen.  :)

Pfff, wat een klus.... Maar ja, wel leuk om er eens mee bezig te zijn.

Groeten,

Edsko

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #18 Gepost op: 28 November 2009, 12:55:14 »
Net even wat verder geprutst. Ik denk nu dat ik het op de verkeerde plek zocht. blijkbaar is het draadje aan de motor geen rood, maar oranje.  ;)

Even twee nieuwe foto'tjes erbij.

(Grappig: met mijn telefoon kan ik de close ups maken die met mijn fototoestel niet lukken.  :D )

Bij de "In" op de bovenste foto zittten twee draden. Ik denk dat ik de rode daar moet loshalen en de "R" en de "L" met elkaar moet verbinden dmv de zwarte draad.
Voor de rode draad moet ik, denk ik, een extra draadje naar de loc trekken vanuit de tender en deze verbinden met de sleper. Ik soldeer daarvoor een zwart draadje aan de rode en trek deze door naar de loc. Waarom zwart? Nou, de overige draden zijn ook zwart naar voren getrokken, alleen zijn dit geverfde draden ipv echt zwart. Maar omdat ik geen zwarte verf in huis heb momenteel...

Volgens mij heb ik dan de boel gefixed.  ;D

Iemand een ander idee?

Groeten,

Edsko

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #19 Gepost op: 28 November 2009, 13:58:56 »
Effe zitten nadenken nog. Ik moet "R" en "L" helemaal niet met elkaar doorverbinden! Dat gaat niet goed volgens mij. De rode draad van de "L" moet ik bij de "R" opzetten en van de "L" een nieuwe draad naar de sleper in de loc trekken. Dan is het goed.

Net op tijd bedacht.  8)

Groeten,

Edsko

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #20 Gepost op: 28 November 2009, 20:13:24 »
HIEPERDEPIEP!! Hij rijdt op AC!  8) (y)

Ik heb wel wat moeite om de extra draad weg te werken. Ik heb hem er nu gewoon ondergehangen, wel vrij van alles. Hieronder wat foto's om wat te verduidelijken.

Ok, het ziet er dan niet zo uit als op de laatste foto, wel iets beter dan dat.

Ik heb het lipje ("L") onder de printplaat in de tender in takt gelaten en het contactpunt afgeplakt met tape. Draadje eraan vast gesoldeerd en doorverbonden met de "R". Even gemeten of het inderdaad losgekoppeld was en jawel! Succes! :D

Vervolgens een draad gesoldeerd aan de "L" en deze aan de sleper verbonden. Wederom gemeten en contact. Dat was ook niet moeilijk.  ;) Vervolgens de schoen van de sleper aan de sleper gelijmd (er was teveel speling om het los te laten zitten), vastgeklikt aan het frame en rijden maar!

Ik heb er lang over gedaan, maar het geeft een lekker gevoel dat het nu klaar is en rijdt. De loc kan nu naar mijn ouders, kerstwagens van Märklin erachter en gas geven maar onder die boom!  (y)

Groeten,

Edsko